Vilket trattisår!
Har aldrig varit med om maken! Alla vi som släpar hem kilovis med denna delikatess, känner säkert någon som inte tar sig ut i skogen för egen maskin. -Ge bort någon liter hit och dit. Jag vet av egen erfarenhet hur otroligt tacksamma dessa medmänniskor blir.
Bosse
Annika Eriksson.
Synd att du tar bort fokus på Bos viktiga fråga i detta inlägg. Jag måste bemöta det tyvärr. Är jag anonym? Ja!!du har rätt, det är jag när jag heter Eva.
Det är därför jag nu gör mig “oanonym” och byter namn till EVUS, så att alla ska veta att det är just jag som skriver/undrar/svarar etc, i fortsättningen här på forumet.
Men det är klart om du vill ha ett efternamn så kan jag väl skriva att jag heter Eva ERIKSSON..(vi kanske är släkt)
Håller med Regina. I en skog ett par mil norr om Sthlm där jag brukar hitta mycket är det väldigt dålig tillgång, men bara en knapp mil norr därom kan jag plocka litervis.
Jag tror det beror på regnet, regnskurar kan falla väldigt lokalt de med. Den lokala årsmånen fäller avgörandet. Inte så konstigt egentligen.
Då tycker jag det är mera märkligt hur vissa svampar kan gå till ungefär samtidigt samma år över stora delar av landet. Som grynsopp och stolt fjällskivling i fjol. Undrar om svampar tjänar på att spora av sig samtidigt? Hur länge kan ett mycel från en spor överleva innan det måste hitta ett annat mycel att “para sig med”?
En väldigt bra uppmaning du Bo kommer med. För mig är svampplockning en mjutning och i år då vi hittar sådana mängder trattkantareller och vi själva inte kan konsumera allt kan vi gott glädja grannar och vänner - och inte minst dom som inte kan gå ut och plocka själva.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.