.....morgon. Det är -4 grader o solen skiner. Guld och silver som glittrar i träden. Det börjar likna något.
Nu tar nog svamparna stryk, men man kan lungt dra sig tillbaka, vi har haft en härlig svamphöst.Vem vet, det kanske blir varmgrader snart igen. Och då......?
Ha en skön vecka, stressa inte ihjäl er.
Ja, i lördags gjorde jag fina fynd av rökslöjskivling och accepterar det som sista matsvampplockandet för i år.
Det blev i alla fall en läcker panna stekt rökslöjskivling för en gångs skull ej blandad med trattkantarell eller annat.
I söndags låg frosten hela dagen och de enda svampar jag la märke till var en fin samling vinterskivling på gammal almstubbe.
Då hade jag inget med att plocka i så det var bara en fröjd för ögat att se dem.
Och då undrar en amatör:
Nu är det ju frost, ganska rejält, och då klarar sig inte rökslöjskivlingen alltså, eller???
Men vinterskivlingen då, klarar den sig…??
Vill bara veta om det är någon idé att åka ut och plocka svamp dan före dopparedagen….
“De gula” och trattkantarellerna var liksom slut igår när jag var ute… Där har jag gett upp
Vinterskivlingen lär man ju kunna plocka även i januari - februari.
Jag spanar in lite ställen där de verkar vara på gång och hoppas på tillväxt. Det är ju inte så mycket att plocka med sig ett par tre vinterskivlingar, men hittar man många är de väl värda att tillreda!
Jag tror nog rökslöjskivlingen är slut med frosten , men jag är oxå amatör så jag är inte 100%.
Däremot växer ju vinterskivlingen vidare efter upptining.
I övrigt bara en och annan mussling och “hårdtuggad” ticka, “träsvamp” som visserligen kan användas till garnfärgning etc. men det är inte nåt jag pysslar med!
Såg dock härom veckan en rejäl svavelticka på ett bäverfälle men tyvärr låg det ute i vattnet så det blev ingen examination av den!
Jovisst, det är inga problem att stoppa på sig en liten tygkasse heller, men det var inte ens så många vinterskivlingar att de kommit till speciell nytta.
Men längre fram ska jag nog se om de växer till, för jag har spanat in ett par tre ställen där de är på gång.
Tycker faktiskt att vinterskivling är väl värd att samla om det finns hyfsat många.
Ja, visst är det vackra färger både vid solens upp o nedgång när vädret är det rätta!
Fina bilder!
Lite nostalgi för mig med Göteborgsbilderna!
Var en del därnere på 1980-90-talen.
Fin stad tyckte jag då.
...och alla ni som har natur inpå knuten…verkligen fina morgonvyer!
Vad gäller vinterskivling i mellansverige har jag hittat den på alm, hägg och björk, möjligen sälg nångång, och ett litet ex. som jag tror växte på en asprot, för den satt i en vägkant nära gamla aspar vars rötter gnagts av vägkanten.
Det största samlade fyndet var på en liggande stock av ask, en riktig baddare med fin beklädnad av de vackert gulaktiga svamparna!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.