Ja, de är lite “trolska” på nåt vis.
Hittade mängder av den jag kallar “grå rynkhätta” igår på gamla ekar. De verkar växa i mosslager vid trädens röttewr och en bit upp på stammen om det finns mossa.
Tror inte de är matsvamp, men vackra att se!
Har även sett liknande fast nästan vita och av lite broskigare konsistens fritt växande i skogen.
Aha!
Det är inte snö som syns på bild 1. Det är sand. Sand som i Sandhammaren.
Och bild 2 är från en brandplats. Cirka 30 000 kvadratmeter med ljung och skog brann ner i maj i år efter att några ungdomar misslyckats med att släcka efter att ha grillat på stranden.
Jag var nog inte med på det som du refererar till, Birgitta.
Men vi har fått rätt svar på alla bilderna nu.
Bild 1. Dynhätta (Mycena chlorantha)
Bild 2. Kolflamskivling (Pholiota highlandensis)
Bild 3. Raggskinn (Stereum hirsutum)
Bild 4. Ostronmussling (Pleurotus ostreatus).
Javisst, dynhätta för att den växer i sanddyner. Jag kan inte tycka att den första bilden ser kall ut - det är sådana färger man får i soldiset på en sandstrand en senhöstdag. Temperaturen var cirka 5 - 6 grader, så något badväder var det naturligtvis inte.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.