0 319 visningar

18 svar

kantareller

Maya K. I.

11 dec 2006 kl. 20:47

Mina svamppolare på jobbet hittade både trattkantareller och gula i helgen utanför Umeå. Får man kalla vanliga kantareller för “gula” eller är det fortfarande tabu?

0

kantareller Maya

Gunhild

11 dec 2006 kl. 21:10

Joo det har nog varit en del människor ute i skogen runt Umeå i helgen. Jag har hittat trattkantareller, frostvaxing och vinterskivling och en del intressanta tickor, men det är otroligt blött där det inte är snö. Fortsätter det regna som i dag blir det nog helt bart och du Maya som är långledig över jul kanske kan plocka svamp, det är ju inte varje år
.

0

kantareller Maya

klas jaederfeldt

11 dec 2006 kl. 21:13

jag skall nog inte svara på den frågan Maya, men du vet säkert vad jag tycker om det

0

Gula

11 dec 2006 kl. 23:09

Missbruken icke mitt namn!!!!

0

Bengt Sandh

12 dec 2006 kl. 00:55

Den som hittar trattkantareller säger knappast: “I dag hittade jag kantareller”. Det är så befängt att man plötsligt måste säga och skriva “gula kantareller” när folk i alla tider har förstått vad kantareller innebär.

Varför måste vi i ett modernt samhälle krånga till allting? Vet vi plötsligt inte längre vad begreppet “kantareller” innebär? Måste vi förtydliga allting för att göra oss förstådda?

Jag vet, ämnet är tabu, men fingrarna tog kommandot över hjärnan denna sena kväll och det må vara mig förlåtet, eller?

0

Göran H

12 dec 2006 kl. 01:01

Icke förlåtet.
Håll dig till IF E
OK

0

Bengt Sandh

12 dec 2006 kl. 01:05

Rätt Göran, här är epitetet “di gule” ett varumärke som inte får förväxlas.

0

kobran

12 dec 2006 kl. 11:44

Man behöver inte tala om färgen på kantareller om man inte menar grå eller vit kantarell.

Ej heller färger på trattkantareller behöver nämnas.

0

Benngt Sandh

Maya K. I . Umeå, nästan

12 dec 2006 kl. 22:22

Du och jag, och dom allra flesta på forumet vet ju hur man benämner olika kantareller, men det finns också nybörjare, som gärna vill vara med och inte vet så mycket om hur man benämner olika svampar. Om jag kommer till jobbet en måndagmorgon i december och berättar att jag har plockat kanntareller i helgen, så är ju alla säkra på att det är trattkantareller, och då måste jag ju förtydliga med, att jag har plockat gula och det är nästan omöjligt i Norrland denhär årstiden. Och du är förlåten, kram.

0

klas jaederfeldt

Maya K. I.

12 dec 2006 kl. 22:26

Om du läser mitt senaste inlägg, så kan du kanske förstå nybörjare och norrlänningar lite mer.

0

kobran

Maya K. I.

12 dec 2006 kl. 22:35

Om du läser mitt senaste inlägg, så kanske du förstår mel lite bättre.

0

Gula

Maya K. I.

12 dec 2006 kl. 22:46

Älskar alla kantareller, mest dom, som inte får kallas “gula”. Jag ska ha en stor gryta med gräddstuvade kantareller, lök och portvin på julbordet och jag vet att alla säger m.m.m.

0

Maya K, mmmmmmmmmm

Gunhild

12 dec 2006 kl. 22:54

säger bara mmmmmmmmmm och tackar för tipset.

0

Gunhild

Maya K. I.

12 dec 2006 kl. 22:55

DEt är ju nästan omöjligt att kunna plocka kantareller samtidigt som man hugger julgran, men jag minns att för något år sedan hände det också i närheten av Umeå, så “ur led är tiden”, som man sa förr.

0

klas jaederfeldt

klas jaederfeldt

13 dec 2006 kl. 00:14

borde kanske inte svara men även norrlänningar och nybörjare bör lära sig vad saker heter, detta är inget påhopp på nybörjare och norrlänningar, jag vet många som vet vad saker heter.
hoppas verkligen att mitt inlägg inte sätter igång en ny kankarelldebatt

0

kantareller-

Salasias

13 dec 2006 kl. 18:00

“A rose by any other namen would smell as sweet” sa Shakespeare ungefär…
Ska det vara så petigt, borde väl du klas lära dig att använda stor bokstav?

0

salassis

klas jaederfeldt

13 dec 2006 kl. 18:03

jag vet hur man gör men jag skiter i det

0

salassis

Evus

13 dec 2006 kl. 18:24

Oooops! klas…det där skulle du nog inte ha sagt.

Då kan ju dom som använder ordet “Gula” också hävda att dom skiter i det.

..det var bara en tanke…..

0

evus

klas jaederfeldt

13 dec 2006 kl. 20:05

det har dom gjort så länge i alla fall

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone