Javisst Irene menade jag den, ibland står det liksom still i hjärnkontoret.
Satt en dag och tittade på de latinska släktnamnen och fann till min förundran att sopparna b.l.a tillhörde olika släkten. Jag trodde att alla soppar gick under ” boletus “.Är det deras olika karaktärer som skiljer dem åt, strävsoppar, de med slemmig hatthud o.s.v ?
I äldre populära svampböcker, fram till 60-70-tal, heter alla soppar Boletus. Sedan har det skett en uppdelning i flera släkten. Så här har det varit med många andra släkten också, t ex spindelskivlingar hette alla Cortinarius, sedan delades de up i 6-7 släkten men nu är alla tillbaka i Cortinarius igen. Det här är ännu inte stabilt, och blir det kanske aldrig. Så om man ska lära sig de latinska namnen, så får man vara beredd på att lära om ideligen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.