0 351 visningar

8 svar

Vattenkonstruktion, funktion?

Alf Pallin

25 dec 2006 kl. 22:36

Vad är den här anläggningen konstruerad för, vad använder man det till, vad är det?
Fotot är från Rumänien med det torde finnas på flera platser.

0

Totte Gbg

26 dec 2006 kl. 00:04

Jag tror att det kan vara en fiskfälla. Är de det?

0

Alf Pallin

26 dec 2006 kl. 00:10

Det kan nog hända att om en fisk följer men ned i virvlarna så stannar den där, men det är inte den huvudsakliga avsikten med konstruktionen.

0

Totte Gbg

26 dec 2006 kl. 00:32

Nu har jag gått igenom alltifrån att det har med en kvarn att göra till bevattning av boskap eller varför inte lite guldvaskning…är det något av detta kanske?

0

Alf Pallin

26 dec 2006 kl. 01:20

Nej inget av det du nämner, men om man fortsätter ca 20m nedströms så ligger det faktiskt en kvarn.

0

Gula

26 dec 2006 kl. 01:28

Fånga stenar??

0

Tvättkar för ull valkning

Elisabeth Jansson

26 dec 2006 kl. 12:09

Jag tror att man använder den här konstruktionen när man har tillverkat ett större tygstycke av ull vävt eller tovat.
Då lägger man tygstycket i träkonstruktionen om man sedan arbetar med det mekaniskt och med såpa det vet jag inte.
I vissa länder tillverkar man mattor av ull och här kanske man gör tygstycken för att sy kläder.

Det finns träställningar ovanför vattendraget, och uppe till höger hänger det två tygstycken.

I sverige har vi något som heter vadmalstamp.
Man vävde tygstycken som man lade i en träho som man slog hett vatten i.
Sedan var det ett vattenhjul som drevs runt och så var det olika träkubbar som stack ut på bräder som gjorde att “stampar” slog ner i trähon och mekaniskt bearbetade tygstycket till tjockt ulltyg vadmal.

I Ekshärad finns en gammal och en nybyggd vadmalsstamp.
Jag har bilder därifrån men endast diabilder.

Det finns en kvinna som heter Gunilla Paetau Sjöberg som har skrivit en bok som heter tova hon har studerat ullbearbetning i olika länder, jag tror att hon berättade det när jag var på kurs för henne att de lade tygstycken uppe i bergen i bäckarna.

Nomaderna i mongoliet har en bostad som heter Jurta kom troligtvis från turkiet, den är gjord av hopsydda valkade ullstycken.
Tänk vilket värmande material ullen är mot allt syntetmaterial.

0

Hel rätt Elisabeth.

Alf Pallin

26 dec 2006 kl. 12:33

Det är helt rätt, mycket uttömmande svar, fantastiskt.
Det kommer en bild på Mongolisk jurt, geer.

0

Tvättkar för ull valkning

Lena m

27 dec 2006 kl. 16:10

Elisabeth, det här var intressant att läsa, jag tycker det är fantasktiskt hur folk klurade ut hur de skulle gå till väga och med enkla medel. Visserligen var det mycket slit men inga föroreningar som idag med alla slags kemikalier.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone