Joo det har nog varit en del människor ute i skogen runt Umeå i helgen. Jag har hittat trattkantareller, frostvaxing och vinterskivling och en del intressanta tickor, men det är otroligt blött där det inte är snö. Fortsätter det regna som i dag blir det nog helt bart och du Maya som är långledig över jul kanske kan plocka svamp, det är ju inte varje år
.
Den som hittar trattkantareller säger knappast: “I dag hittade jag kantareller”. Det är så befängt att man plötsligt måste säga och skriva “gula kantareller” när folk i alla tider har förstått vad kantareller innebär.
Varför måste vi i ett modernt samhälle krånga till allting? Vet vi plötsligt inte längre vad begreppet “kantareller” innebär? Måste vi förtydliga allting för att göra oss förstådda?
Jag vet, ämnet är tabu, men fingrarna tog kommandot över hjärnan denna sena kväll och det må vara mig förlåtet, eller?
Du och jag, och dom allra flesta på forumet vet ju hur man benämner olika kantareller, men det finns också nybörjare, som gärna vill vara med och inte vet så mycket om hur man benämner olika svampar. Om jag kommer till jobbet en måndagmorgon i december och berättar att jag har plockat kanntareller i helgen, så är ju alla säkra på att det är trattkantareller, och då måste jag ju förtydliga med, att jag har plockat gula och det är nästan omöjligt i Norrland denhär årstiden. Och du är förlåten, kram.
borde kanske inte svara men även norrlänningar och nybörjare bör lära sig vad saker heter, detta är inget påhopp på nybörjare och norrlänningar, jag vet många som vet vad saker heter.
hoppas verkligen att mitt inlägg inte sätter igång en ny kankarelldebatt
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.