0 454 visningar

13 svar

knepig ticka/mussling

Birgitta F

27 dec 2006 kl. 15:51

Kul att se så mycket nya bilder och god fortsättning alla.
Jag tänkte göra ett till försök med denna mosiga mjuka ticka / mussling.Om någon vill ha den per post så har jag den kvar , lite torr men den kanske går att examinera i alla fall.
Tårticka är det närmaste jag kommit , hoppas Klas är på banan och vet mer. 18 fyndplatser finns i alla fall hyfsat nära där jag bor.

På ek

0

Lena M

27 dec 2006 kl. 16:06

Nej Birgitta jag kan inte hjälpa dig, men igår satt jag och funderade på tickor.
Många är ju hårda och långlivade s.a.s, men de måste väl också spridas med sporerna och det bör vål då ha ett mer utdraget förlopp, eller hur jag skall uttrycka det.
Vore tacksam om någon som är hemma på detta vill förklara för mig hur de sprids och hur lång tid det tar tills de släpper sina sporer ??? Frågar man inte så lär man sig inte, eller är jag dum som inte begriper.???      Lena

0

klas jaederfeldt

27 dec 2006 kl. 16:58

det går inte att bestämma det vraket, jag har nog aldrig riktigt tänkt på hur tårtickan ser ut övervintrad, men skulle tro att den går i färgerna brunt till svart, något som är vitt och mjöligt och som är vanligt nu, är gamla svaveltickor, och dessa hittar man ju också på ek

0

lena

klas jaederfeldt

27 dec 2006 kl. 17:00

de tickor som är hårda är oftast vad man kallar perenna, och det bildas ett nytt rörlager på den varje år, som det kan spridas sporer ur

0

Birgitta F

27 dec 2006 kl. 17:02

tack Klas då kan jag kasta det gamla vraket.

0

Lena M

27 dec 2006 kl. 17:10

Och tack säger jag också till Klas, nu slipper jag grubbla på det innan jag skall somna.

0

Irene A

27 dec 2006 kl. 17:13

Jag blev också nyfiken på den där tickan! Skulle gärna ha tagit emot den för examinering om jag trodde att jag skulle lyckas, men att studera tickor i mikroskop är ofta svårt nog ändå, innan de har hunnit bli så gamla att de har samlat på sig alla möjliga slags sporer av alger och andra svampar i omgivningen.

Det är inte någon tårticka, inte något i släktet Inonotus. Den skulle kunna höra till något av släktena Oligoporus eller Tyromyces. Har även funderat på hur arterna i släktet Spongipellis (skumtickor) kan se ut när de blir gamla - eller apelticka (Tyromyces fissilis)?

Men eftersom den ser ut att ha blåaktiga fläckar, är min tillsvidaregissning att det är blek blåticka, Oligoporus subcaesius.

0

Birgitta F

27 dec 2006 kl. 18:11

Om min känsla är rätt så passar den här bäst in
Oligoporus guttulatus , i alla fall vad gäller denna bild
http://www.pilzbestimmung.de/datenbank/GrossBild.php4?Pilz=349&Autor=Detlef%20Emgenbroich&name=Oligoporus%26nbsp%3Bguttulatus&bildnum=1

0

Klas

Lena M

27 dec 2006 kl. 18:26

Vad händer om man bryter, tar bort tickorna, Kan de då ” föröka ” sig ?
Likadant tänker jag om svampar jag ser, vill inte plocka dem för att inte förstöra sporspridningen.
Är det alldeles galet resornerat, räcker det med mycelet som finns i marken.
Som ni hör ni experter, så blir det lite rörigt ibland i mitt tankesätt, men det reder ut sig, förhoppningsvis.

0

klas jaederfeldt

27 dec 2006 kl. 18:29

första du skrev var att det var en Tårticka en svamp som bara går på EK, nu Gropticka en svamp som man bara hittar på GRAN, hur skall du ha det, mycket viktigt att man vet substratet

0

Birgitta F

27 dec 2006 kl. 18:34

den satt på ek , hittade inget substrat angående gropticka bilden var bara så lik som båda mina exemplar såg ut. Sen är jag tveksam till om bilden till länken är rätt , fick knepiga träffar på Oligoporus guttulatus vid bildsökning…

0

Lena

klas jaederfeldt

27 dec 2006 kl. 18:35

om du plockar marksvamp eller ettåriga tickor så växer det ut/upp en ny nästa år, inte värre än att plocka äpplen, med de perenna (hårda) tickorna är det värre, det tar lång tid för svampen att utväckla en ny fruktkropp, lättare för den att underhålla en gammal. och om det finns näring nog för svampen att göra en ny frk, så börjar den oftast som liten i flera år, Eldtickorna är t.ex en lite boll utan porlager i flera år

0

klas

Birgitta F

27 dec 2006 kl. 18:53

på vilket substrat lever oligoporus stipticus ?

0

klas

Lena M

27 dec 2006 kl. 19:02

Tack Klas, då gäller det att lära sig vilka tickor som är perenna och nybildande, jag vill ogärna bryta loss något bara för att titta på.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone