0 321 visningar

7 svar

Murkla?

Pricken

8 okt 2004 kl. 17:36

Hittade dessa i gräsmattan på tomten nu i början på oktober. Vad kan det vara?

0

ulf

8 okt 2004 kl. 18:31

Vet inte Pricken varför du inte får svar av dem som är flitiga på den här sidan. Förstår inte heller varför du inte i ngn bra svampbok kommit fram till vad jag kommit fram till, nämligen Helvella crispa. Den brukar nog på svenska kallas “Vit hattmurkla”.

0

Michael Krikorev

8 okt 2004 kl. 19:51

Visst är det vit hattmurkla:
http://svampguiden.com/art/visa/helvella_crispa

Jag har inte tagit med den under matsvampar här på hemsidan, men den anses ätlig och god enligt Nyléns Svampar i Norden, och ätlig men tämligen smaklös enl. Svampar i Naturen av Persson. m.fl.

0

Marianne Söderberg

17 okt 2006 kl. 18:28

Jepp! Det är en vit hattmurkla och lär vara väldigt sällsynta. Jag har också dessa i min gräsmatta.

0

Pasi

17 okt 2006 kl. 18:39

Jag hittade ganska mycket vit och svart hattmurkla i granskog. Torkade den för senare förtäring (har aldrig smakat tidigare). :)

0

Murkla? - Pasi

Eva K

17 okt 2006 kl. 18:46

Glöm inte att förvälla den innnan tillagning. Koka ca 10min och häll bort vattnet. Gör det sedan igen. Till och med en tredje gång, råder vissa. Har jag lärt mig något här så är det att vara extra försiktig med murklor.
Visst?

0

Murkla? - Pasi

Franco Matli

18 okt 2006 kl. 00:07

Det verkar som att kunskaperna om ätligheten av vissa svampar går lite i ser och ibland bristfälliga.
Vit hattmurkla anses numera vara oätlig.Vi hittade vit hattmurkla varje dag i Tyskland, ingen av deltagare i kongressen ansåg den ätlig.De som plockade den var de som skulle måla den.Den är smaklös(speciellt efter de 3 tvättningar)den är inte så vanlig, men i år finns det mycket av.
Jag låter den växa vidare i skogen där den gör mera nytta än i kastrullen.

0

Jag är för sent ute mao

Pasi

18 okt 2006 kl. 08:05

Jag skulle hittat den för 10 år sedan…då den ansågs vara matsvamp! ;)

Jaja, jag får väl måla dem! :D

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone