0 282 visningar

8 svar

Inte alltid

Lena M

26 dec 2006 kl. 11:39

man blir glad när man går i skogen. Förmodligen hade den blivit påkörd nyligen och låg som om den sov, nere i diket.

0

Kanske sjuk?

Elisabeth

26 dec 2006 kl. 12:15

Hej Lena!

Var det någon stor väg i närheten, den ser inte trafikskadad ut!
Kanske har den blivit sjuk?
Om man matar rådjur med hö måste man börja mycket tidigt på hösten och lite i taget, de kan mycket lätt få kolik och dö.

0

Kanske sjuk?

Lena M

26 dec 2006 kl. 12:21

Nej, det är vår lilla väg ner till samhället, men det finns ungdommar som kör rally här ibland.Vi har sett både rådjur, lo och räv i detta område och det är inga hus i närheten. Hur det än har gått till, så tycker jag det är sorgligt, för stammen har minskat otroligt .

0

Inte alltid - Lena

Eva K

29 dec 2006 kl. 09:34

Vart bor du någonstans?
Det kom rapporter för några veckor sedan att man funnit ett antal älgkor döda. Jag tror det var runt Tibro/skaraborg. De tros ha drabbats av “Älvsborgssjukan” eller förgiftning.

Fast det kan ju vara en påkörning i ditt fall. Den ser bara så intakt ut. Huvva…

0

Gittan

29 dec 2006 kl. 13:54

Jag har en labrador som är utbildad på att spåra och får ibland att hjälpa till att spåra trafikskadade djur. Ofta ser de ut som den på din bild, helt oskadda. En jägare förklarade för mig att de sprängs inuti och dör av inre blödningar även om det ibland inte syns några skador.

0

Inte alltid - Lena

Lena M

29 dec 2006 kl. 14:55

Eva jag bor i Gästrikland och jag gissar att du kommer från norrland någonstans.
Gittan , kanske är det som du säger, men varför händer sådant. Detta är en liten väg, 3 km lång ner till stora vägen och inte speciellt mycket trafik. Och om ett rovdjur jagat det, varför blev det då liggande kvar.

0

Inte alltid - Lena

Eva K

29 dec 2006 kl. 15:46

Japp. Södra västerbotten.

Vet du, när jag var yngre så vet jag att killarna som just tagit körkort, eller skulle ta.. ÄLSKADE att köra rally på just sådana småvägar. Man åker sakta efter vägen och en ritar en karta sedan blir samma sträcka en rallytur med kartläsare.
Kanske kan det varit så det gick till…

När jag var yngre var jag passagerare vid ett sånt tillfälle. Då rök en Orrhöna.
Jag grät i smyg, minns jag.

0

Inte alltid - Lena

Gittan

29 dec 2006 kl. 16:42

Sånt händer alltid i trafiken, tyvärr. Hade den varit riven av lo, varg eller björn hade det ju synts, men även djur kan ju bli sjuka eller dö av andra anledningar. Vi hittade en ganska nydöd älg i en av våra svampskogar för några år sedan, den stackarn hade fastnat ned ena bakbenet i en kluven björk, fastnat och blivit liggande - usch det var det otäckaste jag har sett, som den måste ha lidit. Då kan man känna att det är bättre att bli ihjälkörd av en bil.

0

Inte alltid - Lena

Lena M

29 dec 2006 kl. 16:53

Ja, man är maktlös, inte kan man ringa läkaren och inte var det någon ide att bre över den en filt så den slapp frysa. ( skämt åsido det hade väl inte hjälpt )

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone