0 280 visningar

12 svar

ingen jordkällare

cicki T Belgien

26 dec 2006 kl. 12:40

Hej alla glada och god fortsättning! Fick en kamera av jultomten så nu kan jag plocka foton i skogen också. Den här konstruktionen finns i “min” skog, kan nån gissa? Ingen jordkällare och ingen bunker, ligger i närheten av dammar och en slottsegendom

0

cicki T Belgien

27 dec 2006 kl. 17:20

hamnade lite långt ner bland inläggen. Någon som vågar sig på en gissning vad detta är?

0

Charina Halland

27 dec 2006 kl. 17:46

Ser väldigt mycket ut som en bunker av nåt slag tycker jag iaf..

0

cicki T Belgien

27 dec 2006 kl. 17:50

trodde jag också i början ända tills jag fick svaret

0

Lena M

27 dec 2006 kl. 17:51

Då kan ju tanken fara till en vinkällare eftersom du skriver ” slottsegendom ” . Men, fanns det dörr och hänglås för ingången ?

0

cicki T Belgien

27 dec 2006 kl. 18:33

Ingen aning vad gäller hänglås, dörren som fanns måste ha varit väl isolerad… Om jag säger såhär: För kallt för att vara vinkällare. Även slottet behövde “vanlig” mat…MEN det är fortfarande ingen jordkällare.

0

Karin Z, Västerås

27 dec 2006 kl. 18:46

Skulle kunna tänka mig att det är en variant på kylskåp/frys. Man använde förr isblock som förvarades i sågspån för att inte smälta allt för mycket. Dessa isblock lade man sen i skåp, isskåp, som fungerade som ett kylskåp. Kanske en större variant av ett isskåp?

0

Lena M

27 dec 2006 kl. 20:13

Kan det vara, för i mitten av sextiotalet fanns det fortfarande is-skåp här i sverge och det är klart att kylan hölls sig bra i dessa ” jordkällare ” ???

0

cicki T Belgien

27 dec 2006 kl. 20:52

Karin och Lena, helt rätt!
Gammalt kylskåp, man släpade upp isblock från dammen, täckte med sågspån och hade då ett kylskåp hela sommaren. Detta daterar tidigt 1800. (har nog fixats till en del sen dess) är numera K-märkt.
Vi är nog väldigt bortskämda med bekvämligheter, tänk vad man hittade på förr. Gravad lax tex.

0

Karin Z, Västerås

27 dec 2006 kl. 20:58

Kul att se! Och visst har du rätt. Svårt att tro att vi över huvud taget skulle klara oss utan kyl och frys idag.

0

Gula

27 dec 2006 kl. 23:42

Hej cicki, var har du hållit hus? Semester?
  Har ganska livlig fantasi så jag skulle ha gissat på utgång från en lönngång från slottet…. men det vart det ju icke… ;)

0

cicki T Belgien

27 dec 2006 kl. 23:53

Nej, ingen semester, snarare dataknas hemma.

0

cicki

Susanne E

28 dec 2006 kl. 10:37

Kul att få se ett forn-kylskåp. Och välkommen tillbaka. Trodde du var på julsemester :-)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone