0 384 visningar

27 svar

Luciakväll

Susanne E

13 dec 2006 kl. 17:28

Önskar Er alla en trevlig Luciakväll med allt vad som hör till.

0

Evus

13 dec 2006 kl. 18:16

Jag önskar detsamma.
Lite glögg och pepparkakor ska det bli.
Ha ni prövat mögelost på pepparkakor? Det är jättegott.

0

Luciakväll - gottis

Karin Z, Västerås

13 dec 2006 kl. 18:57

Mm - pepparkakor och ädelost är jättegott. Kom på en annan godsak förra året. Koka ca 2 dl lättglögg så att det kokar ihop till ungefär hälften. Skala under tiden ett gäng äpplen och kärna ur dem. Skär i klyftor. Svårt att säga exakt hur många, det beror på storleken men det är lagom med ungefär 6 dl äppelklyftor till mängden glögg. Koka dem i glögglagen tills de är mjuka men inte mosiga. Låt svalna en aning och servera till ädelost. Gottis gottis!

0

Totte Gbg

13 dec 2006 kl. 18:57

Om jag bara hade tyckt om mögelost :(

0

Evus

13 dec 2006 kl. 19:15

Karin det där lät riktigt gott.
Det tänker jag testa.

( Ädelost heter det ju…inte mögelost som jag skrev…...)

0

Tina Nordberg

13 dec 2006 kl. 21:33

Tack det samma. Ha en riktigt trevlig avslutning på kvällen allihopa.Mums mums, kan riktigt känna dofterna.

0

Susanne E

13 dec 2006 kl. 23:56

Jag har testat pepparkakor med ädelost-jättegott! Hörde att det finns ännu en variant. På peppisen och ädelosten läggs en klick lingonsylt!! Sägs vara en smaksensation, jag har dock inte provat det än. Ska däremot testa Karins klyftor, det lät gott.

Min luciakväll firade jag med att gå på Bo Kaspers orkester. Vilka musiker, och vilka texter! Otroligt bra!!
God kväll alla!

0

pfifferling

14 dec 2006 kl. 00:09

Ja det är jätegott med gorgonzola på pepparkakorna och i år blev dom ännu godare med lite stekt blandsvamp uppepå! Gottis tottis

0

Lussegottis

Karin Z, Västerås

14 dec 2006 kl. 08:34

Pfifferling, det där lät jättespännande! Egentligen låter ju blandningen katastrofal men det är ju oftast det oväntade som är så otroligt gott. Kryddiga pepparkakor med lite gorgonzola som smälter av värmen från nystekt svamp….
Måste testas på maken!

0

Susanne E

Maya K. I.

14 dec 2006 kl. 20:11

Törs du skriva peppisen, som du gjorde i ditt inlägg, tänk om nån bagare hade sett hur du benämner hans pepparkakor. Jag gillar också ädelost på peppisen, har inte heller provat med lingonsylt, men måste i alla fall testa, annars vet man ju inte.

0

Maya

Susanne E

14 dec 2006 kl. 23:05

Hhaha! Jo, peppis går väl bra (hoppas jag), men t….is är någonting man drar sig för att skriva, nuförtiden. Skäll vill man ju inte få ;)

0

Maya

Susanne E

14 dec 2006 kl. 23:12

Funderade lite till…
Om inte (peppis), så skulle man ju inte få säga dagis, fritids, stammis, lantis, buskis, kondis, munkis, mjukis m.m. heller…
...men trattkantareller det är en helt annan sak (här). :)

0

Susanne

Gula

14 dec 2006 kl. 23:16

Att du bara vågar vara så obstinat…8=D

0

Gula

Susanne E

14 dec 2006 kl. 23:22

Ja, jag är riktigt modig ;)

...ibland…

0

Gula

Birgitta F

14 dec 2006 kl. 23:23

säger hon som heter ....= )

0

Gula

GULA

14 dec 2006 kl. 23:26

JAAA, för det är ju mitt namn som missbrukas!!!

0

Gula

Birgitta F

14 dec 2006 kl. 23:29

för att inte nu dra igång nåt…men visst vore det kul om man kunde få till en namnändring eftersom fler färger och epiteter kommit till på senare år…hur vore det om alla flugsvampar kallas flugsvamp oavsett färg…

0

Birgitta F

Susanne E

14 dec 2006 kl. 23:31

Men här vad det nån´som var modig i alla fall!! :))

0

Susanne E

Evus

14 dec 2006 kl. 23:40

Just den/någon liknande debatt hade vi för ett antal år sedan här på forumet.
Jag deltog…
Jag har för mig att det var någon som hävdade att man absolut inte fick säga “trattis” eller “gula”, men i samma mening skrev “dagis”.

Därför invände jag.

Det finns ingenting, och det är fakta, som heter daghem i Sverige längre, m.a.o. därför inte heller “dagis”.
Det heter Förskola.
Blir det då “Föris”?
Jag är utbildad förskollärare,
är jag då en “förisfröken”..!

Heter det “skolis”, när det gäller skolan?
“Sjukis”...sjukhus?
etc..

Evus
“Leg.lekare”

:-))

0

Evus

Susanne E

14 dec 2006 kl. 23:45

Ska aldrig mer säga “dagis” . Lovar! ;)

0

Susanne

Birgitta F

14 dec 2006 kl. 23:45

Jag känner mig väldigt modig för jag läste senast igår om en mykolog som undersökt möjligheter att skapa en kantarell odling…
Han använde epitetet “gula” i hela sin utredning, verkar logiskt i min värld, så slipper man vara övertydlig.
Läs mer här:
http://www-mykopat.slu.se/Newwebsite/mycorrhiza/kantarellfiler/texter/home.htm

0

Evus

Evus

14 dec 2006 kl. 23:47

Allt var på lite skojis!
hälsar
Evis

0

Evus/ Susanne

Birgitta F

14 dec 2006 kl. 23:51

För att komma mer exakt testa denna

http://www-mykopat.slu.se/Newwebsite/mycorrhiza/kantarellfiler/texter/forskning01.html

eller som klas sa jag skiter i vilket….men visst fasen får man tänka sig för…..

0

Birgitta F o Evus

Susanne E

14 dec 2006 kl. 23:56

En docent som forskar och kallar dem “gula”..ojoj…hur ska det gå? ;) Men nog håller jag med dig, det är logiskt.

Fantastiskt egentligen, att få forskningen sponsrad av kungen!

Bra Evus, att det var skojsis!

Nu blir det bingen. Är ledig så det blir julshopping i morgon!! Jippie!!

0

Birgitta F o Evus

Birgitta F

14 dec 2006 kl. 23:59

låter härligt Susanne , jag har inte varit ledig sedan förra julen , nu blir det hela 3 dagar , helt underbart! Hoppas det inte regnar på oss…

0

Birgitta F o Evus

Gula

15 dec 2006 kl. 00:07

Men det var ju spännande: att 1-5 kantareller innehåller en människas dagsbehov av vit. D !!! Ojojojoj!!!
  Nati nati till er som ger upp…

0

natti natti.....

Birgitta F

15 dec 2006 kl. 00:10

Go natt alla hoppas jag får gå ut i skogen snart…..regn, regn, regn

0

Flickor, flickor

Kristina i Lund

15 dec 2006 kl. 08:34

...tänk på att de två veckorna snart är gångna… ;=)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone