0 3480 visningar

10 svar

Vin till trattkantarellsoppa?

Zsolt Szanto

10 okt 2004 kl. 10:58

Jag efterlyser förslag på goda viner till en trattkantaellsoppa. I soppan ingår förutom självklart tattisar även bland annat ädelost, sherry, ruccollasallad och craime fraiche.

Tack på förhand

0

Tobias

10 okt 2004 kl. 15:25

Ett sött vin är bra. Tycker jag man kan ju ha olika åsikter

0

Alexandra

10 okt 2004 kl. 19:29

Jag skulle föreslå ett mustigt rött vin, tex från södra Portugal,  Marqués de Borba 79:- artiklel nr: 12548. Ett snäpp upp är ju Allesverloren 99:- från Sydafrika artikel nr: 12002.

0

Ann-Marie

11 okt 2004 kl. 09:53

Oj va gott det låter. Har inget vintips, men skulle gärna vilja ha receptet :)

0

Zsolt Szanto

11 okt 2004 kl. 11:53

Hej Ann-Marie. Soppan är superb!! Så jag kan varmt rekomendera den.
Vintipset jag fick av Alexandra på mitt inlägg ska jag pröva nästa gång jag gör soppan.

Jag har hittat den på sveriges radios nätsida. Sök på “trattkantarellsoppa” så hittar du receptet. Du kan också gå in via följande adress: http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=950&artikel=472853

Lycka till med soppan,

Hälsningar

0

ann-Marie

11 okt 2004 kl. 12:32

Tack!
blir nog jättegott.

0

Anna Tulldahl

11 okt 2004 kl. 13:07

Soppreceptet var märkligt likt ett recept i Pelle Holmbergs svampreceptbok. Har SR stulit det kan man undra.

Gott var det, kan jag intyga.

0

Ann-Marie

11 okt 2004 kl. 13:27

När jag läste receptet lite noggrannare upptäckte jag att det ska vara svampmjöl i. Vad är det och var får man tag i det?

0

Lisa Dahlén

11 okt 2004 kl. 20:29

Hej Ann-Marie!
Svampmjöl gör du själv genom att torka någon bra och god svamp. Själv har jag brukat göra det av de torkade rören av Karl-Johan. Om man inte är allt för kräsmagad kan man ju då använda de rör som är lite anfrätta. Torka rören ordenligt och mal eller mortla det till mjöl. Bra att krydda med. Svampsoppan blir nog god även utan svampmjöl, du får väl krydda med något annat smarrigt. Smaklig måltid önskar

0

ann-Marie

12 okt 2004 kl. 08:54

Tack för ditt svar. Nu slipper jag springa runt i alla mataffärer och leta.

0

Annika Eriksson

12 okt 2004 kl. 20:02

I nästa nummer av tidningen Livets Goda, som ligger ute på diskarna i november, så kan du ta del av min artikel som handlar just om trattkantareller och vin, varav Marques De Borba kommer att vara ett av mina val.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone