Jag hittade för några år sen en vedhög.Där fanns tall, gran, asp, björk och al, träd som sågats ut i ett stugområde vid älven. Återvände dit i dag. Skulle önskat en * vid min sida. Där fanns björkmussling, zonticka, knölticka, grönmussling, klibbticka, fnöskticka, cinnoberticka, dallergröppa, vinterticka, olika slags skinn och mer som jag inte kan namnge. På bild 2 och tre finns en helvit ganska stor ticka som växte på asp. Kan det vara snövit ticka?
Eftersom den växer på lövved och det oftast är vitrötesvampar som förekommer på lövved, är det mest sannolikt att det är snövit ticka, Tyromyces chioneus - och ännu mer troligt att det är den arten ifall du kan konstatera om den har gett vitröta.
Men brunrötesvampar kan också förekomma på lövved, och den art som lättast förväxlas med snövit ticka är i så fall mjölkticka, Oligoporus tephroleucus.
Det blir extra lurigt när det finns gran med i samma vedhög…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.