Kul att se så mycket nya bilder och god fortsättning alla.
Jag tänkte göra ett till försök med denna mosiga mjuka ticka / mussling.Om någon vill ha den per post så har jag den kvar , lite torr men den kanske går att examinera i alla fall.
Tårticka är det närmaste jag kommit , hoppas Klas är på banan och vet mer. 18 fyndplatser finns i alla fall hyfsat nära där jag bor.
På ek
Nej Birgitta jag kan inte hjälpa dig, men igår satt jag och funderade på tickor.
Många är ju hårda och långlivade s.a.s, men de måste väl också spridas med sporerna och det bör vål då ha ett mer utdraget förlopp, eller hur jag skall uttrycka det.
Vore tacksam om någon som är hemma på detta vill förklara för mig hur de sprids och hur lång tid det tar tills de släpper sina sporer ??? Frågar man inte så lär man sig inte, eller är jag dum som inte begriper.??? Lena
det går inte att bestämma det vraket, jag har nog aldrig riktigt tänkt på hur tårtickan ser ut övervintrad, men skulle tro att den går i färgerna brunt till svart, något som är vitt och mjöligt och som är vanligt nu, är gamla svaveltickor, och dessa hittar man ju också på ek
Jag blev också nyfiken på den där tickan! Skulle gärna ha tagit emot den för examinering om jag trodde att jag skulle lyckas, men att studera tickor i mikroskop är ofta svårt nog ändå, innan de har hunnit bli så gamla att de har samlat på sig alla möjliga slags sporer av alger och andra svampar i omgivningen.
Det är inte någon tårticka, inte något i släktet Inonotus. Den skulle kunna höra till något av släktena Oligoporus eller Tyromyces. Har även funderat på hur arterna i släktet Spongipellis (skumtickor) kan se ut när de blir gamla - eller apelticka (Tyromyces fissilis)?
Men eftersom den ser ut att ha blåaktiga fläckar, är min tillsvidaregissning att det är blek blåticka, Oligoporus subcaesius.
Om min känsla är rätt så passar den här bäst in
Oligoporus guttulatus , i alla fall vad gäller denna bild
http://www.pilzbestimmung.de/datenbank/GrossBild.php4?Pilz=349&Autor=Detlef%20Emgenbroich&name=Oligoporus%26nbsp%3Bguttulatus&bildnum=1
Vad händer om man bryter, tar bort tickorna, Kan de då ” föröka ” sig ?
Likadant tänker jag om svampar jag ser, vill inte plocka dem för att inte förstöra sporspridningen.
Är det alldeles galet resornerat, räcker det med mycelet som finns i marken.
Som ni hör ni experter, så blir det lite rörigt ibland i mitt tankesätt, men det reder ut sig, förhoppningsvis.
om du plockar marksvamp eller ettåriga tickor så växer det ut/upp en ny nästa år, inte värre än att plocka äpplen, med de perenna (hårda) tickorna är det värre, det tar lång tid för svampen att utväckla en ny fruktkropp, lättare för den att underhålla en gammal. och om det finns näring nog för svampen att göra en ny frk, så börjar den oftast som liten i flera år, Eldtickorna är t.ex en lite boll utan porlager i flera år
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.