0 397 visningar

19 svar

Vilken vacker.....

Tina Nordberg

18 dec 2006 kl. 09:35

.....morgon. Det är -4 grader o solen skiner. Guld och silver som glittrar i träden. Det börjar likna något.
Nu tar nog svamparna stryk, men man kan lungt dra sig tillbaka, vi har haft en härlig svamphöst.Vem vet, det kanske blir varmgrader snart igen. Och då......?
Ha en skön vecka, stressa inte ihjäl er.

0

Lena M

18 dec 2006 kl. 10:49

Ja Tina , det är vackert ute nu med solen som får frosten att glittra. Småfåglarna som mumsar ifrån fågelborden, speciellt domherren med sin färgprakt gör en glad. Var tid har sin tjusning, men denna får gärna vara kort.

0

Bo E

18 dec 2006 kl. 13:35

Ja, i lördags gjorde jag fina fynd av rökslöjskivling och accepterar det som sista matsvampplockandet för i år.
Det blev i alla fall en läcker panna stekt rökslöjskivling för en gångs skull ej blandad med trattkantarell eller annat.

I söndags låg frosten hela dagen och de enda svampar jag la märke till var en fin samling vinterskivling på gammal almstubbe.
Då hade jag inget med att plocka i så det var bara en fröjd för ögat att se dem.

0

Salasias

18 dec 2006 kl. 13:53

Och då undrar en amatör:
Nu är det ju frost, ganska rejält, och då klarar sig inte rökslöjskivlingen alltså, eller???

Men vinterskivlingen då, klarar den sig…??
Vill bara veta om det är någon idé att åka ut och plocka svamp dan före dopparedagen….

“De gula” och trattkantarellerna var liksom slut igår när jag var ute… Där har jag gett upp

0

Bo E

Gula

18 dec 2006 kl. 14:14

Tips : gör som jag, i alla fickor på jackorna har jag mindre plastpåsar som man köper frukt och grönsaker i. Bra att ha för diverse fynd!

0

Bo E

18 dec 2006 kl. 14:15

Vinterskivlingen lär man ju kunna plocka även i januari - februari.

Jag spanar in lite ställen där de verkar vara på gång och hoppas på tillväxt. Det är ju inte så mycket att plocka med sig ett par tre vinterskivlingar, men hittar man många är de väl värda att tillreda!

Jag tror nog rökslöjskivlingen är slut med frosten , men jag är oxå amatör så jag är inte 100%.
Däremot växer ju vinterskivlingen vidare efter upptining.

I övrigt bara en och annan mussling och “hårdtuggad” ticka, “träsvamp” som visserligen kan användas till garnfärgning etc. men det är inte nåt jag pysslar med!

Såg dock härom veckan en rejäl svavelticka på ett bäverfälle men tyvärr låg det ute i vattnet så det blev ingen examination av den!

0

Gula

Bo E

18 dec 2006 kl. 14:18

Jovisst, det är inga problem att stoppa på sig en liten tygkasse heller, men det var inte ens så många vinterskivlingar att de kommit till speciell nytta.

Men längre fram ska jag nog se om de växer till, för jag har spanat in ett par tre ställen där de är på gång.

Tycker faktiskt att vinterskivling är väl värd att samla om det finns hyfsat många.

0

I vilken miljö...

Salasias

18 dec 2006 kl. 15:16

...och på vilken ved (?) ska man leta vinterskivling???

Synd att inte rökslöjskivlingen klarar sig i frosten, nu när jag äntligen lärt mig den såpass säkert att jag ätit TVÅ hattar!!! Det var vad jag hittade då...

0

I vilken miljö...

Joachim Krumlinde

18 dec 2006 kl. 16:16

Vinterskivling är på gång nu i stor skala här i Skåne, Mest på alm och bok men den går nog på det mesta i lövträdsväg.

Ostronmussling aka ostronskivling finns också i riklig mängd.

0

I vilken miljö...

Birgitta F

19 dec 2006 kl. 07:36

Låter bra Joachim , då ska jag nog ta en promenad i bokskogen på lördag.

0

I vilken miljö...

Lena M

19 dec 2006 kl. 08:28

Solen håller på att gå upp, det är minus fem grader och ett vitt pudertäcke på marken , 19 dec. kl8.15 .

0

Lena M

19 dec 2006 kl. 08:29

Oj !

0

Tina Nordberg

19 dec 2006 kl. 08:57

Oj vilken vacker Bild/morgon Lena.
Vi hade lika vackert samma tid idag.
Men jag var alldeles för trög idag så bästa färgerna hann blekna. -5 grader och ingen snö, men glittrande frost.

0

Totte Gbg

19 dec 2006 kl. 09:22

Äntligen lite vitt på taken o en solig morgon i Göteborg:)

Vy över Johanneberg, och en solig Masthuggskyrka.

0

Birgitta F

19 dec 2006 kl. 09:47

Underbara bilder , igår morse fixade jag ett litet julkort till mina kunder -10 här i Bohuslän idag igen.

Färlevfjordsvägen 18 Dec 2006

0

Tina Nordberg

19 dec 2006 kl. 14:35

Gulligt Birgitta.

0

Gula

19 dec 2006 kl. 14:38

Vilka jättevackra bilder ni alla tagit!
  Säger en solnedgångs-freak… ;-)

0

Bo E

19 dec 2006 kl. 14:55

Ja, visst är det vackra färger både vid solens upp o nedgång när vädret är det rätta!

Fina bilder!

Lite nostalgi för mig med Göteborgsbilderna!

Var en del därnere på 1980-90-talen.

Fin stad tyckte jag då.

...och alla ni som har natur inpå knuten…verkligen fina morgonvyer!

Vad gäller vinterskivling i mellansverige har jag hittat den på alm, hägg och björk, möjligen sälg nångång, och ett litet ex. som jag tror växte på en asprot, för den satt i en vägkant nära gamla aspar vars rötter gnagts av vägkanten.

Det största samlade fyndet var på en liggande stock av ask, en riktig baddare med fin beklädnad av de vackert gulaktiga svamparna!

0

Tack Bo....

Salasias

19 dec 2006 kl. 15:52

...för att jag fick svar på en svampfråga bland alla underbara bilder…
På lövträd ska jag leta då alltså.

0

Tack Bo....

Bo E

19 dec 2006 kl. 16:27

...och Joachim K!
Nu har ni lite mer att gå på om ni letar vinterskivling i varje fall från Skåne till Mälardalen!

Ganska risig, gärna något kultiverad skog med lövträd och sly som av olika anledningar lämnats att murkna brukar vara ett gott tecken.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone