Hans Myhre har rätt Birgitta F.bilden visar Knölchampinjon=Agaricus abrutibulbus.Typisk för arten är den tvärutvigad fot bas.Nej, inte alla champinjoner har ringen med kugghjulmönster.Vissa har ringen som kommer uppifrån (som en kjol) andra som kommer nedifrån (som en strumpa)vissa har dubbel ring andra har ringen som försvinner under tillväxten, vissa har gulnande kött andra rodnande.De indelas i Sektioner och undersektioner.Titta på länken :http://www.ilmyco.gen.chicago.il.us/Taxa/ArvenSecti736.html#Main
Det finns mera en 80 kända champinjon arter i Europa
Tack Franco , i min svampbok är det i beskrivningen endast snöbolls-champinjon som har den beskrivningen av mönstret därav frågan. En fråga till = )
Angående växtplats , är det så med flera svampar man hittar att man även kan ha ett “champinjon-ställe” där man kan skörda , som jag gör med kantareller ? Jag hittade mina skogschampinkoner i söndags ca 50 meter från där jag tdidgare hittade knölchampinjon.
Att blomkålssvamp är mer en slump att hitta har jag förstått.
Hej Birgitta, jag såg din fråga och kan säga att jag har två ställen där champinjoner återkommer. Skogsch. under granar i gammal skog och ängsch. i hagen med betande nötkreatur, så dit brukar jag gå varje år och plocka. Inga stora mängder, det kan vara fem, sex stycken på varje ställe.
Nästan alla svampar brukar återkomma.
Myceliet ligger ju kvar under jorden, du plockar bara den sporbärande fruktkroppen.
Champinjonerna som inte är symbionter tar slut när näringen i marken är slut.Blomkålsvamp återkomer på samma ställe men inte varje år, beror säkert på yttre faktorer som fuktighet och temperaturen.
Hans, har du tips på någon bra bestämningslitteratur? Ett problem är ju de många olika tolkningarna av arterna.
Jag hoppas förstås på en förbättring när den nya utgåvan kommer av Nordic Macromycetes.
Du må tro att jag hade huvudbry med den där (skogs)champinjonen, som kommer från en kalkrik, hästbetad tallskog på Gotland, en mycket artrik lokal.
Den var större och färgstarkare än de jag brukar hitta i granskog. Funderade först på A. haemorrhoidarius, men om det nu är en god art, sägs den bara växa i ädellövskog, så A. silvaticus var det närmaste jag kunde komma.
Bifogar bilder på några fler fynd från samma ställe:
De två första hör till samma artkomplex, den första påminner också om skogschampinjon, men är mer kortfotad, har inte riktigt lika rosa skivor, och blev snabbt och kraftigt missfärgad i rödbrunt på hatten när den tummades. En till variant?
Den andra tror jag mig känna igen som A. langei, blodchampinjon.
Den tredje är A. porphyrizon, rosenchampinjon.
Jeg har Agaricus, Fungi Europaei, A.Cappelli. Den beskriver mange arter men det er ingen foto, bare tegninger. Er også på utkikk etter en omfatten sjampinjongbok med fotografier. Den første kan være A. lanipes. Den andre ser ut til å være som du skriver A. langei.Den tredje er vel som du skriver A.porphyrizon.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.