0 302 visningar

12 svar

En promenad med vår-känsla...

Birgitta F

24 dec 2006 kl. 15:03

...blev det idag

En liten promenad på julaftonsmorgonen

1. Ticka som växte i stora platta flak
2. Ticka/mussling väldigt mosig konsistens , rodnar vid skador. På ek
3. På grenar och stubbar av gran
4. I mossa i granskog
5. Någon ticka , första gången jag hittat den , i bokskog
6. Fingersvamp ?
7. Några lever allt ännu
8. I mossa i granskog

Tog också närbilder på några dom kommer nedan.Sen blev det en full stekpanna med rökslöjskivlingar också.
+ 10 grader varmt och soligt i Torreby , Bohuslän Kustnära , en bit från raset..
God Jul alla !

0

närbilder

Birgitta F

24 dec 2006 kl. 15:07

närbilder

2 3 och 4 närbilder

0

närbilder

Birgitta F

24 dec 2006 kl. 15:09

närbilder på 5 och 6

5 och 6

0

Lena M

24 dec 2006 kl. 17:52

Tick, tack, tick tack, ticke ticke osv.

Snart är julen slut och många med er, men glädjande är, att ljuset återvänder och livsandarna med det.

0

Alf Pallin

24 dec 2006 kl. 18:31

nr 1 fnöskticka, nr 3 stubbhorn, ne 4 vinterticka, nr 7 trattkantarell.

0

Birgitta F

24 dec 2006 kl. 18:41

Hej Alf ! Nr 1 är den stora platta dsaken som är vit under , jag tror själv på platticka , sen hittade jag små fnösktiskor dom som ligger inunder. Tog också fel på substratet på stubbhorn , måste v arit kvistar från lövträd.
Vintertickan var väl för härlig = )

0

Närbild nr 1

Birgitta F

24 dec 2006 kl. 19:03

Stora platta flak på bokstubbar och döda stammar av bok , vit undersida.Kan det vara platticka ?

0

Irene A

24 dec 2006 kl. 19:05

Du har inte frågat efter någon artbestämning på de övriga, men jag tror också att den första är platticka, Ganoderma applanatum. Kolla här vad man kan göra med såna: http://members.aol.com/heerkens/ganart.htm

0

2:an irene...

Birgitta F

24 dec 2006 kl. 19:13

har jag hittat förra gången jag gick ut också . Den är precis som en ticka i formen men mosig. Påminner i sitt sätt att rodna och gulna om en musseron som heter silvermusseron .Den saknar helt fot och växer som en mussling eller ticka.Rosa fläckar vid beröring och snitt.

0

lena M

24 dec 2006 kl. 19:40

Irene, kan man det, måste testa i morgon, men jag tror att resultatet blir, bla bla.

0

2:an

Irene A

25 dec 2006 kl. 12:14

är kanske lite gammal, men i ditt ställe skulle jag hålla tummarna för att det finns några sporer och eventuella andra kännetecken kvar, och skicka den till Klas J. för bestämning..

0

lite namn / förslag

Birgitta F

27 dec 2006 kl. 17:07

på mina fynd , julafton 2006

1. Platticka
2. Möjligtvis gammal svavelticka (eller obestämbart vrak)
3. Stubbhorn
4. Grankotteskivling
5. Vinterticka
6. Grå fingersvamp , Clavulina cinerea
7. Trattkantarell
8. Mörk nagelskivling (förmodligen)

0

lite namn / förslag

Irene A

27 dec 2006 kl. 17:32

Lite andra förslag:
Nr. 8 är trattnavling, Pseudoclitocybe cyathiformis (tidigare även kallad kaffebrun trattskivling)

Nr. 6 tycker jag ser ut som en “koralloid” form av kamfingersvamp, Clavulina coralloides (=cristata). Om den grå fingersvampen verkligen är artskild, vet jag inte. Enligt den litteratur jag har, går de inte att skilja åt i mikroskop i alla fall.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone