0 258 visningar

10 svar

Svampfödelse

Franco Matli

12 dec 2006 kl. 14:33

Här finns en svamp som bär på sin baby.Kanske det är så där som svamparna blir till.Ni får gärna gissa om vad är det för svamp också.

0

Tina Nordberg

12 dec 2006 kl. 14:57

Är det Björkkremla?
Inte god i så fall.
Gullig bild. Kom att tänka på en känguru.

0

Lena M

12 dec 2006 kl. 15:14

Jag gissar på en sillkremla, men tycker att foten ser väldigt knubbig ut.

0

Birgitta D

12 dec 2006 kl. 15:46

gissar ochså Sillkremla

0

bo e

12 dec 2006 kl. 18:54

ja, så minns jag att sillkremlan såg ut.
det var nog 25 år sen jag såg den i levande livet.

doften är avgörande för artbestämningen.

0

Salasias

12 dec 2006 kl. 21:01

Är sillkremlan så röd på foten?
Jag gissar på någon annan, oätlig kremla, men har inget förslag… Krusbärskremla? Nä, jag vet inte….

0

Tina Nordberg

12 dec 2006 kl. 23:01

Ändrar mig till Sandkremla.

Är det samma som jag bifogar på bild?

0

Gunhild

12 dec 2006 kl. 23:07

Någon sorts kremla, kanske Ångermanlands landskapssvamp. Luktar eller smakar den nåt Franco?

0

Sandkremla?

Elisabeth J

12 dec 2006 kl. 23:07

Hej Tina var har du hittat namnet sandkremla?
Vad heter den på latin?

0

Sandkremla?

Tina Nordberg

12 dec 2006 kl. 23:25

Hej Elisabeth.

Kommer inte ihåg var jag hittade namnet. Men den finns på Swedish Fungi Index och heter Russola turolusa. Men jag är långt från säker på att det är den jag hittat.Den var skarp i smaken.

0

Franco MAtli

13 dec 2006 kl. 08:16

Ni som gissade på Sillkremla=Russula xeampelina hade rätt, den är lätt att känna igen med sin nästan aprikoslen hatthud, + eller - rosa på foten och den typiska lukten.Det finns flera kremle arter som luktar likadan, alla är milda och ätliga.
Tina, jag tror att din kremla är Krusbärskremla=Russula queletii.
Kremlorna kan också variera i deras byggnadsätt(och i färg), så stirra er inte blinda på få karakterer.De kan vara jätte svåra att identifiera utan mikroskopi.
Konstig att ingen observerade den lilla babykremla som håller på att växa ut från fotbasen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone