0 800 visningar

17 svar

Fråga om krös

Gunhild

10 dec 2006 kl. 20:56

Hur kan man skilja på brunkrös och sockerkrös??
Jag tror att jag har brunkrös på mina bilder men nu läste jag att det fanns sockerkrös också....
Den tredje bilden visar vad jag tror gullkrös…

0

Alf Pallin

10 dec 2006 kl. 21:01

Ungefär, sockerkrös Tall. brunkrös Gran Lövträd

0

Bengt Sandh

10 dec 2006 kl. 21:05

Vet inte, men så här ser krösamos ut.

Krösamos på spis

0

Ekkrös

Birgitta F

10 dec 2006 kl. 21:23

Så här såg dom ut idag Gunhild

Ekkrös är dom svarta bubbliga

0

Lingon Bengt

Gunhild

10 dec 2006 kl. 21:30

Plockar du inte lingon Bengt?

0

Är du säker Alf

Gunhild

10 dec 2006 kl. 21:46

är det så enkelt Alf, kan inte dessa krös finnas på andra barrträd också? Har du rätt, då är det ju lätt att veta.

0

Är du säker Alf

Alf Pallin

10 dec 2006 kl. 21:59

På ett ungefär, har läst mig till att sockerkrös föredrar tall och att brunkrös löv och i fall brunkrös växer på barrträd föredrar den gran.Så ingenting är säkert.

0

Är du säker Alf

klas jaederfeldt

10 dec 2006 kl. 22:03

brunkröset kan du hitta på lövved och sällsynt på gran, sockarkrös på tall, är säkert en 99, 5 % säkerhet, men för att vara riktigt säker så gäller bara mikroskopienring.Brunkrös är släktet Tremella som har mer ell mindre runda sporer, sockerkrös är Exidia som har korvformade sporer

0

Tack Alf och Klas

Gunhild

10 dec 2006 kl. 22:27

Tack för er uttömmande svar, nu vet jag. Ska vara uppmärksam i fortsättningen och hoppas på att hitta sockerkrös också.

0

Gunhild

Alf Pallin

10 dec 2006 kl. 22:38

Jag letar också efter sockerkrös, vi hörs av när vi hittar nåt.

0

På tall

Gunhild

11 dec 2006 kl. 13:59

Är detta ett krös, i så fall vilket, det växte på gran, liksom musslingen på bild 2 och 3

0

På tall

klas jaederfeldt

11 dec 2006 kl. 14:18

inte säker, men tror brosk eller kärnkrös

0

På tall

Irene A

11 dec 2006 kl. 14:46

Vad var det nu då, tall (rubriken) eller gran (texten)??
Tja, i det här fallet spelar det inte så stor roll.

Den första är broskboll, Tremella encephala. Den är parasit på blödskinn, och det är troligen sådant som syns intill den. Den är vanligast på tall, men kan förekomma på gran också.

Tickan på bild 2 och 3 är violmussling, Trichaptum laricinum.
Det är en ganska sällsynt art med nordlig utbredning, vanligast på gran, men den kan även hittas på tall.

0

På tall

Gunhild

11 dec 2006 kl. 15:21

Båda växte på samma tall. Ursäkta svamlet, och tack för svaret.

0

Violmussling Irene

Gunhild

11 dec 2006 kl. 20:11

Det var bara tur att jag skulle fota undersidan också. Jag trodde först att det var den vanligare violtickan som man ser ofta. Kul att hitta violmusslingen i dag. Intressant också med blödskinnet. Ska nog ta mig en titt igen om det inte börjar snöa.

0

Violmussling Irene

Irene A

11 dec 2006 kl. 20:21

Ja, det var kul att få se bilden av violmusslingen, det var längesen jag hittade någon nu.
Ingen snö i sikte de närmaste dagarna - apropå det, är jag mycket tacksam att all nederbörd de senaste veckorna har kommit som regn och inte som snö..

0

Krös på tall

Gunhild

12 dec 2006 kl. 13:23

Nu har jag fångat brunt krös på tall, är det sockerkrös?

0

Lena M

15 dec 2006 kl. 15:54

Tack, då tror jag att det är brunkrös, för det är mycket granar runtomkring.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone