0 270 visningar

10 svar

Vilken sort

Ludvig

9 okt 2004 kl. 10:30

Vad är detta för en svampsort?
Går den att äta?

0

Jygge

9 okt 2004 kl. 11:34

Vågar inte svara på vilken sort det är, vill bara säga att ntill nästa gång du plockar svampar så använd gärna kniv istället för att riva upp hela “familjer” med rätter och mossa.

0

Bo Reyer, Sala

9 okt 2004 kl. 14:52

Hej Ludvig!
I mina ögon ser det ut som honungsskivling, men invänta svar från mykolog!

0

Birgitta

9 okt 2004 kl. 16:47

Jag tycker också det ser ut som honungsskivling. Gott att helsteka hattarna, men numera är de nästan giftförklarad eller i allafall magontförklarade.
Åt massor förr. Plockar inga idag. Och Jygge om man vill artbestämma en svamp kanske det är bäst att visa hela svampen!

0

Irene

9 okt 2004 kl. 16:49

Ludvig, du ska inte bry dig om vad Jygge skriver… Du har gjort på precis rätt sätt för att få med alla detaljer på bilden av svamparna och kunna få hjälp med artbestämning.
Och visst är det en honungsskivling, en variant som brukar kallas klubbhonungsskivling, Armillaria gallica (=Armillaria bulbosa).
Mycket god svamp! Man använder enbart hattarna och knapersteker dem - men observera att den kan ge vissa människor magbesvär och även allergiska reaktioner, så ta det lugnt med första provsmakningen…

0

Ludvig

9 okt 2004 kl. 20:12

Tack för bra information. Det blir inte att provsmaka dessa svampar.
Funderar på vad Jygge skrev om mitt burdusa sätt att plocka. Jag har fått lära mig att det är viktigt att ta tag om fruktkroppen vrida och dra upp svampen. Detta för att inte kvarvarande del av “roten” i den normala förruttnelseprocessen (ej helt normal då fruktkroppen plockas för tidigt) skall fördärva myceliet som ju är själva svampen. Jämför att lämna kvar en bit av ett äpple. Detta leder till att en del av fruktgrenen ruttnar.

0

Erik Ekholm

9 okt 2004 kl. 20:26

Rimligen måste svampen vara anpassad för att fruktkooppen ska ruttna på plats - det är ju det som sker om ingen plockar den! Alltså kan detta knappast skada mycelet. Tvärtom finns det de som säger att man ska täcka över hålet som blir efter att svampen plockats för att inte mycelet ska torka ut.

0

Jygge

9 okt 2004 kl. 20:37

..får väl erkänna att jag var lite snabb att döma. Ertbestämning är förstås beroende av att hela foten är med. Min kritik mot den här typen av “skövling” är att den skadar lavar/mossor som tar åratal, för att inte säga decennier på sig att återhämta sig. Man får gå varsamt till väga.

0

Irene

9 okt 2004 kl. 20:39

Personligen tror jag inte på att det ska vara bättre att plocka upp hela svampen.
Vissa menar tvärtom att det är bättre att kapa dem jäms med marken för att inte blottlägga mycelet.
I normalfallet förblir en svamp oplockad, och en bit av en svampfot ruttnar troligen på samma sätt som en hel svamp.
Men som sagt, det råder delade meningar om det där, och vill man undersöka en svamp ordentligt finns det inget alternativ, hela svampen ska plockas upp.

0

Ludvig

9 okt 2004 kl. 20:48

Du har helt rätt.
Om man inte plockar svampar kommer naturen att sköta det hela på bästa sätt. Den “övergödning” som sker då fruktkroppen ruttnar en lång varm höst leder till att myceliets tillväxt hämmas på och leder till att fruktkroppar bildas på annat ställe i det “oändliga” nätet. Detta en teori jag läst. Våra kära svampar är ju lite långsiktiga än vad jag tror vi kan fatta. Detta är en av anledningarna att jag tycker svmpar är så intressanta.

0

Ludvig

9 okt 2004 kl. 21:04

Jag håller med att man skall var försiktig och inte skada framförallt lavar. Mossor är rätt kul. De flesta är väldigt snabba i sin tillväxt. Arten på mina bilder har jag provat att föröka med recept nedan. Helt fantastiskt - det växer så att det knakar. På en säsong fick jag en flera kvadratmeter mycket vacker mossa.
Receptet är kopierat från Odla.nu

Mossvälling 1
Ta en halv liter filmjölk, blanda i två äggvitor och hacka ca. 1 liter önskad sorts mossa i småbitar och blanda i detta hack i vällingen. Stryk ytorna med denna blandning.

Mossvälling 2
Blanda en flaska öl, 1 msk socker och 1 liter mosshack. Stryk blandningen på ytorna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone