0 330 visningar

29 svar

Önskningar om svamp 2007

Birgitta F

19 dec 2006 kl. 17:38

Jag önskar att säsongen blir lång och att jag hittar mängder med föränderlig tofskivling , rökslöjskivling, sotvaxing och champinjoner = )

0

Totte Gbg

19 dec 2006 kl. 17:51

Och jag önskar att ett besök till våren till Partille svampvänner blir intressant….

0

Bo E

19 dec 2006 kl. 17:57

Jag önskar att mina fynd av vinterskivlingar växer till och kanske hamnar i pannan i januari!

Längre behöver man väl inte tänka…sen börjar det ju om med murklor till våren…

0

Tina Nordberg

19 dec 2006 kl. 18:01

Du har så rätt Bo. Vi tar en sak i taget.

0

Birgitta F

19 dec 2006 kl. 18:13

kände bara att jag ville drömma lite om vad jag kan se fram emot nästa säsong. Här finns nog varken vinterskivling eller murklor…

0

Kristina i Lund

19 dec 2006 kl. 19:11

Jag önskar att få plocka trattkantareller. Kan tänka mig kantareller också!

0

Tina Nordberg

19 dec 2006 kl. 19:21

Det är klart att vi ska drömma Birgitta, menade inte att trampa dig på tårna. Förlåt.
Jag vill i allafall hitta minst en blomkålsvamp 2007. Och gärna större än den jag hittade i år.

0

Birgitta F

19 dec 2006 kl. 19:25

ingen fara Tina , känner mig bara lite modlös här i bohuslän där allt regnar bort. Sen vandrar jag mest i gamla vackra skogar som murklor inte trivs i , korta stulna stunder efter jobbet….

0

Nina H, Sthlm norr

19 dec 2006 kl. 20:16

Jaaaa, blomkålssvamp, blomkålssvamp! Och att toppmurklorna på tomten kommer igen. Och gärna lika fint svampår som i år, tack!

0

Morgan

19 dec 2006 kl. 20:22

Goliatmusseron är en önskan, Har några ställen på “G”. Sedan att det blir ett lika bra svampår som 2006.

0

Tanja V, Dalarna

20 dec 2006 kl. 16:25

Jag fortsätter väl att även nästa år önska att jag ska hitta svart trumpetsvamp :-) Fortsätter jag att önska det varje år så.....

0

Gula

20 dec 2006 kl. 16:45

Och jag fortsätter att önska en normal sommar med REGN så det kommer svamp och dom inte torkar bort!! (grannfrun skulle bara veta, hon älskar att sola)

0

Gunhild

20 dec 2006 kl. 19:21

Jag önskar att “mina” tallhedar efter Lögdeälven ska drälla av karljohan, tallkallar, sandsoppar, ja alla sorts soppar, goliatmusseroner, pepparriskor, tallgråtickor, motaggsvampar och annat intressant som jag ska fråga om på forumet. Lite senare på hösten beger jag mig till granskogen på jakt efter kantareller , taggsvampar, svart trumpetsvamp, trattkantareller och unika tickor. Det kommer att bli ytterst spännande nu när man kan ta med “frågetecknen” till forumet. Tänk vad mycket jag har att se fram emot.

0

per d

20 dec 2006 kl. 19:39

gula, för att det skall bli riktigt mycket svamp så behövs det värme och sol också. speciellt karl johan tycker jag det verkar som kräver mycket värme och därmed sol mellan regnandet.
själv önskar jag att finna ett nytt toppmurkelställe efter att det gamla helt växt igen med sly.
toppmurklor slår allt i svampväg tycker jag.

0

Eva K

21 dec 2006 kl. 09:51

Svampåret anno 2007
hoppas jag blir som det som slutat nu.
Med en och annan ny sort i min korg
som jag själv kan artbestämma med stor omsorg.
Det skulle vara tecken på att jag fortsatt mig lär,
om mycel, och sporer och smakkaraktär.

Jag hoppas förstås, och håller som troligt
när jag i skogen går, kan vara regn eller soligt..
Att en Gunhild, eller Irene eller Maya, springa på
Det skulle vara så rolig så :)

Tänk om vi möts vid en tallhedsstubbe
Alla med varsin Goliatgubbe.

:-)

0

Lena M

21 dec 2006 kl. 10:09

En goliatmusseron vore kul att få se! Men i övrigt önskar jag bara
att det blir gynnsamma förhållanden för svamptillväxt och att jag kan lära mera, det är ju bara så roligt.

0

Ej omöjligt ..Eva K

Gunhild

21 dec 2006 kl. 15:48

Din önskedikt var bara såå bra! Jag håller helt med dig nog borde vi träffas på nån tallhed kul om Maya och Irene kunde komma också.
Du borde väl vara med i den här föreningen också.
http://www.emg.umu.se/myconet/umf.html

0

Ej omöjligt ..Eva K

Irene A

22 dec 2006 kl. 08:49

Instämmer med Gunhild!
Jag har smugit omkring på tallhedarna utanför Nordmaling ibland och snott dina goliatmusseroner. Hoppas på ett bättre år för dem 2007, för i år hittade jag inga alls.

0

Ej omöjligt ..Eva K

Tina Nordberg

22 dec 2006 kl. 08:55

Finns det rapporter om fynd i Västmanland och Närke, gällande Goliatmusseron?

0

Ej omöjligt ..Tina

Irene A

22 dec 2006 kl. 10:53

Jodå, jag har hittat fynduppgifter av goliatmusseron från Norberg, Hällefors, Fagersta, Lindesberg, Nora och Askersund. Lite blandade biotoper - förekomst av äldre tallar är det viktigaste, något störd mark utan alltför tjock förna är en fördel (brandgynnad).

0

Ej omöjligt ..Tina

Morgan

22 dec 2006 kl. 11:05

Det finns även fyndorter i Södermanland, se länken om Naturreservat.

0

2007

Birgitta D

23 dec 2006 kl. 22:07

vill jag hitta vinterskivling till att börja med sedan vill jag hitta svart trumpet igen och blomkålssvamp. Goliatmusseron har jag gett upp hoppet om. Den lär väl inte finnas i Småland

0

Birgitta D

Gunhild

23 dec 2006 kl. 22:13

Du är inbjuden att komma upp till oss här i Västerbotten så ska vi försöka hitta dem tillsammans. Jag känner på mig att det blir ett goliatår. Du får bo hos mig och jag kan guida dig.

0

2007

Eva G

23 dec 2006 kl. 23:14

Birgitta: Jag bor i Ljungby och för några veckor sedan var det ett reportage i tidningen Smålänningen om ett fynd av goliatmusseron som gjorts utanför Ljungby. Så nog går det att hitta goliatmusseron även i Småland. Kontakta tidningen så kan du nog få artikeln.

Det finns ett fynd av goliat från Västmanland i år inlagt på Svampguiden. Jag sökte på forumet och hittade det, bilder från fyndlokalen finns i länken

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=31022&fnr=1&sok=goliat&Start=0&Offset=50&4.

0

2007-vill jag...

Nina A

25 dec 2006 kl. 11:16

Jag vill hitta mängder av svart trumpetsvamp(vilken otroligt god svamp det är!!!).
Hitta ett par ex av blomkålssvamp, mängder av KJ,

och så vill jag ha sol, otrolig värme och sedan rikligt med regn:),
Kommer ni ihåg hur torrt det var i juni, juli och augusti i år??

0

2007-vill jag...

Birgitta D

25 dec 2006 kl. 11:48

Jag tar gärna repris på året som gick. Kommer inte att sucka på utebliven svamp bara regnet kommer som i år. Vilken fantastisk säsong det blev.

0

Birgitta D

25 dec 2006 kl. 11:50

Tack Gunhild. Jag kanske tar dig på orden.

0

Birgitta 2007

Gunhild

25 dec 2006 kl. 20:01

Jag hoppas verkligen att du kommer, det finns stora tallhedar att utforska.
Jag glömmer aldrig när Britta och jag hittade våra första goliatmusseroner.
Om det bara kunde bli ett lika bra år som 2005 när jag tog dom här bilderna. I hinken är det karljohan och goliatmusseron.

0

Ej omöjligt ..Gunhild, Irene..

Eva K

29 dec 2006 kl. 09:52

Aha, ja den föreningen går jag gärna med i. Fixar det på en gång. =)

Ser fram emot att träffas i svampskogen, om inte förrns!!
Jag längtar faktiskt.
Men, jag vill hinna med skidåk i Agnäsbacken först..

0

Stina Nordsjælland

31 dec 2006 kl. 07:54

Min svampönskning är att det inte kommer långa torkperioder i augusti och september som avbryter carl-johan säsongen.  ... och så hoppas jag bli bättre på att finna murklor.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone