Städar, bakar, rullar köttbullar och slår in klappar ?
Själv tar jag det med ro och tror att det blir jul iallafall, barnens jul. Och de bryr sig nog inte ifall det är städat i varje krymsle och vrå. Tänd några ljus, sätt på vacker musik och känn doften av hyacinter.
Jag har gjort kålrotslåda och nu är dom inne i ugnen i 1-2 timmar. Skönt att ha det gjort!! Men dom flesta andra “måstena” blir till julafton. Jo himmel, klapparna måste slås in! “Barnet” kommer hem och bökar runt och hittar överraskningarna annars! Kanske måste man städa lite också innan ....
Vad vi gör ? Hade tjejparty med tomte igår. Jobbar idag.
Ska köpa en julklapp imorgon. Mot kvällningen åka till eskilstuna och julbada med släten. Efterbadet blir det knytis.Har kokat godis.Påjulafton ska vi äta Italienskt o grilla om det inte blir busväder.Här myser vi inte stressar, God jul
Bakar kakor till en vän från finlad. Han bara älskar att få det i julklapp:)
Kollar slalomen på Tv lyssnar på go musik o har det allmänt bra.
Ska ner på stan o spatsera o se alla stressa runt efter de sista klapparna:) En annan e ju klar med sånt…men en promenad kan var skönt.
God Jul!
Just hemkommen från jobb, och barnen ensamma hemma.
I morse noterade jag att det var lite segt med spolningen i toaletten, och sa till ungarna att använda toaletten däruppe, men icke.
Totalstopp i en välanvänd toa är inte kul…...............
Nu ska jag dra slang från källaren, som jag sen kör ner i toastolen, packar tätt runt med gamla trasor, och så får sonen som står i källaren sätta full fart på vattnet, har jag tur så släpper proppen.
Har jag riktig otur, så svämmar toan över med skit…...........
Önska mig lycka till
Här på min arbetsplats har det varit sedvanligt julbord idag så det har varit fullt upp med att hålla koll på faten för att inte tala om all disk efteråt!
Nu är det lite lugnare så att man kan ta lite rast och kolla in på guiden.
Kul att Lena nämnde hyacinter, då kom jag på att jag ju ännu inte köpt nån hyacint till min mor. Hon får alltid en sådan till jul och det är nåt visst med doften…julstämningen blir liksom mer påtaglig!
Men eftersom jag inte precis är nåt barn längre så tar jag väldigt lätt på detdär med julfirande.
Några lediga dar är aldrig fel, och sen har jag en massa kompledighet att nyttja i mellandagarna.
Mina planer är inte så mycket mer än att fira julafton med mamma och sen blir det nog skogen på juldan!
Fint väder har det ryktats om oxå!
Ungefär allt som inte har med julen att göra.
Gillar INTE julen och gör mitt bästa för att förtränga den.
Men julafton ska firas med vuxna barn och div andra släktingar.
Sen på juldagen ska jag till skogen.
Har en alldeles egen tradition då.
I egenskap av etappledare på Sörmlandsleden så har jag en gästbok där papperna ska bytas till årsskiftet. Så då väntar en långpromenad i skogen och kanske en och annan svamp
Har städat lite ikväll. Ställt upp lite tomtar och annat pynt. Imorgon ska granen i foten och stå över natten så att grabbarna kan klä den på lördag morgon. Annars måste jag säga att jag inte känner någon som helst julstress. Känns bara roligt att få träffa släkten på julafton!
Men visst är det konstigt att det är näst intill omöjligt att slita sig från forumet! Antar att jag sitter här på julaftonskvällen en stund också!
Önskar er alla en lugn och skön jul!
Jo nu har det löst sig….........
Fullt ös på vattnet, och hela huset drar en suck av lättnad.
Nu funkar det igen.
Idag är jag ledig och ska inte syssla med “skitjobb”.
Det ska göras Janssons frestelse, julgodis, och brunkål.
Jag tycker att julen är ett evigt stök, särskilt när man har småungar, som vill göra godis, baka pepparkakshus, baka lussekatter, rimma på klapparna mm, mm.
Skönaste dagen är ju Juldagen, då man hasar runt i sin pyjamas och vittjar kylen .
Har varit till Ikea, så nu möblerar jag om mitt i allt julstök! Mässingsstakar står på köksbordet för att bli putsade (strax). Väntar på en kompis också som ska komma med rödkål och vörtbröd som hon gjort. Vi gör storkok/bak och byter med varandra, så får man hemlagat-utan att ha slitit ihjäl sig. Av mig får hon syltad svamp (nytt för iår) och julgodis (marsipangrisar, knäck och fudge).
Förutom adventsljusstakarna så har jag inte hunnit få fram julpyntet än…men i morgon smäller det! Då är det nystädat så då blir det JUL!
Kört hemlös katt till polisen. I Tisdags kom en kvinna från bostadsområdet i närheten och frågade om vi kände igen katten som kom vandrande med henne. Det gjorde vi inte men bar i väg med katten till grannen som känner igen alla katter. Men inte denna. Till historien hör att den här kvinnan hade sett hur en person i en bil och som det tycktes dumpat katten. Klok som hon är tog hon bilnummret och igår när igen gett sig tillkänna för att ta hand om katten polisanmälde vi det hela och katten skulle få tillbringa dagen i fyllecell till polisen rett upp det hela. Bilen tillhörde en person i andra änden av stan. Tur att det finns människor som är observanta.
En sådan snabbtänkt kvinna som tog reg.nr. på bilen! En del gör vad som helst för att inte ta sitt ansvar över vare sig husdjur eller gamla över julen.
Jobbade för många år sedan på akuten, och dagarna före jul kom det in många (långt många fler än övriga året) äldre med olika krämpor -som av en händels slagit till just före jul! Självfallet var det de anhöriga som tyckte att det var dags att uppsöka sjukvård och att de förhoppningsvis skulle bli inskrivna på lasarettet. Det var bedrövlig att se hur de kunde gå på för att “bli av med” sin gamla mor eller far. Man trodde inte att det var sant ibland!
Så håll ögonen öppna för djur och gamla som verkar bli “utslängda” till jul!
Det låter härligt Totte! Jag är mitt i storstädningen. Klapparna är dock äntligen klara, och rim är det också på alla nu, tack vare hjälpen här :)
Skan nog avbryta städningen, ta en liten glögg och se hur det går för Fuglesang. Måtte han hitta landningsbanan.
Bakar mera pepparkakor, gör leverpastej, lite datorjobb emellan, städar, städar, städar, lyssnar på julmusik - hela tiden.
http://www.spraydio.se/jul/
Gjorde en underbar svampsoppa idag på frostvaxing, kantarell och trattisar som jag hittade igår.
Nu skall jag slänga iväg några mail till folk på andra sidan jordklotet.
Just nu sitter jag här o väntar på att Duracellkaninen ska komma med skinkan så att jag får fixat den nån gång.. *något irriterad*
Sedan ska vi upp i skogen för att hämta gran till utebelysningen.
Hurdan utebelysning har ni? Sådan här kanske?!
http://www.kossan.se/roliga/julgransbelysni/julgransbelysning.htm
Känner också med dig Bo. Själv har jag besökt min mamma på demensboendet och konstaterat att hon mår bra och är glad (det tycker jag är huvudsaken så jag resonerar inte och säger emot henne när hon t.ex. frågar efter pappa som dog för 15 år sedan). Nu kokas här gröt för fulla muggar. Sonen, 17 år, började en ny tradition förra julen och bjöd in sina kompisar att titta på film efter ett biobesök) dagen innan julafton. Stressad mamma som man är gick jag i taket osv. osv. Senare på kvällen sansade jag mig dock och tyckte att det var en ganska kul grej så jag och maken bjöd hela gänget på gröt och skinksmörgås när de kom. Kan garantera att det blev uppskattat. Det finns många härliga ungdomar (men de är förvånansvärt lite intresserade av svamp). Ha en god och skön helg alla svampentusiaster.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.