0 291 visningar

21 svar

Off-topic: Vinkunskap

Susanne E

15 dec 2006 kl. 08:40

Så här till jul kan det vara bra att veta vad som ska serveras till vad. Här är några tips! Jag som är lite kunnig ;-)) när det gäller vin, har några tips som jag tänkte dela med mig av.

Först och främst skiljer man mellan röda och vita viner:
Lättast skiljer man dessa båda vintyper från varandra om man skvalpar ut en skvätt på en vit bordsduk. Det vin, som lämnar en gredelin fläck efter sig, är ett rödvin. Riktiga kännare kan på bara smaken avgöra om vinet är vitt eller rött. De vita vinerna smakar i regel ättika medan de röda smakar stämpelfärg. Man kan alltså genom att suga på en vanlig
kontorsstämpel och sedan jämföra smaken med ett vin, konstatera om detta är rött eller inte.

Till fiskrätter, såsom fiskbullar och matjessill föredrar de flesta vitt vin, medan man till kötträtter såsom falukorv och sylta bör ta ett rött vin. Portvin är ett vin som man serverar i porten. Har man inte någon port, kan man bjuda på det i trappuppgången eller i hissen.

När man serverar torra viner bör man se till att det inte är tvärdrag eller att någon av gästerna råkar nysa, ty i sådana fall dammar vinet omkring i lägenheten. När man serverar ett torrt vin är det därför lämpligt att ha en dammsugare i beredskap.

Om man själv ska bära hem sina flaskor från systembolaget gör man klokt i att köpa ett lättvin, så man inte får för mycket att kånka på.

Till vilt bör man välja något vildvin, medan man till grillat och annat vidbränt kött serverar brännvin. Renstek sköljer man ner med renat.

Saker som är svåra att säga när du druckit för mycket vin:
- Oöverträffat
- Innovativt
- Preliminärt
- Kvastskaft

Saker som är VÄLDIGT svåra att säga när du druckit för mycket vin:
- Västkustiskt
- Konstitutionerad
- Substantiera
- Tillvägagångssätt

När gästerna inte klarar ordtesterna är det dags att ringa taxi. Vänta inte tills nästa nivå är nådd, då dessa saker är i stort sett omöjliga att säga när de druckit ALLDELES för mycket vin
- Nej, ingen mer sprit för min del.
- Ledsen, du är inte riktigt min typ.

Trevlig helg!

0

Irene A

15 dec 2006 kl. 09:40

Fy sjutton, jag skrattade så jag satte i halsen! Gör inte om det där, Susanne, det kan sluta illa en annan gång :-)

0

Kristina i Lund

15 dec 2006 kl. 10:06

Ja, den var mycket bra, Susanne!
Jag har tänkt servera varma mackor med trattkantarellstuvning ikväll - ska jag välja rött eller vitt?

0

Kristina

Gunhild

15 dec 2006 kl. 10:10

Får jag rekommendera Grythyttan Jakt, rödvinsalternativet. Riv gärna lite västerbottensost över mackorna också.

0

Off-topic:Vinkunskap

Totte Gbg

15 dec 2006 kl. 10:49

hahaha den var bra!!!
O hur var det nu??? skulle man svänga höger under bordet…
Trevlig helg

0

Mossning

15 dec 2006 kl. 12:02

För mig spelar det ingen roll om jag dricker rött eller vitt för jag är färgblind.  :)

0

Lena M

15 dec 2006 kl. 14:11

Ja du Susanne, detta var en hel vetenskap, måntro vad jag skall servera till mitt maskorosvin då ?
Förslag mottages ! ( Mycket bra lista för kommande fester )

0

Tina Nordberg

15 dec 2006 kl. 15:27

Å himmel o pannkaka va bra.
Kan man inte rabbla den här snabbt när man är full, ska man inte vara ledsen. Antagligen kan man det inte annars heller.

Ett visst kvistfritt kvastskaft, å kaffekasks dax strax. Sex laxar i laxask går bra, går bra.
Nu kan vi öva vår nykterhet pröva.
Sex laxar i en laxask går bra, går bra. Skål !

0

Evus

15 dec 2006 kl. 16:04

Ha, ha den var bra Susanne.

Lena du kanske kan servera en kirskålsallad till maskrosvinet.

0

Mossning

15 dec 2006 kl. 16:43

T-Röd
Den verkliga storsäljaren är T-röd. Den passar bra till kraftiga kötträtter som Falukorv och Vov.
Vår Testpanel förstår till fullo orsakerna till dryckens populäritet. Dess tunga boquet och något
syrliga eftersmak för tankarna till ett oljeraffinanderi i Kazakstan.

T-Grön
Till vegitarisk smalmat som potatisskal och björkbark passar T-grön utmärkt. Den har en
behaglig friskhet som påminner om sommaräng och för tankarna till ett luftigt grekiskt tempel.
Detta är den idealiska aftondrycken då man samlar sina närmaste bakom ungdomsgården
eller restaurant Pelikanen.

T-Gul
Redan de gamla kinerserna lär ha druckit T-gul. Den fördes till våra trakter av den hemvändande
Marco Polo och rönte genast stor uppskattning i det högbrittiska hovet. En brännande, något
syrlig röksmak är karaktäristiskt för T-gul som avnjutes bäst i små skvättar vid lägerelden.

T-Blå
Känd för sin säregna ishavskyla och användes ursprungligen av grönländska eskimåstammar
som skrämde ihjäl sälarna vid jakten. Denna uppfriskande, nästan riviga dryck marknadförs nu
i Sverige under devisen “Fuktig morgon, svår start. Ta en T-blå”

0

Gula

19 dec 2006 kl. 14:49

Den här var väldigt rolig, Susanne ! Den kan man ha som “drink-tilltugg” i början på ett stelt party…. ;)

0

Susanne E

19 dec 2006 kl. 14:55

Ja, absolut! :)

0

kobran

19 dec 2006 kl. 15:18

Tänk om Susanne och Mossning skulle slå sina skålar ihop och starta upp nåt nytt i krögarbranschen….

och gå på med lite svampspecialiteer i samma avspända stil…vilken succé...det kunde bli…???

0

Gula

19 dec 2006 kl. 15:39

Hahaa, ja ingen skulle komma ut i normalt skick från den krogen och många mystiska dödsfall skulle inträffa…

0

Maya K. I.

19 dec 2006 kl. 15:45

Till “pären” (potatis alltså) kan man väl servera pärvin. Har ett skitstarkt recept från Lycksele.

0

kobran

19 dec 2006 kl. 16:42

Nu ska vi nog ta det lugnt o tänka på att inte sprida dåliga vanor på forumet, tycker jag!

0

Lena M

Maya K. I.

19 dec 2006 kl. 18:27

Har ett smarrigt recept på Rosencocktail.

4 pers.
500g orensade räkor eller 250g rensade, 1 röd paprika

Sås: 1dl gräddfil
1/2 dl majonnäs
1/2 msk pressad citron
1-2 msk mild chilisås
1/2 1 msk sherry
1 krm paprikapulver

Blanda ingr. till såsen och smaka av.
Finhacka paprikan och rör ner större delen i såsen.
Häll såsen över räkorna, som du fördelat i vackra portionsglas och strö resten av paprikan ovanpå.

Gärna rostat bröd till.

Jättesmarrig och tjusig förrätt, t.ex på nyårsafton, men jag tror att jag skulle föredra ett halvtorrt vitt vin till rätten, men du kan ju testa med ditt maskROSvin.
Ps det snöar här i Umeå.

0

Tina Nordberg

19 dec 2006 kl. 21:09

Jag tror att gratinerade grisfötter passar till maskroSVIN.

0

Lena M

20 dec 2006 kl. 07:03

Tack Maya och Tina för era recept / förslag, men först skulle jag vilja ha någon som testade vinet åt mig, har bara sniffat lite försiktigt på det.

0

Tina Nordberg

20 dec 2006 kl. 08:48

Testa vin???? Inga problem. Välkommrn hit till Orsta i kväll med flarrorna. Vi samlas sju stycken törstiga tjejer och tjuvstartar julen. Vi ska glögga o käka pepparkakor med ost o trattisar. Ost o svamppaj.
Pepparkakstårta till efterrätt, (utan svamp).Tomten kommer, det vet inte de andra.Vi brukar ha peketbyte.I år ger var o en åxå ett paket med något man tröttnat på hemma, en sån där typisk bra o hapryl.Jag skänker en hamburgergrill, fantastisk ???!!! moj.Ett fack för burgaren och ett för brödet.

0

Susanne E

20 dec 2006 kl. 09:41

Men vilken rolig idé att byta “bra-o-ha-grejer”! Den ska jag komma ihåg. Glögg och pepparkakstårta…Det lät jättetrevligt!

.........få se…..hur långt kan det vara till Orsta????.....

;-)

0

Gula

20 dec 2006 kl. 09:58

Ja det var en jättebra ide! Känns dumt och onödigt att kasta grejer som är fullt användbara som kanske nån annan saknar ! Bra tips Tina!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone