...blev det idag
En liten promenad på julaftonsmorgonen
1. Ticka som växte i stora platta flak
2. Ticka/mussling väldigt mosig konsistens , rodnar vid skador. På ek
3. På grenar och stubbar av gran
4. I mossa i granskog
5. Någon ticka , första gången jag hittat den , i bokskog
6. Fingersvamp ?
7. Några lever allt ännu
8. I mossa i granskog
Tog också närbilder på några dom kommer nedan.Sen blev det en full stekpanna med rökslöjskivlingar också.
+ 10 grader varmt och soligt i Torreby , Bohuslän Kustnära , en bit från raset..
God Jul alla !
Du har inte frågat efter någon artbestämning på de övriga, men jag tror också att den första är platticka, Ganoderma applanatum. Kolla här vad man kan göra med såna: http://members.aol.com/heerkens/ganart.htm
har jag hittat förra gången jag gick ut också . Den är precis som en ticka i formen men mosig. Påminner i sitt sätt att rodna och gulna om en musseron som heter silvermusseron .Den saknar helt fot och växer som en mussling eller ticka.Rosa fläckar vid beröring och snitt.
Lite andra förslag:
Nr. 8 är trattnavling, Pseudoclitocybe cyathiformis (tidigare även kallad kaffebrun trattskivling)
Nr. 6 tycker jag ser ut som en “koralloid” form av kamfingersvamp, Clavulina coralloides (=cristata). Om den grå fingersvampen verkligen är artskild, vet jag inte. Enligt den litteratur jag har, går de inte att skilja åt i mikroskop i alla fall.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.