0 1157 visningar

18 svar

Brunkrös eller sockerkrös?

Gunhild

12 dec 2006 kl. 21:52

Hittade i dag brunt krös på en tallåga vad är det för sort?
Har frågat samma sak på en tråd fråga om krös.

0

klas jaederfeldt

13 dec 2006 kl. 00:18

det bör vara sockerkrös, du kan sända mej en bit så skall jag kolla i mik.om du skall göra det så lägg ditt krös på en bit kartong och låt det torka fast. det försvinner nästan helt, men det är lättare att mik. krös när de är torra

0

Gunhild

13 dec 2006 kl. 10:01

Jättespännande, , , det ska jag göra. Ska precis ut med hunden i regnet.
Fy farao vilket vinterväder på luciadagen.

0

Tyvärr Klas

Gunhild

13 dec 2006 kl. 22:42

Jag hittade inte igen tallågan med kröset fast jag travade samma väg flera gånger i regnet i dag. När jag hittar nåt igen ska jag torka en bit och skicka till dig.

0

Tyvärr Klas

klas jaederfeldt

14 dec 2006 kl. 00:09

ok

0

Också sockerkrös ?

Alf Pallin

14 dec 2006 kl. 21:41

På tallåga fotade jag detta idag, sockerkrös? Vidare på samma tallåga såg jag broskboll, blödskinn och vintermussling

0

Kul Alf

Gunhild

15 dec 2006 kl. 00:19

Har du också hittat den? Grattis!

0

Lena M

15 dec 2006 kl. 07:03

Jag har läst och sett bilder på vad ni säger brun- och sockerkrös, är det samma som dallergröppa ?. Iallafall tycker jag att de är väldigt lika, jag fick min bild artbestämmd till den sistnämda. Undrande

0

Lena M

Gunhild

15 dec 2006 kl. 10:02

jämför mina bilder av dallergröppa med brunkrösen så ser du nog skillnaden.

0

Lena M

15 dec 2006 kl. 14:07

Gunhild, det är nog jag som rört till det. Är detta då brun-eller sockerkrös ?

0

Lena M

Gunhild

15 dec 2006 kl. 15:36

0

Nu, Klas

Gunhild

16 dec 2006 kl. 13:57

I dag hittade jag massor med krös på en tall (där växte annat också)så nu ligger det på tork. Skickar dig en bit sen, ska också skicka med en ticka som växte på sälg, som vi var osäkra på i en tidigare tråd.

0

Nu, Klas

klas jaederfeldt

16 dec 2006 kl. 14:20

ok

0

Gittan

16 dec 2006 kl. 14:30

Gunhild, varför torkar du krös?

0

Joo Gittan..

Gunhild

16 dec 2006 kl. 15:30

för att kunna skicka det till klas och få veta säkert om det är brunkrös eller sockerkrös.

0

Mer på samma tall klas

Gunhild

16 dec 2006 kl. 15:52

Den här tickan 1 och 2 växte på samma tallåga som kröset, där fanns också broskboll. Vad är det för ticka?
Vedmusslingen 3 fanns på en stubbe i närheten.

0

Gunhild

klas jaederfeldt

16 dec 2006 kl. 17:12

det är ingen ticka vad ja kan se, den saknar porer.så tyvärr

0

Tack klas

Gunhild

16 dec 2006 kl. 18:10

Jag måste nog byta glasögon, nästa gång ska jag ta med luppen.
Klantigt av mig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone