denna förjulsvinter kommer jag att minnas länge först alldeles för tidigt kallt med en massa snö, sen blidväder och barmark, sen äntligen snö igen veckan före jul, men nu milt och grönt igen. I dag upptäckte jag dessa svampar i mossan under några små tallar.
Synd att en bild blev suddig.
bild 3 på en rönn
Tack för den!
Det var precis den felande länk jag behövde för att konstatera att det var samma art jag fann i höstas vid Billudden, norra uppland. På min förra bild hade den nämligen inte fått sina karaktäristiska fläckar än.
Och en sån stilig mussling på 3an! Men vilken? Kan det vara lilamussling - Panellus ringens eller en Panus eller så? Vet du själv?
Nej det är nog en vanlig grönmussling, lilamussling däremot kan du se på min bifogade bild.
Det är inte alltid som fläckkantarellen har röda fläckar. Hittar man många kan man laga till den och den smakar bra. I höst har jag faktiskt hittat ganska många.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.