0 695 visningar

18 svar

På Julbordet

Morgan

18 dec 2006 kl. 20:28

Nu till jul så har man ju (eventuellt) chans att briljera vid spisen. =)
Lite tips om goda svamprätter på julbordet mottages gärna…

Curt, min eminente skådespelarkompis bjöd på svampomelette häromdagen (på fingersvamp) den var guddomlig.
Nån annan som har några tips?

0

Evus

18 dec 2006 kl. 20:50

Jag brukar varje jul göra kantarell eller champinjon stuvning i krustader.

Självaste krustaderna köper jag färdiga i butiken.

I bland gör jag även omelett i ugn, och häller svampstuvningen på den när den är klar.

Klipp lite persilja över innan serveringen så blir det lite tjusigt.

Inga krångligheter, men väldigt gott.

0

Göran H

18 dec 2006 kl. 23:53

I dag käkade jag jullunch på Gimo Herrgård. Suveränt bra med massor av sill och strömmingsvarianter och naturligtvis allt annat som hör till julbordet. MEN ingenting med svamp!!!?? Inget klander, bara en undring, finns det ingen svamprätt som traditionellt har funnits på julbordet? Eller uppstod den möjligheten först med frysar och torkar?

0

På Julbordet.....

Birgitta F

19 dec 2006 kl. 07:05

0

Birgitta F

Susanne E

19 dec 2006 kl. 13:51

Vet att du slytat en del svamp och det skulle jag också gärna servera på julbordet.
Undrar om det går att sylta den frysta svampen. Har du testat det? Och har du (eller kocken) provat någon speciell julkryddning som lyckats?

0

julbordskantarell

Bo E

19 dec 2006 kl. 13:57

Jag har ätit julbord på fartyget Motala Express. Där fanns nånslags syltad kall kantarell.

Tyckte mest det var synd på såna goa svampar…vill jag minnas!

0

julbordskantarell

per d

19 dec 2006 kl. 14:10

både syltade kantareller och syltade trattkantareller är en delikatess till paté och leverpastej eller till rökt lamm och får kött.
att svamp inte har någon tradition på det svenska julbordet beror nog mest på att det historiskt mest handlat om grisen som slaktades till jul plus att bondebefolkningen hellre blandade bark i brädet än åt färsk och torkad svamp för 100 år sedan. har t o m läst någonstans att man gav svampen till djuren !

0

julbordskantarell

per d

19 dec 2006 kl. 14:10

fel av mig fårkött skall vara renkött

0

julbordskantarell

Susanne E

19 dec 2006 kl. 14:12

Hur ska svampen tillredas (lag, kryddor?) för att passa till leverpastej, julskinka och annat gott på julbordet?

Finns några förslag? Någon som testat?

0

julbordskantarell

Tina Nordberg

19 dec 2006 kl. 14:28

I Allers nr 51-52 finns recept på svamppatè med konjakssås.Det är så mycket att skriva så jag gör det bara på begäran.
När vi ändå är inne på syltad svamp ska ni få se hur vitlöken blev färgad efter att ha varit i burk med trattkantareller.Bilden är lite för ljus, de är skarpare gröna i verkligheten. Inte mögliga.

Skarpare grönt i verkligheten.

0

Vitlöken...

Kristina i Lund

19 dec 2006 kl. 16:45

...blir grön av olivolja ibland. Ser oaptitligt ut, men är inte farligt.

0

julbordskantarell

Bo E

19 dec 2006 kl. 16:45

OJ!

Är det kontakten med trattkantarell eller nån annan ingrediens i inläggning t. ex. som orsakar detta?

Såna vitlökar borde man ta med ut i skogen o skrämma fästingar med!

0

julbordskantarell

Bo E

19 dec 2006 kl. 16:46

Säkert jättenyttigt!

Jag skämtade bara!

0

julbordskantarell

Kristina i Lund

19 dec 2006 kl. 16:49

hehe ;=)och det roliga var att jag skrev mitt svar samtidigt, som du skrev din fråga. Men det passade ju in!

0

Susanne

Birgitta F

19 dec 2006 kl. 17:01

Jag är väldigt noggrann när jag plockar trattkantareller för att sylta dessa. Tar bara dom absolut nyuppstigna och rätt små typ 4-6 cm höga.Har aldrig provat använda andra än färska. Bäst resultat får man med dom första som kommer tidigt på hösten. Vi kryddar inte med mer än ingefära och kryddnejlika. Sen är den fantastiskt god till ostbrickan , åt av den senast igårkväll till blåmögelost.Sen det jag också lärt mig är att man får bäst resultat med att följa receptet “insyltade trattisar” med 5 liter trattkantareller då blir propotionerna bäst.

0

Gunhild

19 dec 2006 kl. 20:03

Tips för julbordet.
Risksallad på avkokad pepparriska (från frysen)och syltade trattkantareller (som kan göras på både djupfrysta och torkade kantareller). Det är lite svårt med proportionerna men man får pröva sig fram.

0

Susanne E

19 dec 2006 kl. 20:25

Ja, om det går med frysta så tar jag och provar det. Det blir någonting nytt på julbordet :-)

0

Birgitta F

19 dec 2006 kl. 20:30

Receptet finns i databasen det fungerar säkert lika bra med frysta. Dom blir så söta helt genomskinliga och bara så godis Susanne.

0

Salasias

19 dec 2006 kl. 20:40

Jag har syltat både färska, torkade och frysta och det går lika bra med alla tre. Lite extra vatten om du förvällt de frysta till torka, och blötlägg de torkade. No problems.
Och som sagts, de blir genomskinliga och ....lite väl söta, men smakar ändå svamp!!
Måste prova till mögelost, som jag har i kylen redan…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone