0 176 visningar

5 svar

Smörsopp

Annika Sandström

10 okt 2004 kl. 17:14

Har plockat jättefina smörsoppar i dag, men läste att dessa kan orsaka allergiska reaktioner.. Vet någon vilken typ av allergiska reaktioner man kan få? Bör jag avstå från att äta dom?

0

Lisa Dahlén

10 okt 2004 kl. 18:05

Hej Annika!
Jo det är väl klart att man kan få allergiska reationer av det mesta. om man är superallergisk. Men smörsopp har jag inte hört talas om. Möjligtvis att det blir en för stor belastning på en känslig mage som kan resultera i frekventa toabesök. Har du tidigare reagerat på svamp? Vilken typ av reaktioner har du fått? Allergi är personbundet, så om du tidigare har reagerat så ska du naturligtvis inte ens smaka. Om det är så att din mage reagerar så rekommenderar jag att du testar av med en liten portion för att känna efter. Annars får du avstå!

0

Birgitta

10 okt 2004 kl. 19:59

Kan tänka mig mer svårsmälta svamper än smörsopp tex kantareller. Allergiska reaktioner? Allergier är väl mkt. induviduella.

0

Ina

10 okt 2004 kl. 20:05

Jag har reagerat med kass mage när jag har “levt på svamp” för många dagar i sträck, men aldrig reagerat på smörsopp i sig…

Jag skulle ha ätit smörsopparna! :o)

0

Dieter

10 okt 2004 kl. 21:18

Vad jag vet så finns det något ämne i själva hatthuden på smörsopp som kan ge mag och tarmreaktioner. Det är därför man ska flå hattarna.
Dieter

0

Regina

10 okt 2004 kl. 23:43

Hej Annika!

Jag tål det mesta i svampväg men när jag åt smörsopp för första gången så blev det laxativ verkan på det hela. Fick dock inte vansinnigt ont eller magknip och behövde inte spendera flera timmar på toaletten. Jag tror att det kan vara lite individuellt med hur man tål. Har hört att just soppar kan vara lite svårsmälta men jag vet inte om det stämmer. Någon annan kan nog svara bättre. Fast smörsopparna var goda tycker jag.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone