Ursäkta snart tröttnar ni väl på alla mina frågor och bilder på tickor.Här kommer dock några till som jag har gissningar och ?? på.Bild 1 sotticka på tallstubbe, 2 kuddticka på sälg, 3 lönnticka på lönn, 4 tickmussling på granstubbe, 5 och 6 invid marken på granstubbe ??, 7 skinn på tallåga ? 8 under fnöskticka på björk ? 9 gissar på början till knölticka på granlåga.
Här är mina förslag:
1. Sotticka!
2. Kuddicka (eller resupinat sälgticka. En koll i mikroskopet: har setor vilka kuddticka saknar).
3. Lönnticka.
4. Tickmussling.
5+6. Gullticka
7. Gullgröppa! (Vacker art)
8. Glasticka?
9. Knölticka (eller möjl. rotticka).
Som sagt bara förslag.. känner mig mest säker på de med utropstecken, och minst säker på de med frågetecken…
..det blir väldigt svårt att hänga med när ni (du och Birgitta och Gunhild??) brassar på med 5-6-7 tickor i samma inlägg. Så ont om inlägg det är nu under vintern skulle i alla fall jag gärna se varje ticka i ett eget inlägg för sig….
Nu tröttnar jag ärligt talat…. Trots att jag börjat få upp ögonen för annat än kantareller…
Sorry!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.