0 275 visningar

22 svar

Nya bilder

Joachim Krumlinde

11 dec 2006 kl. 17:20

Mycket milt i Skåne fortfarande och gott om intressanta svampar, både matsvamp och annat.

Bilder från helgens utflykter att gissa på, de två första från Sandhammaren, de andra två från Dalby Söderskog.

0

Joachim Krumlinde

11 dec 2006 kl. 17:22

Också de två från Dalby

0

Bo E

11 dec 2006 kl. 17:31

Gissningar:

1. grå rynkhätta
2. vinterskivling
3. ung svavelticka
4. ostronmussling

0

Birgitta F

11 dec 2006 kl. 17:45

1.Fjunhätta
2.Kantslöjskivling
3.Raggskinn
4.Gråmussling

vilda gissningar på vackra bilder

0

Birgitta F

11 dec 2006 kl. 17:48

ändrade mig på nr 1

1. Mjölhätta = )

0

Bo E

11 dec 2006 kl. 17:55

Birgitta vet säkewrt mer om hättor än jag.

Stötte på namnet “grå rynkhätta” här på forumet för en tid sedan, men det är nog så att jag använder namnet för en grupp som bör diffrentieras mer, och det finns det säkert asterixer och andra här som klarar.

0

Birgitta F

11 dec 2006 kl. 17:59

Nej då Bo jag kan inte mycket om hättor , kikade däremot på databasen här , sökte på hättor och fick upp en massa alternativ.
Men jag tycker dom är bedårande.

0

Bo E

11 dec 2006 kl. 18:03

Ja, de är lite “trolska” på nåt vis.

Hittade mängder av den jag kallar “grå rynkhätta” igår på gamla ekar. De verkar växa i mosslager vid trädens röttewr och en bit upp på stammen om det finns mossa.

Tror inte de är matsvamp, men vackra att se!

Har även sett liknande fast nästan vita och av lite broskigare konsistens fritt växande i skogen.

0

Brittis

11 dec 2006 kl. 19:06

VAr har du varit där det varit minus? Bor i Helsingborg, o det var minus ngn natt för ca en månad sedan, och sedan inte varit i närheten. Fast Dalby kanske ligger långt fr hbg?

0

Joachim Krumlinde

11 dec 2006 kl. 19:28

Brittis: Här har inte varit någon frostnatt sedan början av november. Vad menar du?

0

Birgitta F

11 dec 2006 kl. 19:33

jag tyckte också bild 1 såg lite frostig ut , joachim e jättenyfiken på vad det är vi ser

0

Joachim Krumlinde

11 dec 2006 kl. 19:37

Aha!

Det är inte snö som syns på bild 1. Det är sand. Sand som i Sandhammaren.

Och bild 2 är från en brandplats.  Cirka 30 000 kvadratmeter med ljung och skog brann ner i maj i år efter att några ungdomar misslyckats med att släcka efter att ha grillat på stranden.

0

joachim

Birgitta F

11 dec 2006 kl. 19:44

hur var det att leta parkmattsvamp i bohuslän ? Älskade hela pdf:n om era vedermödor…jag själv bor i Bohuslän , munkedals kommun

0

Birgitta F

11 dec 2006 kl. 19:54

Förmodligen tog jag fel , måste varit någon annan svamp ni letat på koster-öarna. Men…
nr 1 Dynhätta
nr 2 Brandflamskivling

0

Svar

Joachim Krumlinde

11 dec 2006 kl. 20:03

Jag var nog inte med på det som du refererar till, Birgitta.

Men vi har fått rätt svar på alla bilderna nu.

Bild 1. Dynhätta (Mycena chlorantha)
Bild 2. Kolflamskivling (Pholiota highlandensis)
Bild 3. Raggskinn (Stereum hirsutum)
Bild 4. Ostronmussling (Pleurotus ostreatus).

0

Joachim

Birgitta F

11 dec 2006 kl. 20:06

Hittade någonstans på internet att några vandrat bland kala klippor och sand och letat….???
I april månad , hela artikeln var jättekul att läsa , och allt utspelade sig i Bohuslän , men jag måste blandat ihop er proffs.

0

Birgitta F

Irene A

11 dec 2006 kl. 21:17

Var det den här artikeln du läste - om tulostomajakt och den berömda skridsko-posen?

0

Birgitta F

Irene A

11 dec 2006 kl. 21:17

0

Irene

Birgitta F

12 dec 2006 kl. 07:16

Tack Irene , precis den artikeln var det , men jag har läst så mycket i höst så jag måste blandat ihop det. Kul läsning var det i alla fall. Nu ska jag spara den.

0

Joachim

Brittis

12 dec 2006 kl. 10:06

Den första bilden var väldigt kall!

0

Joachim

Bo E

12 dec 2006 kl. 11:02

Då stämmer det att jag lärt mig känna igen hättorna som grupp, men att det finns många olika arter av hättor.

Dynhätta för att den växer på sanddyner då?

0

Dynhätta

Joachim Krumlinde

12 dec 2006 kl. 16:26

Javisst, dynhätta för att den växer i sanddyner. Jag kan inte tycka att den första bilden ser kall ut - det är sådana färger man får i soldiset på en sandstrand en senhöstdag. Temperaturen var cirka 5 - 6 grader, så något badväder var det naturligtvis inte.

0

Dynhätta

Gula

12 dec 2006 kl. 16:28

Oj, maffig bild, Joachim!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone