0 359 visningar

26 svar

ljud man minns

cicki T Belgien

28 dec 2006 kl. 13:14

satt ett gäng och var nostalgiska häromkvällen. Kan kanske bli en trevlig tråd här. Ljud som är ett minne blott till exempel :
Knattret från en telex
Mopedknatter

0

Susanne E

28 dec 2006 kl. 13:52

Min farmor och farfars gamla väggklocka. En sådan där stor pjäs i trä med glasfönster som låter plong….plong….plong, när klockan blir tre.

Stencilapparaten i skolan (som luktade också) som lät skatjong-skatjong-skatjong, för varje papper som magistern vevade fram.

I tvättstugan i min första lägenhet fanns en jättestor kallmangel som fyllde upp hela mangelrummet (som var under min lya). Den hade stora valsar av marmor och sköttes manuellt. Jag var livrädd för den men minns det höga dunkandet från den…knirr…BADONK!...knirr…BADONK!...knirr…
Nähudå, tur att dylika är “utrotade”.

Då är det trevligare att tänka på gnisslet från gungorna i lekparken…

0

Mossning

28 dec 2006 kl. 14:19

Med hjälp av Internet hittade jag en del ljud som försvunnit:

Telefon med nummerskiva
Mattpiskning
Handvevad kaffekvarn
Klappträets ljud vid tvättning
Slagtröskning
Hästars hovar mot gatsten

0

Lena M

28 dec 2006 kl. 14:41

Gårdsmusikanterna som kom med sina dragspel , dricksbilen som kom en gång i veckan ( tror jag det var )locktången som värmdes på spisen och det fräsande ljudet när man provade värmen på ett tidningspapper. Och inte att förglömma , kaffepannan som nästan alltid kokade över.

0

cicki T Belgien

28 dec 2006 kl. 17:17

en god vän sa: ljudet av lekande barn utomhus (innan dataåldern).

0

Bo Reyer

28 dec 2006 kl. 17:26

djur jag minns!!!den första händelsen inträffade år 2004 i närheten av Kila kyrka strax utanför Sala.  efter att ha gått nedböjd efter min jakt efter trattkantareller stirrade jag plötsligt rakt in i ett par älgögon: Hösten 2005 var det åter dags. Denna gång ville fjolårskalven inte lomma iväg , så jag tvingades att måtta en spark mot dess smalben varefter den lommade iväg!

0

cicki T Belgien

28 dec 2006 kl. 17:32

djur jag minns: den lilla näbbmusen som hade gömt sig i min lovikavante när jag var fem. Vet inte vem som blev mest rädd, det var nog jag!
dofter jag minns: våta lovikavantar på elementet

0

Bo Reyer Sala

28 dec 2006 kl. 17:41

Cicki T Belgien! Fortsätt så här. Dina inlägg är ganska läsvärda.
Jag önskar dig en god fortsättning på det nya året.

0

Nina A

28 dec 2006 kl. 17:55

-ljudet från modemet när man kopplade upp innan bredbandets tid *s* brrriiiipong bipum bipum schhhhh shrhhhh

-pling!ljudet i bussen när man drog i snöret för att få stopplampan att lysa

hmmm….är säker på att jag kommer på ett par saker till efter att ha postat detta inlägg :)

0

cicki T Belgien

28 dec 2006 kl. 17:56

En bockar och tackar och önskar dig en god fortsättning också, (fast det nya året har väl inte börjat än, eller har jag missat nåt???)

0

per d

28 dec 2006 kl. 18:13

det handlade alltså om ljud man minns och inte om djur man minns, herr reyer.

0

cicki T Belgien

28 dec 2006 kl. 18:18

det är väl roligt att man kan bredda en tråd, numer är det både ljud, djur och dofter. Kul! Det är minnena som räknas.

0

per d

28 dec 2006 kl. 18:24

om det skall vara en nostalgitråd så borde det väl i vart fall handla om utrotade djur, eller hur ?

0

cicki T Belgien

28 dec 2006 kl. 18:29

per, min “nostalginäbbmus” är inte utrotad, doften av lovikavantar kan fortfarande framkallas och ljudet av en telex är väl möjlig att få fram :)

0

per d

28 dec 2006 kl. 18:36

ok då väljer jag signaturer vi minns. bo reyer för sällsynt dålig smak…...och total brist på savoire de faire.
force majeure för eventuella felstavningar i det franska

0

cicki T Belgien

28 dec 2006 kl. 18:39

snälla per, sabba inte en tråd som kunde ha blivit riktigt rolig.

0

per d

28 dec 2006 kl. 18:55

men cicki, du ville ju själv att tråden skulle breddas efter att någon började skriva om djur istället för ljud, och så gjorde jag precis bara vad du bad om.

0

per d

Charina

28 dec 2006 kl. 19:31

Minns historian!!!

0

per d

per

28 dec 2006 kl. 19:43

jo, det var något riktigt smaklöst han kom släpandes med !

0

Birgitta F

28 dec 2006 kl. 20:10

kul tråd cicki T , jag skulle verkligen vilja ha en stencil-apparat.Det var rätt kul att veva åt musiklärarinnan som gjorde allt hon kunde för att lära oss spela “a hard days night” på gitarr…tyckte inte den var särskilt bra då ...

0

cicki T Belgien

28 dec 2006 kl. 20:18

saker man minns: kobratelefon

0

Gunhild

28 dec 2006 kl. 22:19

när pappa hade halvsulat våra pjäxor och det blev knarr i dom.
Minns också ljudet från mina bröders knallpulverpistoler på julafton, och braket och tystnaden efteråt när min häl gjort hål i treetexväggen hemma, (i väntan på jultomten som aldrig kom)jag låg i sängen och sparkade på väggen.

0

Totte Gbg

28 dec 2006 kl. 22:54

Ljudet från när man försökte att få sin cykel att låta som om den hade en motor, man tog spelkort o satte på dem med klädnypor så det smattrade så där gött i ekrarna…
o ljudet o lukten av när man var tvungen att gå fram o vässa sin penna vid katedern o min man sa ljudet av en gammal skrivmaskin…

0

cicki T Belgien

28 dec 2006 kl. 23:39

gnisslet av kritan mot svarta tavlan, huuuu, mitt hår reser sig!

0

Tina Nordberg

28 dec 2006 kl. 23:47

Jag minns det knarrande o gnisslande ljudet från årtullarna när vi rodde med vår lilla eka.
Det vinande ljudet när det blåste genom väggarna på utedasset.
Och för att inte glömma vågskvalpet som hördes när man satt där o filosoferade.
Kvistarna i träväggen bildade olika figurer. Speciellt en såg ut som en ilsken gädda. Den var tack o lov tyst.

0

Mossning

29 dec 2006 kl. 01:07

Om man ska vara riktigt allvarlig så kommer jag aldrig att glömma ljudet av bältet som träffade mig i rumpan och ryggen när jag var i 10-12-års åldern. När jag var 15 år så vågade far inte röra mig längre.

0

cicki T Belgien

29 dec 2006 kl. 03:18

Fy tusan! Jag hoppas verkligen att tiderna har förändrats när det gäller barnuppfostran!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone