0 396 visningar

7 svar

Tickor och skinn ??mm

Alf Pallin

17 dec 2006 kl. 17:41

Ursäkta snart tröttnar ni väl på alla mina frågor och bilder på tickor.Här kommer dock några till som jag har gissningar och ?? på.Bild 1 sotticka på tallstubbe, 2 kuddticka på sälg, 3 lönnticka på lönn, 4 tickmussling på granstubbe, 5 och 6 invid marken på granstubbe ??, 7 skinn på tallåga ? 8 under fnöskticka på björk ? 9 gissar på början till knölticka på granlåga.

0

Tre till

Alf Pallin

17 dec 2006 kl. 17:43

Här kommer nästa tre.

0

Dom sista.

Alf Pallin

17 dec 2006 kl. 17:44

Och här dom sista tre.

0

Dom sista.

Gunhild

17 dec 2006 kl. 18:12

Den du har under fnösktickan skulle kunna vara glasticka som ofta växer på det sättet, jag har dock aldrig sett den så gul.

0

Michael Krikorev

17 dec 2006 kl. 18:50

Här är mina förslag:
1. Sotticka!
2. Kuddicka (eller resupinat sälgticka. En koll i mikroskopet: har setor vilka kuddticka saknar).
3. Lönnticka.
4. Tickmussling.
5+6. Gullticka
7. Gullgröppa! (Vacker art)
8. Glasticka?
9. Knölticka (eller möjl. rotticka).

Som sagt bara förslag.. känner mig mest säker på de med utropstecken, och minst säker på de med frågetecken…

0

Tröttnar inte men...

Salasias

17 dec 2006 kl. 19:30

..det blir väldigt svårt att hänga med när ni (du och Birgitta och Gunhild??) brassar på med 5-6-7 tickor i samma inlägg. Så ont om inlägg det är nu under vintern skulle i alla fall jag gärna se varje ticka i ett eget inlägg för sig….

Nu tröttnar jag ärligt talat…. Trots att jag börjat få upp ögonen för annat än kantareller…
Sorry!

0

Inte bara tickor.

Alf Pallin

17 dec 2006 kl. 20:29

Stelfrusna men ändock kantareller en vecka före jul.

Bild 2, att utnyttja dagen

0

Salasias och Alf

Gunhild

17 dec 2006 kl. 22:41

Salasias jag håller med dig och jag ska i alla fall bätra mig och nu blir det ny tråd för varje ticka eller svamp från mig.
Du Alf fortsätt gärna med tickbilder och frågor, jag älskar tickor, och kommer inte att tröttna!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone