0 576 visningar

40 svar

variation på trattkantarell

per d

27 dec 2006 kl. 11:53

provade något nytt med syltade trattkantarell i går. stekte dem i smör med lite peppar från kvarnen. smakade utomordentligt gott. åt dem så till smörstekt anklever. har man inte anklever hemma så går det säkert lika bra med gåslever, eller kalvlever !

0

Helena A

27 dec 2006 kl. 18:12

Låter gott, ska testa.
Men det måste bli nåt annat än lever till det.

0

Lena M

27 dec 2006 kl. 18:17

God fortsättning, men som sagt vem har sådana delikatesser hemma, Det går kanske bra med någon annan god köttbit, fläsk- eller oxfile kanske ?

0

per d

27 dec 2006 kl. 18:37

jo det går kanske men det var superbra till lever. och anklever ärn ju inget dyrt. kommer ju med en stor lever i påsen med inälvor som ligger i den frysta ankan på 2, 8 kg för i allt 69 dkr. och énbart fryst anklever får man till 60 dkr kg här i danmark och kycklinglever brukar kosta runt 20 dkr per kg.
men klart färsk gåslever springer ju upp i runt 500 dkr per kg men så är det då himmelskt gott.
i sverige har jag noterat att det är nästan omöjligt att finna riktigt ljus kalvlever utan allt som säljs verkar vara mörk nötlever och svinlever. det sista anser jag för oätbart, nästan, men i leverpastej går det bra.

0

Helena A

27 dec 2006 kl. 18:46

Men om man som jag inte äter lever alls??????
Testar till nåt av Lena M:s förslag eller?

0

Karin Z, Västerås

27 dec 2006 kl. 18:49

Den som gillar paté kan ju prova det. Finns att köpa vacumpackade små färdiga patéer till bra pris. Grönpepparpaté är en favorit här i huset! Anar att det skulle passa med trattkantarellerna!

0

per d

27 dec 2006 kl. 20:15

jo paté eller en skiva grov leverpastej tror jag går fint till stekta syltade trattkantareller.
fär den som inte äter lever så kan man ju prova med en mjäll stekt kalvnjure !
men torsklever vill jag varna för ! det är helt otätligt alla dagar i veckan, men trots det har fiskhandlarna det på torget nu varje onsdag och lördag !

0

Lena M

27 dec 2006 kl. 20:21

Per, du verkar ju kunnig på mat och vad rekommenderar du att jag skall ta till som är ointresserad av att laga mat. Någonting gott och inte alltför dyrt och främst , inte alltför krångligt att tillaga ?

0

per d

27 dec 2006 kl. 20:53

lena m, med den lite söta smaken som trattkantarellen har efter syltningen och som framhävs av stekningen så är alltså något baserat på lever bäst. anklever var suveränt men även grovmald leverpastej som är lätt uppvärmd eller en skiva paté tror jag är bra. eller varför inte prova med ett grillat kycklingbröst eller dito från and eller fasan.

0

Helena A

27 dec 2006 kl. 20:59

Aha, det där med fågelbröst låter som nåt för mej.
Jag klarar inte nån form av inälvsmat och ingenting som levt i sjön.

0

c

27 dec 2006 kl. 21:02

det här låter kanske inte klokt men varför inte prova med en skiva stekt falukorv till? Obs, jag skämtar inte!

0

cicki T Belgien

27 dec 2006 kl. 21:03

snubblade på tangenten, falukorven kommer från

0

Lena M

27 dec 2006 kl. 21:05

Tack Per, kycklingbröst skall nog nog klara att tillaga, tror jag ?
Jag älskar att plocka svamp, bär , örter och nötter men sen är intresset slut. Man kan ju inte tycka att allt är kul, eller hur?
Snart börjar en ny säsong och att söka bär och svamp är så spännande, men även att se orkideer och andra ovanliga blommor.
Livet blir vad man gör det till, så ha det bra allesmmanan.

0

per d

27 dec 2006 kl. 22:57

helena a, du verkar vara en besvärlig “rackare” med mat tänk så mycket du går miste om…. stekt kalvhjärta tex. vet man inte vad det är så smakar det som en mör bit kött. och det är ju just vad det är, en muskel som allt annat kött.

0

per d

27 dec 2006 kl. 22:58

nejdu cicki, till falukorv duger bara tomatketchup, men inte från felix eller beauvaise….

0

Gunhild

27 dec 2006 kl. 23:26

Detta med stekta syltade trattkantareller ska jag prova nästa gång jag steker älgkalvlever.
Tack för tipset per.
Det ska jagas älg i morgon på Oxlia så vi får väl se.

0

Gula

27 dec 2006 kl. 23:35

per d
du som är hemmastad i Danmark; finns det nånting på det danska julbordet som du har överfört till ditt och som vi här inte har nån aaaning om?? Nån lokal läckerhet kanske?

0

cicki T Belgien

27 dec 2006 kl. 23:40

jodu per d, man måste kunna testa allt! har tillgång till både ank- och gås-lever, färsk eller “behandlad” hos lokal bonde. Om man nu inte råkar tycka om lever så kan man “låssas” med falukorv eller kalvfilé osv.

0

per d

28 dec 2006 kl. 00:01

gula, i danmark äter man antingen flæskesteg med brune och hvide kartoffler samt rødkål på julafton, skall det vara lite finare så serverar man and, men and ær atså det som heter anka i sverige. och skall det vara RIKTIGT fint så blir det gås, men det ær vældigt ovanligt. til desert får man så det totalt oætliga risalamand.
och på nyårsafton sægertaditionen kokt torsk !

0

cicki T Belgien

28 dec 2006 kl. 00:04

kokt torsk vad gott! Men med vad?

0

per d

28 dec 2006 kl. 00:12

cicki, här kommer uppskriften på dansk nytårstorsk.
http://www.skagenfood.dk/article.html?articleid=94

fiskhandlarna på torget var i dag ovanligt välförsedda med 3-5 kg torskar upp till nyår.

0

cicki T Belgien

28 dec 2006 kl. 00:17

tack, tyvärr är det svårt att få tag på torsk här men kan jag bara muta lokala handlaren så blir det här vår nyårsmiddag!

0

per d

28 dec 2006 kl. 00:27

cicki, jag skulle ju kunna ta vispen och flyga ner med en till dig…....

0

Gula

28 dec 2006 kl. 00:28

Jag trodde danskarna som normalt har så god mat skulle ha nånting riktigt göttigött på julen men det verkar ju som jag trott helt fel! Anka är alldeles för fett för mig och torsk…?! jaja, alla har vi ju våra traditioner.

0

per d

28 dec 2006 kl. 00:38

gula, inget fel på torsk. faktiskt den mest underskattade fisk som finns. släng upp en 5 kilos torsk framför en fransk stjärnkock och han blir helt lyrisk. men skolbespningens urkokta torsk och djupfrysta torskblock på ica är inget som gör någon glad.
annars är det gamla danska köket inget speciellt om man inte gillar stegt fläsk med pesiljesås, förloren haren eller lapskovs. den har dom något som kallas för svensk pölserätt men som nog aldrig serverats i sverige…
men så ör ju smörrebröden läckra, ibland, och ett riktigt lavet stjerneskud, men dem fuskas det noget otroligt med idag.

0

Gula

28 dec 2006 kl. 00:50

Njae, tyvärr är inte torsk my cup of tea. Vet inte varför, jag tror den har för stark smak på något sätt. Gillar mildare fiskar. Vet inte om du såg programmet “Landgång” där dom lagade mat på en oljetanker; kocken gjorde fiskpiccata och det receptet var toppen! Också på torsk! Men jag har ju två kilo vitlök i förstås….;)

0

per d

28 dec 2006 kl. 00:56

gula.låter märkligt att du tycker att torsk har för stark smak. den är i vartfall mycket mildare i smaken än tex piggvar och sjötunga tycker jag, inget fel på dem heller. men jag må då säga att en fisk som är stark i smaken är surströmming och den hör väl nästan hemma i dina trakter, gula ? eller är det för lång syd på som du bor ?

0

Gula

28 dec 2006 kl. 01:44

Surströmmingen hör nog hemma längre norrut men den äts ju lite överallt vad jag förstår. Själv har jag aldrig smakat eftersom jag aldrig blivit bjuden och släkten äter den inte heller. Men jag är helt fördomsfri och smakar gärna på allt, åtminstone en gång. Och torsken, ja jag vet inte, jag bara tycker att det finns godare fisk. Kanske är det lukten?!
  Men Per, har inte danskarna någon sorts rödkål eller “syltad lök” som dom tillreder väldigt gott, tycker att jag ätit så himla läckra tillbehör nån gång. Det är ju ett tag sen, så jag kanske kommer ihåg fel…

0

Morgan

28 dec 2006 kl. 02:16

Torsk är en riktigt bra matfisk tycker jag.
Lax är överskattat, men också gott.
Godaste fisken (enligt mig) är gös.
Fast Harr är också riktigt vass, speciellt rökt.

På tal om rökt, så tycker jag ni ska testa rökt renhjärta eller varför inte kalvdito.

0

svar till per

cicki T Belgien

28 dec 2006 kl. 13:11

vad bra om du tar vispen, när landar du så får du stekt falukorv ::))))

0

per d

28 dec 2006 kl. 14:09

gula, jo rödkål har man och tillagar på ungefär samma sätt som i sverige men någon inlagd lök har jag aldrig sprungit på. däremot är det vanligt med något som kallas för asier som är syltad pumpa av något slag.

0

svar till per

per d

28 dec 2006 kl. 14:13

cicki. motorn på vispen skar när den hörde om falukorv…...ss

0

surströmming

Kristina i Lund

28 dec 2006 kl. 14:30

är ju sååå gott! Tyvärr är det ett par år sedan jag åt det - måste bli till hösten!

0

surströmming

Lena M

28 dec 2006 kl. 14:34

Håller med dig Kristina, det är ett måste varje höst och gärna ett par gånger till.

0

surströmming

per d

28 dec 2006 kl. 14:58

har provat det, och till med under mycket sakkunning norrländsk ledning ! men det är inget jag så går och längtar efter.
har en viss känsla av att de som säger sig älska surströmming är i gång med samma slags matsnobberi som de som säger sig älska ostron!
men klart det är ju fritt för var och en vilka prövningar man vill utsätta sig för !

0

surströmming

Eva K

28 dec 2006 kl. 15:12

är rätt oaptitligt och uppför sig lika illa som lutfisk på tallriken. Men på olika sätt.
Lutfisk åt jag för första gången nu i jul, först en liten portion som smakprov och sedan en till. Det var ju riktigt gott. Jag hade hellre ätit av den än all korv och revbensspjäll och köttbullar. Irk. Jag är urled på julmat.

Faktiskt så längtar jag lite efter surströmmingen. Den äckliga lukten lockar och sätter igång salivavsöndringen. Det måsta vara som med tobak. Luktar illa men skapar ett slags sug.

Eller så är jag störd!

(tobak klarar jag mig utan nuförtiden)

Och nystekta nyplockade frostvaxingar längtar jag efter med. Det är nog mer normalt, här.

Snart är det vår!
Men först ska jag åka skidor..

Per - det blev ingen resa till Aalborg för min del. Det blev 40 graders feber och flygpengar i sjön. :(

Gott nytt!

0

surströmming

Birgitta D

28 dec 2006 kl. 16:46

Jag har 2 burkar i kylskåpet. Blev så sugen så nu blir det nog en burk till trettonhelgen.

0

surströmming

Lena M

28 dec 2006 kl. 17:22

Mandelpotatis, rödlök och tunnbröd till, gott. Men messmöret kan jag avstå ifrån.

0

surströmming

Kristina i Lund

28 dec 2006 kl. 18:58

Hårt tunnbröd mmmm…

0

surströmming

Birgitta D

28 dec 2006 kl. 20:45

Har ni testat rödlöksmarmelad till inte dumt och västerbottenost.

0

surströmming

cicki T Belgien

28 dec 2006 kl. 21:02

rödlöksmarmelad, västerbotten på pepparkaka, gudagott!!!!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone