0 1437 visningar

18 svar

En spindelskivling bland trattisar

ibzan

7 okt 2004 kl. 16:00

Hittade en spindelskivling i kassen med trattkantareller. Bör jag kasta alla svampar som har kommit i beröring med skivlingen eller är det ingen fara att äta trattisarna.

0

TOVE

7 okt 2004 kl. 16:50

SJÄLVKLART KAN DU TA TILLVARA PÅ TRATTISARNA

0

ibzan

8 okt 2004 kl. 08:49

Hej Tove och tack för svaret. Toppig giftspindling heter den visst som jag hade i kassen. Men det kanske du förstod. Är det ok ändå att ta tillvara trattisarna?

0

Michael Krikorev

8 okt 2004 kl. 15:05

Giftet i toppig giftspindling är inte vattenlösligt och kan inte “smitta av sig” till andra svampar. Var bara noga med att inte få med dig småbitar av spindlingen när du anrättar trattisarna.

0

rudolf

19 aug 2006 kl. 00:58

fan… lite giftsvamp är väl aldrig fel ;) ät och var glad ffs
kram

0

Bo Reyer

19 aug 2006 kl. 09:35

Jag anser att man ska vara extra uppmärksam vid plockning av trattisar då jag varje år hittar spindelskivlingar i täta trattisbestånd. Om man inte har mångårig vana av att plocka dessa bör man vända på varenda svamp för att se om de har åsar eller skivor på undersidan.

0

klas jaederfeldt

19 aug 2006 kl. 09:42

visst kan man kanske få med små spindelskivlingar om man slarvplockar trattkantareller. men jag, och alla jag visat en toppig giftspindelskivlig för kan inte begripa hur man kan förfäxla dessa 2 svampar, den ema är oftast större o kraftigare o TOPPIG, den andra oftast en klenare svamp som är TRATTFORMIG.

0

Irene A

19 aug 2006 kl. 10:09

Undrade också hur man kan “råka” få med toppig giftspindling bland trattkantareller, det borde inte vara möjligt ens med ögonbindel på.
Men om det skulle vara så, hur många andra arter som liknar trattkantareller mer, kan det då finnas med i korgen?

0

Bo Reyer

19 aug 2006 kl. 13:48

Irene: Både du och jag har plockat trattisar i decennier. Men med ett otränat öga, samt att man plockar trattisar för första eller andra gången i sitt liv är en varning på plats. Nästan varje höst inträffar flera förgiftningsfall.

0

Irene A

19 aug 2006 kl. 17:28

Bo, det är precis det jag menar: Om man har så otränat öga att man inte kan se skillnad på toppig giftspindling och trattkantareller, då är sannolikheten väldigt stor att allt som överhuvudtaget ser ut som svamp hamnar i svampkorgen. Men jag har mycket svårt att tro att man förväxlar just dessa arter.

Självklart ska man varna för giftsvampar, för det tillkommer hela tiden nya svampplockare som inte ens har en aning om att det finns sådana, än mindre hur farliga de är.

Men i det här (två år gamla fallet) handlar det ju inte om någon förväxling, utan bara att en giftspindling kommit med bland trattkantarellerna. Kanske någon treårig hjälpreda hade lagt dit den, eller också skulle den med hem för att undersökas, vad vet jag.

0

Tina Nordberg

19 aug 2006 kl. 19:26

Om man gör som jag brukar, plockar utan glasögon och rensar hemma med dessa på. Finner man både “ett och annat” i korgen. Inget att rekommendera. Sedan har vi det där med insektslarverna åxå som tycks öka på hemvägen.

0

per d

19 aug 2006 kl. 19:36

bland de åtskilliga 100 kg trattkantareller jag plockat de senaste 8-10 åren har några spindelskivlingar smugit sig med. men vid rensning hemma vid köksbordet upptäcker man dem givetvis. har absolut ingen förståelse för varför svamp skall rensas i skogen ! väl i skogen gäller det ju att rafsa i hop så mycket som möjligt innan någon annan kommer före. rensa kan man så göra hemma med ett gott glas vin !

0

Irene A

19 aug 2006 kl. 19:55

Kul, Per - jag har också varit en rafsare och blivit bestraffad med rensning efteråt till långt inpå småtimmarna.
Med tiden har jag upptäckt att det är mer tröttsamt än att ta det lugnt och metodiskt vid plockningen och njuta av vistelsen i skogen istället.

0

Lena M

19 aug 2006 kl. 20:06

Måste bara svara på detta inlägg.
vad du har RÄTT Irene. Börjar att inse att jag inte behöver alla dessa svampar. ( visserligen ger jag bort överflöd, men ändå )

0

per d

19 aug 2006 kl. 20:28

jo. i sverige med milsvida skogar har man kanske tid och möjlighet att lulla runt och smårensa det man finner hela tiden.
men på andra sidan kattegatt med små skogar och mängder med tyska turister i de små skogar som finns är där alltså inte tid att ägna sig åt sådan lyx som att rensa i skogen utan 4 timmarsturen skall bara averkas utan fördröjningar för att komma till de rätta ställena innan där är tömt !!!

0

klas jaederfeldt

19 aug 2006 kl. 20:34

visst går det att få med en del små spindelskivlingar, främst undersläkte Dermocybe och Telamonia, storleksmässigt är flera av dessa som trattkantareller, men så vitt jag vet, är ännu ingen känd som dödligt giftig, det är däremot toppig giftspindelskivlin, och den kan man inte även om man är en rafsare, osäkerplockare, eller allmänt korkad INTE kunna förväxla med trattkantarell

0

Irene A

19 aug 2006 kl. 20:35

Kanske ligger något i vad du säger :-) Jag är inte van vid någon trängsel i skogarna direkt.

0

per d

19 aug 2006 kl. 22:58

kan jag förstå, men i danmark kan det vara trängsel, på själland, kallad för djävlerön av folk som bor i jylland, har jag en gång sett 10 bilar på en parkeringsplats i en svampskog.

0

Maja

26 okt 2006 kl. 23:44

Svar till rudolf…...ovanligt korkat.
En bit av spindelskivling räcker för att dina njurar skall förstöras, inget att leka med alltså. Att framkalla kräkning eller dricka grädde hjälper inte i detta fallet eftersom det kan dröja omkring 14 dagar innan du blir riktigt dålig. Så blir du dålig och har ätit ex. trattisar i stuvning på kalas eller liknande där du själv inte sett svampen eller “blandsvamp” så uppsök läkare direkt!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone