0 248 visningar

4 svar

Den gamla vedhögen

Gunhild

12 dec 2006 kl. 13:13

Jag hittade för några år sen en vedhög.Där fanns tall, gran, asp, björk och al, träd som sågats ut i ett stugområde vid älven. Återvände dit i dag. Skulle önskat en * vid min sida. Där fanns björkmussling, zonticka, knölticka, grönmussling, klibbticka, fnöskticka, cinnoberticka, dallergröppa, vinterticka, olika slags skinn och mer som jag inte kan namnge. På bild 2 och tre finns en helvit ganska stor ticka som växte på asp. Kan det vara snövit ticka?

0

Lena M

12 dec 2006 kl. 16:23

Gunhild, jag kan inte svara på det, men konstaterar att du måste leva i ett ticklandskap och de flesta är ju så vackra.

0

Den vita tickan

Gunhild

12 dec 2006 kl. 23:13

som jag undrar över förstår jag nu att jag borde smakat och luktat på, tyvärr gjorde jag inte det, kanske nån kan tipsa mig i alla fall. Den brukar bli ganska angripen, jag har sett den bli svartfläckig framåt vintern. Troligen är den nog ettårig.

0

Den vita tickan

Irene A

13 dec 2006 kl. 10:36

Eftersom den växer på lövved och det oftast är vitrötesvampar som förekommer på lövved, är det mest sannolikt att det är snövit ticka, Tyromyces chioneus - och ännu mer troligt att det är den arten ifall du kan konstatera om den har gett vitröta.

Men brunrötesvampar kan också förekomma på lövved, och den art som lättast förväxlas med snövit ticka är i så fall mjölkticka, Oligoporus tephroleucus.
Det blir extra lurigt när det finns gran med i samma vedhög…

0

Den vita tickan

Gunhild

13 dec 2006 kl. 11:31

Tack Irene för svaret. Den här tickan har jag sett på aspar nere vid älven, men inte vetat vad det varit.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone