0 301 visningar

64 svar

Vad gör alla

Lena M

21 dec 2006 kl. 14:36

Städar, bakar, rullar köttbullar och slår in klappar ?
Själv tar jag det med ro och tror att det blir jul iallafall, barnens jul. Och de bryr sig nog inte ifall det är städat i varje krymsle och vrå. Tänd några ljus, sätt på vacker musik och känn doften av hyacinter.

0

Grethe F

21 dec 2006 kl. 15:03

Jag har just kommit på det är jul snart, sprang i skogen till och med söndag så där har varit mycket att städa undan i dag ute och handla

Trevlig helg Grethe

0

Gula

21 dec 2006 kl. 15:04

Jag har gjort kålrotslåda och nu är dom inne i ugnen i 1-2 timmar. Skönt att ha det gjort!! Men dom flesta andra “måstena” blir till julafton. Jo himmel, klapparna måste slås in! “Barnet” kommer hem och bökar runt och hittar överraskningarna annars! Kanske måste man städa lite också innan ....

0

Tina Nordberg

21 dec 2006 kl. 15:05

Vad vi gör ? Hade tjejparty med tomte igår. Jobbar idag.
Ska köpa en julklapp imorgon. Mot kvällningen åka           till eskilstuna och julbada med släten. Efterbadet blir det knytis.Har kokat godis.Påjulafton ska vi äta Italienskt o grilla om det inte blir busväder.Här myser vi inte stressar, God jul

0

Gula

21 dec 2006 kl. 15:17

Vilken häärlig ide att grilla, Tina!! Det får man tänka på till nyårsafton om vädret håller i sig.

0

Totte Gbg

21 dec 2006 kl. 15:17

Bakar kakor till en vän från finlad. Han bara älskar att få det i julklapp:)
Kollar slalomen på Tv lyssnar på go musik o har det allmänt bra.

Ska ner på stan o spatsera o se alla stressa runt efter de sista klapparna:) En annan e ju klar med sånt…men en promenad kan var skönt.

God Jul!

0

loppelisa

21 dec 2006 kl. 15:59

Just hemkommen från jobb, och barnen ensamma hemma.
I morse noterade jag att det var lite segt med spolningen i toaletten, och sa till ungarna att använda toaletten däruppe, men icke.
Totalstopp i en välanvänd toa är inte kul…...............
Nu ska jag dra slang från källaren, som jag sen kör ner i toastolen, packar tätt runt med gamla trasor, och så får sonen som står i källaren sätta full fart på vattnet, har jag tur så släpper proppen.

Har jag riktig otur, så svämmar toan över med skit…...........
Önska mig lycka till

0

Totte Gbg

21 dec 2006 kl. 17:26

Lycka till;)

0

bo e

21 dec 2006 kl. 17:43

Här på min arbetsplats har det varit sedvanligt julbord idag så det har varit fullt upp med att hålla koll på faten för att inte tala om all disk efteråt!

Nu är det lite lugnare så att man kan ta lite rast och kolla in på guiden.

Kul att Lena nämnde hyacinter, då kom jag på att jag ju ännu inte köpt nån hyacint till min mor. Hon får alltid en sådan till jul och det är nåt visst med doften…julstämningen blir liksom mer påtaglig!
Men eftersom jag inte precis är nåt barn längre så tar jag väldigt lätt på detdär med julfirande.
Några lediga dar är aldrig fel, och sen har jag en massa kompledighet att nyttja i mellandagarna.
Mina planer är inte så mycket mer än att fira julafton med mamma och sen blir det nog skogen på juldan!

Fint väder har det ryktats om oxå!

0

Helena A

21 dec 2006 kl. 17:49

Ungefär allt som inte har med julen att göra.
Gillar INTE julen och gör mitt bästa för att förtränga den.
Men julafton ska firas med vuxna barn och div andra släktingar.
Sen på juldagen ska jag till skogen.
Har en alldeles egen tradition då.
I egenskap av etappledare på Sörmlandsleden så har jag en gästbok där papperna ska bytas till årsskiftet. Så då väntar en långpromenad i skogen och kanske en och annan svamp

0

Birgitta F

21 dec 2006 kl. 19:54

kastar pil , killer 301…

0

bo e

21 dec 2006 kl. 19:58

Försöker släcka ner o gå hem o ta julledigt nu men det är ju spännande med svampguiden…

ha ha

nu får det va nog

gott nytt på er!

0

Karin Z, Västerås

21 dec 2006 kl. 22:02

Har städat lite ikväll. Ställt upp lite tomtar och annat pynt. Imorgon ska granen i foten och stå över natten så att grabbarna kan klä den på lördag morgon. Annars måste jag säga att jag inte känner någon som helst julstress. Känns bara roligt att få träffa släkten på julafton!
Men visst är det konstigt att det är näst intill omöjligt att slita sig från forumet! Antar att jag sitter här på julaftonskvällen en stund också!

Önskar er alla en lugn och skön jul!

0

Gula

21 dec 2006 kl. 22:30

Hur har det gått med din “översvämmning” loppelisa??

0

loppelisa

22 dec 2006 kl. 09:30

Jo nu har det löst sig….........
Fullt ös på vattnet, och hela huset drar en suck av lättnad.
Nu funkar det igen.
Idag är jag ledig och ska inte syssla med “skitjobb”.
Det ska göras Janssons frestelse, julgodis, och brunkål.
Jag tycker att julen är ett evigt stök, särskilt när man har småungar, som vill göra godis, baka pepparkakshus, baka lussekatter, rimma på klapparna mm, mm.
Skönaste dagen är ju Juldagen, då man hasar runt i sin pyjamas och vittjar kylen .

0

Susanne E

22 dec 2006 kl. 11:33

Har varit till Ikea, så nu möblerar jag om mitt i allt julstök! Mässingsstakar står på köksbordet för att bli putsade (strax). Väntar på en kompis också som ska komma med rödkål och vörtbröd som hon gjort. Vi gör storkok/bak och byter med varandra, så får man hemlagat-utan att ha slitit ihjäl sig. Av mig får hon syltad svamp (nytt för iår) och julgodis (marsipangrisar, knäck och fudge).

Förutom adventsljusstakarna så har jag inte hunnit få fram julpyntet än…men i morgon smäller det! Då är det nystädat så då blir det JUL!

0

Tina Nordberg

22 dec 2006 kl. 12:35

Vad mysigt Susanne att ni byter godbitar med varandra. Det känns aldrig lika tungt när man gör något till någon annan. Man får någon sorts inspiration.
God jul

0

Jag har just

Charina i Halland

22 dec 2006 kl. 12:40

skickat iväg en jobbansökan. Sitter med en god dricka.
Håller på att diska.
Ska lite senare iväg till jobbet en stund igen.1 timme ca.

0

Jag har just

Birgitta D

22 dec 2006 kl. 13:24

Kört hemlös katt till polisen. I Tisdags kom en kvinna från bostadsområdet i närheten och frågade om vi kände igen katten som kom vandrande med henne. Det gjorde vi inte men bar i väg med katten till grannen som känner igen alla katter. Men inte denna. Till historien hör att den här kvinnan hade sett hur en person i en bil och som det tycktes dumpat katten. Klok som hon är tog hon bilnummret och igår när igen gett sig tillkänna för att ta hand om katten polisanmälde vi det hela och katten skulle få tillbringa dagen i fyllecell till polisen rett upp det hela. Bilen tillhörde en person i andra änden av stan. Tur att det finns människor som är observanta.

0

Klokt, Birgitta !

Susanne E

22 dec 2006 kl. 13:42

En sådan snabbtänkt kvinna som tog reg.nr. på bilen! En del gör vad som helst för att inte ta sitt ansvar över vare sig husdjur eller gamla över julen.

Jobbade för många år sedan på akuten, och dagarna före jul kom det in många (långt många fler än övriga året) äldre med olika krämpor -som av en händels slagit till just före jul! Självfallet var det de anhöriga som tyckte att det var dags att uppsöka sjukvård och att de förhoppningsvis skulle bli inskrivna på lasarettet. Det var bedrövlig att se hur de kunde gå på för att “bli av med” sin gamla mor eller far. Man trodde inte att det var sant ibland!

Så håll ögonen öppna för djur och gamla som verkar bli “utslängda” till jul!

0

Jag har just

Tina Nordberg

22 dec 2006 kl. 14:59

Tur att det finns sådana djutvänner som du.Stackars missen.
Ni ska få en bild på tiggarkatten o kransen
Gjorde en krans att ge bort ikväll.

0

Jag har just

Gula

22 dec 2006 kl. 16:54

Det var en FIN miss!! Kransen var inte så dum den heller…. När har du riktigt hunnit knåpa ihop alla dom fina rimmen?!!??

0

Vilken underbar katt

Karin Z, Västerås

22 dec 2006 kl. 18:54

Tänk att det finns människor som vill göra sig av med djur på sånt obehagligt sätt… Jättefin katt!

Och krans!

0

Gammal katta!

Karin Z, Västerås

22 dec 2006 kl. 19:57

Måste bara skicka in en bild på min senaste kisse, Petra. Kortet är taget 22 mars 2004 och hon dog 7 månader efter detta, 18 år gammal! Det är svårt att fatta att hon är så gammal när man ser fotot. Så söt…

0

Gammal katta!

Gula

22 dec 2006 kl. 21:41

Åå vilken söt kisse!

0

Vad gör alla?

Totte Gbg

22 dec 2006 kl. 21:45

Ahh sitter nu med en Irischcoffe….allt klart o nu e det mysfaktorn som satt in, många levandeljus o en gubbe som e hemma o inte jobbar över :)

0

Gammal katta!

Karin Z, Västerås

22 dec 2006 kl. 21:50

Mm… den sötaste katt jag sett… trots att jag är “part i målet”...
Lite tjej som inte åldrades en gnutta förrän hon dog, hastigt och inte så lustigt, 18 år gammal.

0

Vad gör alla?

Susanne E

22 dec 2006 kl. 21:52

Det låter härligt Totte! Jag är mitt i storstädningen. Klapparna är dock äntligen klara, och rim är det också på alla nu, tack vare hjälpen här :)

Skan nog avbryta städningen, ta en liten glögg och se hur det går för Fuglesang. Måtte han hitta landningsbanan.

0

Vad gör alla?

Gula

22 dec 2006 kl. 21:56

Jaa, köttbullarna färdiga (och gömda) och hoppeligen en Fuglesang “hemma” ännu i kväll! Jag tycker det är så spännande att titta på Nasas sida och följa med pratet mellan rymd och jord!! Och på något sätt är det så overkligt; det händer JUST NU !!

0

Vad gör alla?

Susanne E

22 dec 2006 kl. 22:00

Nasas sida, Gula? VAR? Vill du lägga ut en länk så vi får se? Det lät verkligen spännande.

0

Vad gör alla?

Gula

22 dec 2006 kl. 22:04

Den finns både på Aftonbladet och DN och kanske SVT också. Har skickat direkt hela tiden från start! Annars också intressant sida med massor av information. Men ingenting om rymdsvampar….

0

Vad gör alla?

Totte Gbg

22 dec 2006 kl. 22:07

0

Vad gör alla?

Susanne E

22 dec 2006 kl. 22:13

Ok. Tack. Hittat den. Fina bilder.

0

Gula

22 dec 2006 kl. 22:16

Totte är så snabb och duktig, jag hinner inte med alls!! Dessutom hoppar jag hit och dit hela tiden…8)

0

Susanne E

22 dec 2006 kl. 22:19

Och jag hittade inte riktigt i alla fall. När man klickat på “Launch Video Player” och det kommti upp ett nytt fönster så är det svart. Det händer inget. Det var väl det ni menade att ni tittade på?

0

Gula

22 dec 2006 kl. 22:20

Det tar ett litet tag innan den “hinner med”. Men det kommer….

0

Alf Pallin

22 dec 2006 kl. 22:22

STÄDAR

0

Susanne E

22 dec 2006 kl. 22:29

å, jag väntar å väntar…Fuglesang hinner landa innan Nasa tv har laddad klart.

Städar du så sent Alf? Det finns en dag i morgon också.

0

Gula

22 dec 2006 kl. 22:35

Hos mig tar det c. 1minut för den att ladda. Men om du stänger av emellan så tar det tid igen…

0

Susanne E

22 dec 2006 kl. 22:50

Den har fått stå en kvart och ingenting händer. Jag ger upp.

0

Nina H, Sthlm norr

22 dec 2006 kl. 22:53

Bakar mera pepparkakor, gör leverpastej, lite datorjobb emellan, städar, städar, städar, lyssnar på julmusik - hela tiden.
http://www.spraydio.se/jul/

Gjorde en underbar svampsoppa idag på frostvaxing, kantarell och trattisar som jag hittade igår.
Nu skall jag slänga iväg några mail till folk på andra sidan jordklotet.

0

Totte Gbg

22 dec 2006 kl. 22:54

Nasas hemsida, gå in på Latest news, klicka på länken Watch Nasa TV som finns under Discovery Burns Engines, där tittar jag bla.

0

Totte Gbg

22 dec 2006 kl. 22:57

Kom på att de påannonserade att svt 2 sänder landingen direkt 23, 15 tror jag det var…

0

Gula

23 dec 2006 kl. 00:01

Puh, det var pirrigt!! Men nu är han hemma i alla fall!

0

Totte Gbg

23 dec 2006 kl. 00:05

Ja det var skönt att allt gick bra :)

0

Susanne E

23 dec 2006 kl. 00:14

Ja, fantastiskt att få se en sådan landning.

0

Gula

23 dec 2006 kl. 12:16

Nu ska jag laga brunkål och en “snabb-senap”. Fint väder ute! Solen skiner och +3, 1 grader.

0

Charina i Halland

23 dec 2006 kl. 12:22

Just nu sitter jag här o väntar på att Duracellkaninen ska komma med skinkan så att jag får fixat den nån gång.. *något irriterad*
Sedan ska vi upp i skogen för att hämta gran till utebelysningen.
Hurdan utebelysning har ni? Sådan här kanske?!
http://www.kossan.se/roliga/julgransbelysni/julgransbelysning.htm

0

Lena M

23 dec 2006 kl. 12:30

Och själv har jag tagit en stilla promenad i skogen och konstaterat att det fortfarande finns trattkantareller och några frostnupna rök- och frostvaxskivlingar.

0

Nina A

23 dec 2006 kl. 12:32

Har precis slagit in sista julklappen, och ska sätta mig och äta en väääldigt sen frukost :)

0

Gula

23 dec 2006 kl. 12:59

Herregud, jag har också glömt frukosten! Tack för påminnelsen Nina!!

0

Helena A

23 dec 2006 kl. 13:23

Precis kommit hem från skogen.
Trodde jag plockat de sista men inte…......duktig hund letade reda på ett gäng.
Fortfarande gott om trattisar

0

jag själv

Bo Johnsson

23 dec 2006 kl. 14:48

tar det lugnt bortom all stress med tända ljus och fin klassisk musik och tänker på alla minnen efter min älskade hustru som nyligen avled i cancer!, och nu i juletid känns det overkligt efter 32 år…..

0

Polisen

Birgitta D

23 dec 2006 kl. 15:27

tog hand om katten. Den fick ett nytt hem på landet hos en av polisernas pappa. Kissen var ganska lik Tinas kisse. Bo jag
förstår att första julen utan hustrun måste vara extra tung. Många hälsningar till er alla.

0

vad gör alla

Lena M

23 dec 2006 kl. 15:48

Känner med dig Bo !

0

jag själv

Bo Johnsson

23 dec 2006 kl. 15:54

Tack!Birgitta D
Lena M

0

vad gör alla

Tina Nordberg

23 dec 2006 kl. 16:31

De ljusa minnerna kommer du alltid att ha kvar.Ha dem långt framme till hands. Sköt om dig.

0

Bo

Evus

23 dec 2006 kl. 16:41

Många varma kramar sänder jag till dig Bo.

0

jag själv

Bo Johnsson

23 dec 2006 kl. 16:44

tack till dej Tina också och alla trevliga människor på forumet!, önskar alla er en lugn o trevlig jul/nytt år

0

jag själv

Helena A

23 dec 2006 kl. 17:36

Vårda alla ljusa minnen du har ömt och ta tillvara naturens läkande kraft.
Ha en fin helg.

0

jag själv

Trumpelisa

23 dec 2006 kl. 17:46

Känner också med dig Bo. Själv har jag besökt min mamma på demensboendet och konstaterat att hon mår bra och är glad (det tycker jag är huvudsaken så jag resonerar inte och säger emot henne när hon t.ex. frågar efter pappa som dog för 15 år sedan). Nu kokas här gröt för fulla muggar. Sonen, 17 år, började en ny tradition förra julen och bjöd in sina kompisar att titta på film efter ett biobesök) dagen innan julafton. Stressad mamma som man är gick jag i taket osv. osv. Senare på kvällen sansade jag mig dock och tyckte att det var en ganska kul grej så jag och maken bjöd hela gänget på gröt och skinksmörgås när de kom. Kan garantera att det blev uppskattat. Det finns många härliga ungdomar (men de är förvånansvärt lite intresserade av svamp). Ha en god och skön helg alla svampentusiaster.

0

Bo

Susanne E

23 dec 2006 kl. 22:46

Skänker dig en extra tanke denna helg, och hoppas att du har andra anhöriga nära dig under julen som kan glädja.

0

Bo

Bo Johnsson

24 dec 2006 kl. 11:19

Tack för varma omtankar Susanne E m.fl min kära hustru gav mej två underbara döttrar och med dem i jul är det en stor tröst!.

0

Bo

Susanne E

24 dec 2006 kl. 11:26

Det var skönt att höra Bo. Önskar Er en riktigt fin jul!

0

Bo

Trumpelisa

24 dec 2006 kl. 13:35

Instämmer med Susanne E och flera

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone