brunkröset kan du hitta på lövved och sällsynt på gran, sockarkrös på tall, är säkert en 99, 5 % säkerhet, men för att vara riktigt säker så gäller bara mikroskopienring.Brunkrös är släktet Tremella som har mer ell mindre runda sporer, sockerkrös är Exidia som har korvformade sporer
Vad var det nu då, tall (rubriken) eller gran (texten)??
Tja, i det här fallet spelar det inte så stor roll.
Den första är broskboll, Tremella encephala. Den är parasit på blödskinn, och det är troligen sådant som syns intill den. Den är vanligast på tall, men kan förekomma på gran också.
Tickan på bild 2 och 3 är violmussling, Trichaptum laricinum.
Det är en ganska sällsynt art med nordlig utbredning, vanligast på gran, men den kan även hittas på tall.
Det var bara tur att jag skulle fota undersidan också. Jag trodde först att det var den vanligare violtickan som man ser ofta. Kul att hitta violmusslingen i dag. Intressant också med blödskinnet. Ska nog ta mig en titt igen om det inte börjar snöa.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.