0 632 visningar

32 svar

Julpyssel

Morgan

14 dec 2006 kl. 19:01

Så här i julestöket med skinkkokning och pepperkaksbak så finns det annat trevligt man kan sysselsätta sig med.
Man kan göra smycken och små prydnadssaker i cernitlera t ex.
Små soppar som örhängen etc etc… Nån som har erfarenhet av detta? (bilder tack)

0

Susanne E

14 dec 2006 kl. 19:46

Jag såg både soppar, kantareller och andra svampar i en adventsljusstake och även i skålar där de stod i konstgjord(!) grön mossa. Kan nog inte gå in i butiken och ta kort (den drivs gemensamt av flera konstnärer och designers) :)

Gunilla gör annars smycken med torkade små svampar på. Dekorativt det också.

Annars kan man göra svampar av pepparkakorna. Cirkelformen och halvmåneformen blir en fin sopp!!

0

Susanne E

14 dec 2006 kl. 19:47

Glömde. Svamparna i butiken var förstås i cernitlera.

0

Morgan

14 dec 2006 kl. 19:56

Har testat lite..
Gjorde förr en hel del smycken, men svampar är ju jätte mysigt att göra.

0

Birgitta F

14 dec 2006 kl. 19:58

Så här blev det hemma hos oss en kväll

0

klas jaederfeldt

14 dec 2006 kl. 20:16

lite så här kanske, att göra av fnöskticka eller ritsa in på Platttickans poryta (den kallas i america för The artists conk

0

Gula

14 dec 2006 kl. 20:24

Oj vilka häftiga blomkorgar, Klas!!! Den stora med familjen Kantarell i mitten är jättefin! Nu får man väl bege sig ut och leta stooora tickor!

0

Julpyssel

Lena M

14 dec 2006 kl. 21:14

Trollskogen i Gästrikland

0

Julpyssel

Tina Nordberg

14 dec 2006 kl. 21:29

Vad mycket fina saker ni gör.Vilken pysselkväll vi skulle kunna ha om vi bodde närmare varann.

0

Elisabeth

14 dec 2006 kl. 23:54

Det här blev mitt julpyssel, figurerna är köpta!

Brandticka,tegelticka,fnöskticka,jordstjärnor m.m.

0

Gunhild

15 dec 2006 kl. 00:15

Smycken och tavlor av små fnösktickor kan man göra. En uppskattad julklapp bland svampfolk.

0

Fnösktickeörhängen

Gunhild

15 dec 2006 kl. 00:27

kan man också göra av små söta fnösktickor som torkas och lackas sen man putsat baksidan med sandpapper och skruvat i en krok.

0

Glömde bilden

Gunhild

15 dec 2006 kl. 00:28

jag är nog för trött nu, God Natt och sov gott. Hoppas det fortfarnde är mildväder i morgon.

0

Lena M

Sanne

15 dec 2006 kl. 05:54

Bra ide du gav mig!!Nu vet jag vad jag kan ha min gamla sikt till, den ligger bara på ett skåp.Den ska bli en fräck jultavla.Tack för tipset.

0

Susanne E

15 dec 2006 kl. 08:14

Små tomtar av cernitlera till adventljusstaken.

0

Susanne E

Elisabeth

15 dec 2006 kl. 08:54

Hej!

Har du gjort tomtarna själv?
Kan du göra svampar?

0

Elisabeth

Susanne E

15 dec 2006 kl. 09:08

Tomtarna har jag gjort, men efter någon annans idé (såg dem på en julmarknad). Svamparna är inte cernit, men det går lätt att göra svampar också. Cerniten finns ju inte i alla färger så man får blanda tills man får rätt färg på kantarellen, soppen etc.  För att få  dem att stå i mossan sticker man in en ståltråd (eller utböjt gem) i botten. Morgan och Birgitta har lagt in bilder på sina cernitsvampar.Har du sett dem?

0

Lena M

15 dec 2006 kl. 18:04

Vi från Gästrikeskogen önskar trevlig helg och tredje advent !

0

Tina Nordberg

15 dec 2006 kl. 18:28

Små söta tomtar har du tova,
och satt dem på en tuva.
Så rara o nätta, inte skrämmade grova.
Två röda näsor sticker fram under luva.
De har väl inte gått o fått nån snuva.

0

Tina Nordberg

15 dec 2006 kl. 18:40

Julpysel från förra året.

0

Evus

15 dec 2006 kl. 18:54

Vad ni är duktiga allesammans.

Pepparkakshus har jag försökt mig på EN gång, för herrans massa år sen ...och aldrig mer.
Jag brände mig på fingrarna och fick inte i hop delarna.

Det slutade med att jag nästan fick ett nervöst sammanbrott…
:-))

0

Totte Gbg

15 dec 2006 kl. 19:17

Kul att se att fler gör pepparkaks hus, det har jag gjort i alla år, superkul….

0

Tina Nordberg

15 dec 2006 kl. 19:21

Det var fint. Man blir sugen att sätta igång med det samma.

0

Gunhild

15 dec 2006 kl. 19:48

Sticka ett tomtepar, brodera lite i ansiktet och gör lite hår, fyll huvudet med bomull och trä dem på någon lämplig flaska så står dom bra.

0

Gunhild

15 dec 2006 kl. 19:49

Hade för bråttom här kommer tomtarna

0

Tina Nordberg

15 dec 2006 kl. 20:40

Och vad ska det vara i flaskorna?

0

Totte Gbg

15 dec 2006 kl. 21:10

mmmmm nåt gott som Reimesholms julsnapps ;)

0

Morgan

16 dec 2006 kl. 10:26

SÅ här lagom till jul blommar ju orkideérna också och det är ju inte otrevligt direkt.

0

Julpyssel Morgan

Gunhild

16 dec 2006 kl. 15:37

Vilka fina orkideer du har. Mina blommar på sommaren när jag bor i stugan och dom slipper vatten. Där i stugan har jag en vild variant att glädjas åt istället.

0

Julpyssel Gunhild

Morgan

16 dec 2006 kl. 15:52

Orkideén på bild 3 har jag drivit upp själv från ett litet skott som jag tog från Asien någonstans, kommer inte ihåg men tror det var i Malaysia eller Thailand.

0

Julpyssel Morgan

Gula

16 dec 2006 kl. 17:37

Den var väldigt fin, Morgan! Stämmer lime-färgen på bilden med verkligheten??

0

Gula

Morgan

17 dec 2006 kl. 11:04

Nja, bilden ljuger lite faktiskt.
Blomman är mer gul än grön, lite åt tennisbollshållet skulle man kunna säga.

0

Totte Gbg

17 dec 2006 kl. 13:19

Inga svampar som jag gjort själv är med men väl glada apelsiner :) en egenpyntat julstjärna o en hemma pyntad ljusdekoration med mossa o faktisket en gul blomma från min balkong som jag inte vet namnet på, tror tyvärr inte den kom med på bild bara.

Presenter för dagens julmiddag…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone