0 235 visningar

2 svar

Att fånga ett ögonblick...

Bengt Sandh

13 dec 2006 kl. 23:13

...mitt i vardagen kan skänka lycka om man bara har förstånd att njuta av det i stunden.

Min stund i dag var kort men intensiv och fylld av glädje. Nu undrar du kanske vad jag har varit med om så gör mig så lyrisk? Mitt svar är: ingenting särskilt frånsett att vår butik hade utmärkt blandfärs till ett pris av 30:-/kg. (OK, egentligen var det 29.90 men vi konsumenter är lättlurade att tro att 29.90 är SÅÅÅ mycket billigare än 30:00).

Nåväl, jag kunde inte motstå frestelsen att köpa på mig ett par kilo och jag hade redan bestämt mig för att laga till en av mina favoriträtter sedan barndomen: Biff à la Lindström med kokt potatis och gräddsås (inte nyttigt men ack så gott), men för en hängiven svampplockare fattas något i såsen om den inte får en touch av svamp. Ett par teskedar svampmjöl hemtillverkat av torkade trattkantareller vispades ner och fick koka med en stund.

En halvtimma vid matbordet denna luciadag mitt i veckan blev faktiskt dagens höjdpunkt och fick väga upp frustrationen när jag vaknade och hörde luciasången i lokalradion sjungen (nåja) av två MANLIGA programledare. Luciatraditionen verkar inte vara så viktig längre, trams och flams går ibland före.

0

Lena M

14 dec 2006 kl. 07:32

Visst är det så Bengt, att de är de små tingen i tillvaron som kan ge lyckokänsla.
Ex.vis, att ströva i skogen en vacker höstdag, gnistrande vinterdag, se vackra blommor, mitt smultronställe och sist men inte minst, nära, lojala vänner.

0

Skogsrået

14 dec 2006 kl. 19:05

Du har så rätt Bengt. Carpe diem!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone