Jag önskar att “mina” tallhedar efter Lögdeälven ska drälla av karljohan, tallkallar, sandsoppar, ja alla sorts soppar, goliatmusseroner, pepparriskor, tallgråtickor, motaggsvampar och annat intressant som jag ska fråga om på forumet. Lite senare på hösten beger jag mig till granskogen på jakt efter kantareller , taggsvampar, svart trumpetsvamp, trattkantareller och unika tickor. Det kommer att bli ytterst spännande nu när man kan ta med “frågetecknen” till forumet. Tänk vad mycket jag har att se fram emot.
gula, för att det skall bli riktigt mycket svamp så behövs det värme och sol också. speciellt karl johan tycker jag det verkar som kräver mycket värme och därmed sol mellan regnandet.
själv önskar jag att finna ett nytt toppmurkelställe efter att det gamla helt växt igen med sly.
toppmurklor slår allt i svampväg tycker jag.
Svampåret anno 2007
hoppas jag blir som det som slutat nu.
Med en och annan ny sort i min korg
som jag själv kan artbestämma med stor omsorg.
Det skulle vara tecken på att jag fortsatt mig lär,
om mycel, och sporer och smakkaraktär.
Jag hoppas förstås, och håller som troligt
när jag i skogen går, kan vara regn eller soligt..
Att en Gunhild, eller Irene eller Maya, springa på
Det skulle vara så rolig så :)
Tänk om vi möts vid en tallhedsstubbe
Alla med varsin Goliatgubbe.
:-)
Din önskedikt var bara såå bra! Jag håller helt med dig nog borde vi träffas på nån tallhed kul om Maya och Irene kunde komma också.
Du borde väl vara med i den här föreningen också.
http://www.emg.umu.se/myconet/umf.html
Jodå, jag har hittat fynduppgifter av goliatmusseron från Norberg, Hällefors, Fagersta, Lindesberg, Nora och Askersund. Lite blandade biotoper - förekomst av äldre tallar är det viktigaste, något störd mark utan alltför tjock förna är en fördel (brandgynnad).
Birgitta: Jag bor i Ljungby och för några veckor sedan var det ett reportage i tidningen Smålänningen om ett fynd av goliatmusseron som gjorts utanför Ljungby. Så nog går det att hitta goliatmusseron även i Småland. Kontakta tidningen så kan du nog få artikeln.
Det finns ett fynd av goliat från Västmanland i år inlagt på Svampguiden. Jag sökte på forumet och hittade det, bilder från fyndlokalen finns i länken
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=31022&fnr=1&sok=goliat&Start=0&Offset=50&4.
Jag vill hitta mängder av svart trumpetsvamp(vilken otroligt god svamp det är!!!).
Hitta ett par ex av blomkålssvamp, mängder av KJ,
och så vill jag ha sol, otrolig värme och sedan rikligt med regn:),
Kommer ni ihåg hur torrt det var i juni, juli och augusti i år??
Jag hoppas verkligen att du kommer, det finns stora tallhedar att utforska.
Jag glömmer aldrig när Britta och jag hittade våra första goliatmusseroner.
Om det bara kunde bli ett lika bra år som 2005 när jag tog dom här bilderna. I hinken är det karljohan och goliatmusseron.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.