Den här blomman blommar varje år till jul. Fick ett skott av en granne 1978. På tredjedje året kom första blommorna och den bara fortsätter.De små blommorna är endast 12 mm, men många.
Har ni någon ljusspridare i fönstret så dela med dig.
Vill ni gissa namn?
Ja, Mistelkaktus är namnet.Grattis Morgan
Visst kan jag skicka en svans till dig Gula.Det får bli efter blommningen. De är väldigt lätta att få att “ta sig”.Men de är lite utmattade när de blommar.Du får lov att påminna mig.Annars har jag sett dem nu till ganska bra pris hos blomsterhandlarna.
Vilken tur för mej, att jag såg ditt inlägg, för jag var ju bara tvungen att kolla upp din fråga, men jag gick bet på den, fastän jag är florist, ringrostig.Hittade inte alla mina blomböcker, gick ut på altanen och där låg två st, ganska fuktiga efter allt regnande, tack och lov har vi tak över altanen. Kom i alla fall fram till att det finns flera varianter av Rhipsalidopsis
Klas
Namnet drickarens dröm har jag aldrig hört. Kul.Det kan ta många år innan de kommer till blommning.Trivs bäst i västerfönster. I november “missköter” jag dem, mycket lite vatten. De får torka ut helt mellan vattningarna. Efter ca 3 veckor blir jag vänligare ökar på med vatten lite näring och mycket kärlek.Sedn blommar de lagom till jul
Gula
Philsaldopsis garneri är Påskkaktus.
Är det någon som har Korallkaktus?
Blommar de? Inte mina, de blir stora som hus och är ganska tråkiga.
Skrev du fel där eller har kaktuseländet ÄNNU ett namn??? Hatiora- och rhipsalidopsis- gaertneri är två namn som förekommer för påskkaktus ; och VAD är korallkaktus?? Har du nån bild Tina? Ja ni svampnördar tycker svamparna byter namn och ändras och förs till andra familjer stup i kvarten men det är INGENTING mot vad som händer i växtvärlden!! Gubben Linne´skulle snurra i sin grav om han visste… Å andra sidan så håller väl många här också på med växter…så ni vet…
att fundera på, bara den inte är för lätt.Detta är en mindre vanlig variant på en gammal växt.
Tycker att den med sina raketliknande blommor passar nu när vi har en gubbe i rymden.
Tändsticksblomma, det namnet på Mistel kaktus hade jag inte hört. Tack Lisa. Har ni fler namn på lager så låt oss höra.
De här raketerna kommer att störta…...
hittade detta om det nu är en hoya http://www.swedishhoyasociety.com/hoya.htm
Jeeees vilka fina blommor du har!!!
Vad är den där raketblomman för nå‘t?? Påminner om porslinsblomman lite, men inte mer än i det att den ser konstgjord ut.
Själv har jag inga blommande växter, ännu. Jag flänger runt så mycket så jag är rädd att inte klara dem. Men, jag har fått ett skott från en Mönjelilja (clivia) att gro(!) Sedan har jag lite nyttoväxter som aloe och lite örter. Torkat gullris m.m. :)
Inget som ingen redan sett.
Jag hittade den på den här länken http://www.sitascorner.se/multiflora.htm! Själv har jag bara en gammal vanlig variant, som jag inte ens vet vad den heter för den har aldrig blommat.
De finns så många och en blomma behöver i alla fall jag för att komma på vad den heter.
De vill stå i norrfönster, annars kan de vägra blomma. Är inte säker på att det gäller alla Hoyor. Ge inte upp. Om den skulle blomma, tag inte bort blommfästet när de fallit av. Nya blommor kommer på samma fäste.
Lycka till
Hej Tina!
Aloen har jag främst till småsår, nu när grobladen är djupfrysta. Men jag hade en vän som använde den som hostmedicin och hårschampo.
Han kommer iofs från Barbados och har dreads ~:) Jag kommer inte ihåg hur han gjorde hostmedicinen, men om jag inte minns fel så tar man det genomskinliga innanmätet, silar det och sedan blandar med pressad citron. Även bra för magen.
Man kunde värma det också. Det finns massor med användningsområden men jag har inte utforskat så många.
Sedan har jag bara lite liljor som anses luftrenande. (ja, annat grönt också, men knappast någon nytta med: calatheor, garderobsblomma osv). EN blomma har jag; hiskelibiskus. Det är fin när den blommar.
Örter:
Gullriset torkar jag (hela växten) och gör te på. Det avlastar njurarna och har viss läkande effekt vid blåskatarr och urinvägsinfektion. Sägs även vara bra för torr hud, utslag och leder osv. Men man bör inte göra dessa kurer mer än 3-4 ggr per år.
Sedan plockar jag ibland mjölkört (rallar-ros), de rosa blommorna och några av de översta gröna bladen, som jag torkar.
Man kan blanda dessa med torkade smultronblad också. Det blir gott.
Camomill osv. gör jag också te på.
Fänkål om jag är gasig osv.
mm mm
Torkade örter håller minst ett år, i tätslutande burk.
Jag är rätt intresserad av naturmedicin och olika öters egenskaper. Jag har sparat på mig lite huskurer och annat som kan komma till hands :)
Här är mitt bidrag.
Denna har jag haft sen den var ett litet frö.Nu i jultider har den show i mitt julfönster.
Den håller på tre veckor med massor med stänglar, och när den ena stänglen har vissnat, så kommer nästa.
Det är någon slags lilja , och jag tror att den heter Äkta Makar
Hej hopp!
Vi har “Äkta makar” eller “Gubben o gumman” eller “Bondlilja” eller “Fattigmansamaryllis” som den kan kallas. Kär blomma har många namn!
Min mor fick en kruka med några lökar av en tant som bodde i ett torp i skogen.
Vårt sovrum är för jämnan fullt av smålökar på tillväxt(yngelkammare….). Det var många år sedan mor fick krukan, så ursprungslöken kan vara urgammal.
Våra blommor är mer oranga o har ej några prickar. Slankare kronblad. Den kan blomma flera gånger under året. Ska försöka ta ett foto med mobiltelefonkameran….
Hej igen
Nej det är inte jag som har gjort fröna, det är en entusiastisk kompis, som har pollinerat och fixat, och sen har jag fått dem när de har grott.
I många år har jag gått och vattnat denna gröna bladrosett utan att veta vad det var.
En dag står där en blomma i full prakt, och jag blev helt ställd.
Nu är det en av mina vackraste blommor, som jag njuter i fulla drag av.
Jag brukar dela dem till våren, och då delar jag med glädje av mig till de som vill ha.
Så jag meddelar när det är dags
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.