Jag anser att man ska vara extra uppmärksam vid plockning av trattisar då jag varje år hittar spindelskivlingar i täta trattisbestånd. Om man inte har mångårig vana av att plocka dessa bör man vända på varenda svamp för att se om de har åsar eller skivor på undersidan.
visst kan man kanske få med små spindelskivlingar om man slarvplockar trattkantareller. men jag, och alla jag visat en toppig giftspindelskivlig för kan inte begripa hur man kan förfäxla dessa 2 svampar, den ema är oftast större o kraftigare o TOPPIG, den andra oftast en klenare svamp som är TRATTFORMIG.
Bo, det är precis det jag menar: Om man har så otränat öga att man inte kan se skillnad på toppig giftspindling och trattkantareller, då är sannolikheten väldigt stor att allt som överhuvudtaget ser ut som svamp hamnar i svampkorgen. Men jag har mycket svårt att tro att man förväxlar just dessa arter.
Självklart ska man varna för giftsvampar, för det tillkommer hela tiden nya svampplockare som inte ens har en aning om att det finns sådana, än mindre hur farliga de är.
Men i det här (två år gamla fallet) handlar det ju inte om någon förväxling, utan bara att en giftspindling kommit med bland trattkantarellerna. Kanske någon treårig hjälpreda hade lagt dit den, eller också skulle den med hem för att undersökas, vad vet jag.
bland de åtskilliga 100 kg trattkantareller jag plockat de senaste 8-10 åren har några spindelskivlingar smugit sig med. men vid rensning hemma vid köksbordet upptäcker man dem givetvis. har absolut ingen förståelse för varför svamp skall rensas i skogen ! väl i skogen gäller det ju att rafsa i hop så mycket som möjligt innan någon annan kommer före. rensa kan man så göra hemma med ett gott glas vin !
jo. i sverige med milsvida skogar har man kanske tid och möjlighet att lulla runt och smårensa det man finner hela tiden.
men på andra sidan kattegatt med små skogar och mängder med tyska turister i de små skogar som finns är där alltså inte tid att ägna sig åt sådan lyx som att rensa i skogen utan 4 timmarsturen skall bara averkas utan fördröjningar för att komma till de rätta ställena innan där är tömt !!!
visst går det att få med en del små spindelskivlingar, främst undersläkte Dermocybe och Telamonia, storleksmässigt är flera av dessa som trattkantareller, men så vitt jag vet, är ännu ingen känd som dödligt giftig, det är däremot toppig giftspindelskivlin, och den kan man inte även om man är en rafsare, osäkerplockare, eller allmänt korkad INTE kunna förväxla med trattkantarell
Svar till rudolf…...ovanligt korkat.
En bit av spindelskivling räcker för att dina njurar skall förstöras, inget att leka med alltså. Att framkalla kräkning eller dricka grädde hjälper inte i detta fallet eftersom det kan dröja omkring 14 dagar innan du blir riktigt dålig. Så blir du dålig och har ätit ex. trattisar i stuvning på kalas eller liknande där du själv inte sett svampen eller “blandsvamp” så uppsök läkare direkt!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.