0 523 visningar

12 svar

Mera jordkällare - Morgan?????

Nina H, Sthlm norr

17 dec 2006 kl. 14:08

Har sökt förgäves på jordkällare bland inläggen men hittar inte tråden där någon (Morgan?) ville ha bilder på jordkällare.
Har äntligen tagit med kameran i fotat “min”. Är lite tveksam till betongpelarna i dörren. Kan det vara ett värn från 40-talet. Just intill låg militärer i beredskap i ett stort trä“slott” som rekvirerades av kronan.
Å ibland kan man hitta andra trevliga lämningar…..

Kan maila fler o större bilder om du vill ha

0

Gunhild

17 dec 2006 kl. 14:42

0

Morgan

17 dec 2006 kl. 20:09

Jättefina bilder..
Får man “ta” dem?

0

Vad är det för pinnar?

Salasias

17 dec 2006 kl. 20:19

..som hänger där??
Ser ju inte ut att vara frrån 40-talet precis…
Nyfiken..

0

Vad är det för pinnar?

Nina H, Sthlm norr

17 dec 2006 kl. 21:38

Pinnarna hänger en bit ifrån jordkällaren, det är ett vindspel som troligen gjorts av barn som ofta har picknick vid eldplatsen i närheten.

Morgan du får gärna ta bilderna, och om du vill kan jag maila dem i större format och fler och berätta mer om platsen.
Du kan maila mig på sparasom(a)hotmail.com (Byt ut (a) mot @).

0

Vad är det för pinnar?

Tina Nordberg

18 dec 2006 kl. 10:31

Pinnarna är väl ett vindspel som ska skrämma bort onda troll och andra oönskade varelser ;-).

0

Vad är det för pinnar?

Bo E

18 dec 2006 kl. 13:29

Ser ut som en jordkällare, i vilket fall inte ett värn utan i så fall kanske ett förråd av något slag. Men var militären inkvarterad på platsen så är väl inte en matkällare heller helt felplacerad kan tänka. Det brukar ofta vara mer betongkonstruktioner i de helt militära anläggningarna.
Bilden ser mer ut som en gammal hederlig jordkällare som “moderniserats” lite med betongstagning av ingången.

0

Vad är det för pinnar?

Bo E

3 apr 2007 kl. 14:52

Här är en nytagen bild från innandömet av en jordkällare.

Jag tycker det är fantastiskt att kameran kan “se” så mycket därinne fast det i mina ögon bara var ett svart hål!

foto: Jan Nirving

0

jordkällare

Bo E

3 apr 2007 kl. 16:42

inga pinnar, men några gamla bräder.
lådor eller kanske rester av hyllor i källaren.

0

jordkyl, Morgan

cicki T Belgien

4 apr 2007 kl. 16:24

Tror att jag skickat dom här bilderna tidigare på kylskåpet som står mitt i skogen. Det ser ut som en jordkällare men fylldes med is och sågspån som höll kallt hela sommaren.

innan Electrolux

0

jordkyl, Morgan

Bo E

4 apr 2007 kl. 16:32

Jo de har vi sett.

Men vad är det bakom nedgången?

Är det nånslags ventilation som sticker upp där?

0

jordkyl, Morgan

cicki T Belgien

4 apr 2007 kl. 16:38

ja en sorts “skorsten”. Om jag förstått det hela rätt stängde man inte ingången utan man använde sig av luftväxling, korsdrag, för att behålla kylan. Det är en skuggig plats och solen når inte fram.

0

jordkyl, Morgan

Bo E

4 apr 2007 kl. 16:55

Det kan man faktiskt se på bilderna, tycker jag!

Lövskuggig plats med väldigt mager undervegetation.

Man känner på något vis väldigt väl igen miljön även om fotot är från Belgien!

Skulle lika gärna kunna vara på Näreslätten!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone