Hej alla glada och god fortsättning! Fick en kamera av jultomten så nu kan jag plocka foton i skogen också. Den här konstruktionen finns i “min” skog, kan nån gissa? Ingen jordkällare och ingen bunker, ligger i närheten av dammar och en slottsegendom
Skulle kunna tänka mig att det är en variant på kylskåp/frys. Man använde förr isblock som förvarades i sågspån för att inte smälta allt för mycket. Dessa isblock lade man sen i skåp, isskåp, som fungerade som ett kylskåp. Kanske en större variant av ett isskåp?
Karin och Lena, helt rätt!
Gammalt kylskåp, man släpade upp isblock från dammen, täckte med sågspån och hade då ett kylskåp hela sommaren. Detta daterar tidigt 1800. (har nog fixats till en del sen dess) är numera K-märkt.
Vi är nog väldigt bortskämda med bekvämligheter, tänk vad man hittade på förr. Gravad lax tex.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.