På jakt efter vinterskivling så hittade jag dessa i blandad lövskog , ek , bok, asp mm
1. Förmodligen någon mussling , växte på ek
2. Väldigt rosa på stubbe av lövträd
3. Vit sak på stubbe av lövträd , blodfärgad vid snitt, alltså inte jag som skurit mig
4. Någon ticka tror jag.
Birgitta, du missade nog att jag svarat på nr 5 redan.
När det gäller nr 6, så verkar de övre kunna vara fnöskticka, medan de nedre svarta äldre exemplaren skulle kunna vara ekticka eller någon annan Phellinus-art.
Nr 7 kan kanske vara lönnticka, en gissning.
Slarvigt läst av mig , då får jag ihop det…Tror att 7:an kan vara alticka är väldigt lika den här bilden om nu den är rätt
http://perso.orange.fr/smme/cha/inonotus_radiatus_1.jpg
Alticka har grova porer, som lätt slitsas upp. Pormynningarna är dessutom silvriga som unga och blir med tiden brunaktiga. Hattarna är oftast tjockare också.
Så det kan knappast var den.
De på din bild har små vita porer.
Jag står nog kvar min gissning på lönnticka. ;o)
Läste att den inte är så vanlig och att den kommer tillbaka på samma ställe år efter år.Då kan jag följa upp den då den inte är långt från huset där jag bor. Har f.ö - 10 grader här just nu i Bohuslän , kustnära.
Tack för hjälpen Tony , du har en väldigt fin hemsida = )
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.