0 290 visningar

9 svar

Svamp på julafton

Hans Myhre

24 dec 2006 kl. 16:50

Abstinensen herjer, måtte gå en tur.
Den ene kantarellen fikk stå der, ferdig gjødslrt.

0

Første bilde

Hans Myhre

24 dec 2006 kl. 16:53

Første bilde kom ikke med..

0

Lena M

24 dec 2006 kl. 17:45

Grattis, du verkar att ha plockat sista ätbara svampen till julafton.

0

Hans Myhre

24 dec 2006 kl. 19:27

Ja, akkurat som for 5-6 år siden.

0

Tina Nordberg

25 dec 2006 kl. 01:48

Är det Tallkottesvamp?

0

Irene A

25 dec 2006 kl. 11:18

Med den bleka hattkanten och finludna foten liknar det mest kottetätskivling, Baeospora myosura:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/cs/7/72/Baeospora_myosura.jpg

God fortsättning på julen och svampsäsongen!

0

Tina Nordberg

25 dec 2006 kl. 13:03

Ser bekant ut Irene, då växer den alltså både på Gran och tallkottar.Flera?

0

Hans v E

26 dec 2006 kl. 10:54

Ja nog är det en tallkottesvamp men namnet tror jag närmast är bitter kotteskivling. Den liknar inte tallkotteskivling och skivorna verkar inte så täta som höstkotteskivling (som jag trodde Baeospora myosura heter på svenska, men den har tydligen bytt namn till kottetätskivling, tack för det Irene).

0

Tina Nordberg

27 dec 2006 kl. 12:03

Bitter tallkotteskivling, såg någonstans att den är sällsynt, stämmer det ? Den hade ingen bitter smak.Ingen smak alls.

0

Irene A

27 dec 2006 kl. 15:56

Jag tänker inte heller utesluta bitter kotteskivling.
Läs här vad Michael skriver om kotteskivlingarna (och smaken på den “bittra”):
http://svampguiden.com/art/visa/strobilurus_stephanocystis

Men de gånger jag har hittat den, har den bittra smaken varit tydlig…
Jag tror inte att den är så väldigt sällsynt, den är sannolikt förbisedd. Den kommer vanligtvis senare på våren än de andra kotteskivlingarna, och brukar vara ännu mindre och spensligare.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone