0 333 visningar

18 svar

Jordskred på E: 6an

Gunhild

20 dec 2006 kl. 20:25

Vi gör en ny tråd av detta.
jordskred..
...på E6:an strax söder om där vi bor.Dottern som eventuellt var på väg hem hade inte lämnat jobbet i Trollhättan…fick panik ett tag hon kommer passera där om ca 3 timmar. Det myckna regnande har till sist underminerat vägbanan.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,959245,00.html

0

Birgitta F

20 dec 2006 kl. 20:29

Tack för omtanken Gunhild , vi skulle själva åkt där ikväll på väg hem från Uddevalla , men vi har haft en tuff dag på jobbet så vi tänkte att vi hinner nog innan helgen. Känns väldigt skönt att ha valt bort just det ikväll…

0

Helena A

20 dec 2006 kl. 21:25

Tänkte maila dej, men då vet jag att du och familjen är välbehållen.

0

Birgitta F

20 dec 2006 kl. 21:32

...yngsta dotterns kompis säger att bilar ligger ovanpå varandra hennes kompisar var på väg till Uddevalla men fick vända. Jag har ringt runt en stund och än så länge är alla vänner i säkerhet…men fy så gräsligt på en så trafikerad väg. 2 mil är avstängt så äldsta dottern får åka mer än 4 mil i omväg på glashala småvägar , det lär bli en lång kväll.

0

Lena Strömstad

20 dec 2006 kl. 22:57

Tänkte oxå på dig Birgitta F.
Vi skulle åkt till Torp och handlat idag men kom på att vi inte behövde. Ödet kanske?
Hittills rapporteras ju inga allvarligare skadade, låt oss hoppas att det stannar därvid.

0

Birgitta F

20 dec 2006 kl. 23:03

ja du lena , att bli utan delikatesserna frå Torp kan man nog klara , dessvärre har inte min dotter kommit hem ännu…En sån viktig väg som E6:an , pulsådern mellan Köpenhamn och Oslo ska banne mig inte kunna glida ut i havet , sen sa dom att det kan ta flera månader innan sträckan är återställd

0

Lena Strömstad

20 dec 2006 kl. 23:10

Nä, det borde inte kunna hända. Vilket kaos det kommer att bli och det kommer naturligtvis att ta hur lång tid som helst att återställa sträckan.
Det kommer inte att bli kul att trängas med tradarna på småvägarna :-(
Nu kanske vi kan få nytta av att Åsa är infrastrukturminister. Hon vet ju i alla fall vad E6:an betyder.

0

Tina Nordberg

20 dec 2006 kl. 23:38

Fy vad gräsligt, och ingen allvarligt skadad. Det är väl ett under. Natti natti.

0

per d

21 dec 2006 kl. 00:48

birgitta f, men ursäkta, pulsåder mellan köpenhamn och oslo säger du. gör det då till en betalväg så kanske den håller högre kvalite än vad vägverket kan upprätthålla och låt danskar och norrmänn betala för att köra på den mellan sina huvudstäder.
annars kan man ju alltid ta färjan mellan köpenhamn och oslo och det ör kanske t o m miljövänligare än att dundra fram med långtradare.

0

Gula

21 dec 2006 kl. 14:02

Birgitta F
Kom din dotter till rätta?

0

dottern...

Birgitta F

21 dec 2006 kl. 16:50

...kom tillrätta till sist. Panik hade utbrutit i om området så polisen hade spärrat av alla vägar till Munkedal både norrifrån och söderifrån , man hade helt enkelt glömt att folk bodde även i Munkedal. Efter visst tråcklande och genom att trotsa vägspärrar tog hon sig till sist hem. Dessutom slogs mobiltelefonnätet ut helt så hon kunde inte ringa hem. Resan från Trollhättan tog totalt 3 timmar mot normalt 40 minuter , men visst kändes det skönt att allt gick bra så här inför julen.

0

Birgitta F

21 dec 2006 kl. 22:02

sen kan jag oxo säga att svt har en chat öppen angående raset , hur vi som företagare utan farbar väg ska överleva i 4-6 månader vill dom inte svara på....

0

Gula

21 dec 2006 kl. 22:41

Ja det var ju plus minus noll på dom svaren. Hänvisningar hit och dit. Så brukar det ju vara när nånting händer, ingen vill ta ansvar för nånting! Tänk att nångång höra en direktör eller politiker säga ” ja, det här är vårt fel, jag tar det fulla ansvaret för det och skall se till att det blir ok

0

Birgitta F

21 dec 2006 kl. 22:44

Ja du Gula , hade inte förväntat mig något svar men det känns tungt just nu efter ätt ha arbetat 16 månader utan lön , och nu utan väg….

0

Lena M

22 dec 2006 kl. 07:30

Birgitta, ni har det inte så muntert nu förstår jag och er verksamhet blir ju hårt drabbad.
Hoppas att det blir en snar lösning så att allt rullar på igen.

0

Birgitta D

22 dec 2006 kl. 13:29

Birgitta
Du behöver inte signera dina inlägg längre med Bohuslän kustnära. Det räcker med Munkedal för det finns ingen som inte vet vart det ligger.

0

Lena Strömstad

22 dec 2006 kl. 23:06

Så bra att allt gick bra med dottern, Birgitta F. Och så bra att det gick så bra för alla som var med om raset.
Nu kommer baksmällan. Alla som pendlar, frakten kommer att bli dyrare, håller småvägarna för belastningen, hur går det med verksamheterna längs den avstängda delen av vägen? 
Var har ni er verksamhet Birgitta F?
Kommer ni att drabbas hårt?

0

Birgitta F

23 dec 2006 kl. 09:28

Hej Lena Strömstad och God Jul på dig , vi driver Bohus-Expo i Håby och har 80 % av våra kunder utifrån, så jag har ingen aning om vad vi ska göra till dess E6:an är farbar igen.

0

Lena Strömstad

23 dec 2006 kl. 11:13

God Jul på dig med.
Ja, Håby drabbas naturligtvis hårt såväl ni som Traden.

Det måste vara underligt utan trafiken. Hoppas att det inte går alltför illa med er.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone