0 400 visningar

2 svar

Fråga till Irene

Gunhild

27 dec 2006 kl. 18:40

Var hittar du skivticka? Beskriv hur den skiljer sig från björkmussling är det mest färg eller konsistens eller storlek? Var ska jag söka den och när på året? Björkmussling är inga problem att hitta.

0

Irene A

27 dec 2006 kl. 20:55

Gunhild, jag önskar att jag kunde ge ett bra svar på din fråga, jag hittar ju ingen skivticka! Jag är i alla fall inte säker på om jag har sett någon skivticka i verkligheten, och bilder av den på webben är också sällsynta.
Här finns en:
http://www.mycokey.com/MycoKeySolidState/species/Daedaleopsis_septentrionalis.html

-den är förfärligt lik björkmusslingen tycker jag.. och båda växer i första hand på björk.

Den enda skillnaden som jag är på det klara med, är att skivtickan inte är raggluden på hattytan som björkmusslingen, och som ung mera brun med tät zonering. Mikroskopiskt borde man i alla fall kunna skilja dem åt, genom att skivtickan har nästan dubbelt så långa sporer - så det blir det första jag ska kontrollera om jag lyckas hitta något som liknar en sådan.

Björkmusslingen(?) som du hade på den här bilden,
http://mycena.net/svampguiden_forum_images_org/2006/2006-12-26_6hjszv9.jpg
hur såg den ut på ovansidan? Skivorna tycker jag liknar de som visas i Tickboken av skivticka, fig 118…

0

Gunhild

27 dec 2006 kl. 22:57

Tack för svar Irene. Tyvärr for den tickan med sopbilen i dag jag städade undan en del i morse, men det var nog en björkticka, men dom är väldigt lika på porytan enligt bilderna. Hattöversidan ska ju vara brun enligt tickboken men den blir ju mer gråvit som gammal så det är svårt, men jag ska spana efter den.
Hittar jag nån fler tveksam ska jag spara den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone