0 202 visningar

10 svar

Populär hos vissa...

Gunhild

16 dec 2006 kl. 14:03

Denna bruna ticka hittade jag i dag, den växer på rönnar gärna älgbitna. Tyvärr fanns det inte många, jag skulle gärna plocka massor av dem. Gissa gärna på vad det kan vara.

0

Salasias

16 dec 2006 kl. 14:56

“....skulle gärna plocka massor av den…”. Vad gör du med dem?

0

Gunhild

16 dec 2006 kl. 15:28

Joo den ger jättefin färg åt ullgarn.

0

Färgförändring

Gunhild

17 dec 2006 kl. 09:50

När jag droppade lite kaustiksoda på tickan fick jag denna lila färg samma som det blir på garnet.
Bra sätt att vara säker på vilken ticka det är.

0

Och fortfarande...

Salasias

17 dec 2006 kl. 13:54

...vet åtminstone inte jag vad det är för ticka. Men det kanske alla andra vet…

0

Anki

17 dec 2006 kl. 17:34

Eftersom ingen annan verkar vilja svara på vilken art Gunhild visar så gör jag det. Det är lysticka. En fantastisk färgsvamp, som ger lila färg på ullgarn.
Jag hittar den oftast på björk, en gång även på ek.

0

Lysticka Anki

Gunhild

18 dec 2006 kl. 10:14

Hittar du den på björkar, då måste jag börja spana. Är det på döda kvistar på marken eller kan du ge nåt tips? God Jul på dig förresten.

0

Lena M

18 dec 2006 kl. 16:02

jag minns att jag sökte den med ” ljus och lykta ” på den tiden jag svampfärgade, men lyckades aldrig finna någon. Tror inte att de är så vanliga, eller har jag fel ?

0

Lena undrar

Gunhild

18 dec 2006 kl. 22:03

om det finns gott om lysticka, jo det gör det nog på en del ställen. Jag fick tidigare i höstas mail från en bekant i Tiveden som hittat ett femtontal stora lystickor på samma gång, men hon bor nog i ett svampparadis.

0

Lysticka på björk - Gunhild

Anki

19 dec 2006 kl. 18:18

Jag har hittat dem både på stående gamla döda björkstammar och på döda björkgrenar på marken. Har observerat att det ofta finns något krös (brunkrös tror jag ) på samma värdträd. Har även hittat dem på björk och rönn som har brunnit. God Jul på dig också!

0

Tack Anki

Gunhild

19 dec 2006 kl. 19:55

Det var intressant, tack ska du ha, nu ska jag spana på mer än rönnar efter lysticka, det kan man ju göra även på vintern.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone