0 294 visningar

8 svar

4 olika

Birgitta F

17 dec 2006 kl. 12:22

På jakt efter vinterskivling så hittade jag dessa i blandad lövskog , ek , bok, asp mm
1. Förmodligen någon mussling , växte på ek
2. Väldigt rosa på stubbe av lövträd
3. Vit sak på stubbe av lövträd , blodfärgad vid snitt, alltså inte jag som skurit mig
4. Någon ticka tror jag.

0

4 olika + tre till

Birgitta F

17 dec 2006 kl. 13:04

5. Växte på ek
6. På samma ek , tror att dom har olika ålder men är samma ticka
7. På samma ek igen

Alla på samma döda ek-låga

0

Tony S

17 dec 2006 kl. 13:57

Fina bilder Birgitta.

1. Grönmussling. Man ser tydligt den gula smånoppiga foten.
2. Dallergröppa.
4. Kan nog vara zonticka.
5. Svedticka.

De övriga är jag osäker på.

0

+ tre till....

Birgitta F

17 dec 2006 kl. 17:10

lita inte på substratet ek , kan möjligtvis vara asp, eller någon av de jag inte lärt mig ännu , bok , ask mfl…

0

de tre sista

Birgitta F

17 dec 2006 kl. 21:47

är det någon som har någon ide´ om vad jag kan ha hittat på 5+6+7 ?
Hittar inget som stämmer när jag letar i böcker och på nätet.
5:an är väldigt grå under och ser nästan ut som en nattfjäril ovanpå
6:an kan kanske vara fnösticka som är väldigt gammal

0

4 olika tre till

Tony S

17 dec 2006 kl. 22:00

Birgitta, du missade nog att jag svarat på nr 5 redan.

När det gäller nr 6, så verkar de övre kunna vara fnöskticka, medan de nedre svarta äldre exemplaren skulle kunna vara ekticka eller någon annan Phellinus-art.

Nr 7 kan kanske vara lönnticka, en gissning.

0

4 olika tre till

Birgitta F

17 dec 2006 kl. 22:33

Slarvigt läst av mig , då får jag ihop det…Tror att 7:an kan vara alticka är väldigt lika den här bilden om nu den är rätt
http://perso.orange.fr/smme/cha/inonotus_radiatus_1.jpg

0

4 olika tre till

Tony S

18 dec 2006 kl. 08:13

Alticka har grova porer, som lätt slitsas upp. Pormynningarna är dessutom silvriga som unga och blir med tiden brunaktiga. Hattarna är oftast tjockare också.
Så det kan knappast var den.

De på din bild har små vita porer.
Jag står nog kvar min gissning på lönnticka. ;o)

0

4 olika tre till

Birgitta F

18 dec 2006 kl. 08:17

Läste att den inte är så vanlig och att den kommer tillbaka på samma ställe år efter år.Då kan jag följa upp den då den inte är långt från huset där jag bor. Har f.ö - 10 grader här just nu i Bohuslän , kustnära.
Tack för hjälpen Tony , du har en väldigt fin hemsida = )

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone