0 828 visningar

41 svar

Nyårsmenyn?

Susanne E

29 dec 2006 kl. 17:05

Jag funderar vad jag skall bjuda vännerna på för mat på nyårsaftonen.  Har liten som en tradition att bjuda på någonting från de länder/platser jag varit på under det gångna året, så det blir troligtvis någonting med anknytning till både Norge och Italien, men har inte komponerat färdigt i tanken än. Men det kommer…;-)

Medan jag funderar vidare så skulle det vara så roligt att höra vad ni ska förtära på nyårsaftonen. Blir det någonting ni brukar servera till nyår eller blir det provköket som får avgöra?

0

Gula

29 dec 2006 kl. 17:16

Vet faktiskt inte…gubben vill ha hummer men jag skulle hellre äta kräftor!!!
  Men guuud va gott det var med spagetti och köttfärssås i dag!!! Julmaten i all ära men man tröttnar ju efter ett tag. Kändes riktigt BRA att sätta tänderna i en vitlöksstinn färssås!!!  8D

0

Kristina i Lund

29 dec 2006 kl. 17:22

Jag ska bara ansvara för lite småplock framför brasan. Sedan går vi till en grannfamilj och äter varmrätt och en tredje familj fixar efterrätten. Jag funderade på om det kunde bli nå´t med svamp, men det blir det nog inte. Heta räkspett, nachos med ost, köttbullar på spett, brieost, ölkorv, grissini (har hittat glutenfria till dottern!!!) osv. Vi brukar åka skidor på nyårsafton, men funderar på en promenad i år…

0

cicki T Belgien

29 dec 2006 kl. 17:27

Vill du kombinera Norge och Italien så prova det här som blir busgott: Täck torskfiléer med skivade tomater och lägg ett ordentligt täcke med getost (den fetare, mjuka sorten i rulle)ovanpå. In i ugnen (150 i varmluft) ca 30 min (beror på hur tjocka filéerna är). Lägg på lite färsk basilika innan servering. Behövs ingen sås, torsken och tomaterna “såsar” tillräckligt.

Till efterrätt färsk fruktsallad som man täcker med riven vit choklad och gratinerar under grillen tills chokladen smält och blivit knäckig. Bon appétit!

0

Lena M

29 dec 2006 kl. 17:36

Varmkorv med bröd funderar jag på ! Kan man inte ta ledigt en sådan dag ?
Eller sätta gubben i köket, en potatisgratäng kanske ?

0

Susanne E

29 dec 2006 kl. 17:42

Det lät jättegott cicki! Men jag har valkött från Bergen, salami och parmesan från Italien som jag tänkte servera. Eventuellt att jag tar fram kräftorna också (fick en till idé från Gula). Vet inte hur jag ska använda råvarorna än bara. Kanske utesluter jag något.

Deserten lät dock som ett bra förslag till nyår. Så kan det bli! Tutti-frutti chocholat !

0

cicki T Belgien

29 dec 2006 kl. 17:42

blodpudding med stekt fläsk och rårörda lingon (har blivit barnsligt förtjust i blodpudding sen vi flyttade hit, här finns det inte).

0

Valkött?

Gula

29 dec 2006 kl. 18:08

Hur har du fått tag på det? Måste ju vara väldigt ovanligt här. Och hur tillreder man det ?? Vad har det för konsistens; åt tonfiskhållet?? Låter väldigt spännande!!

0

Karin Z, Västerås

29 dec 2006 kl. 18:20

Vi kommer att tillbringa nyår hos goda vänner som har en tradition till nyår och andra festligheter att servera snittar i oanständiga mängder! Vi sätter barnen i arbete och låter dem fixa och dona. Brukar bli smaskens. Efter detta (om vi orkar!) kommer en Mulligatawnysoppa serveras. Lite gott öl i glaset och någon lättare efterrätt som avslutning.
Längtar…

0

Nyårsmenyn-Cicki T

Karin Z, Västerås

29 dec 2006 kl. 18:46

Blodpudding är gott! Jag hade en arbetskamrat från Brasilien som åt blodpudding med lingonsylt till efterrätt! “Det är ju sött” sa hon, och det kan man ju inte förneka!

0

Valkött?

Susanne E

29 dec 2006 kl. 20:35

Jag köpte det på fiskmarknaden i Bergen. Köttet är lättrökt och smaken kan påminna om både skinka och lax, en god blandning av dem som är mild. Köttet är mörkrött, likt rökt renkött. Det är ganska kompakt i konsistensen och lämpar sig fint i tunna skivor ex på toast eller snittar. Norrmännen äter det i tjocka skivor med sallad och annan röra i frallor. Jättegott med en öl till.

Tänkte det kunde passa till en förrätt på toast.

0

Valkött?

Gula

29 dec 2006 kl. 21:18

Låter gott Susanne! Vilken tid ska vi komma??  8=D

0

Valkött?

per d

29 dec 2006 kl. 22:25

rökt valkött kanske är ok, men färskt valkött vill åtmindstone jag varna för. 1 endaste gång har fiskehandlarn på torget haft det. och då provade jag. är du inte klok sa han det är bara grönlänningar som köper sa han, och det fins en hel del av dem här i stan.
fiaskhandlarnas varning var befogad, det smakade väldigt mycket tran trots att den fått dra i mjölk några timmar.

0

per d

29 dec 2006 kl. 22:34

här blir det stekt st peters fisk filé med kräftfondsås till huvurätt. kräftfonden kommer från kräftorna som traditionsenligt åts till lunch på julafton med öl och röd ålborg.vad passar bättre än kräftor en dag som julafton…?? samma förresten med 1 maj, då brukar vi också käka upp de röda !

0

Susanne E

29 dec 2006 kl. 22:52

Ja, per d, rökt är det gott, men färskt valkött ska visst inte vara så mycket att stå efter. Undrar vad St. Peters fiskfilé är?

0

Nyårsmenyn?susanne

per d

29 dec 2006 kl. 22:56

i svergige heter den st pers fisk.
http://hem.passagen.se/kent.andersson/S.persfisk.htm

0

Susanne E

29 dec 2006 kl. 23:20

Det var en ful fisk, per! Har aldrig träffat på den förut, men jag ska hålla ögonen öppna, kanske den lokala fiskhandlaren kan ta hem så man får prova…(Och det är klart, i Sverige är ju St. Per densamme som St. Petrus. )

Och Gula, klart du är välkommen! Ta med dig gubben och kom hit så får ni prova valkött! Det blir musiktävling också!

0

Nyårsmenyn?susanne

per d

29 dec 2006 kl. 23:30

exemplaret på bilden är inte så vackert, men nyfångad och i verkligheten tycker jag det är en riktig skönhet. tror den är svår att få tag på då den går som bifångst i danmark och kommer i en kasse blandat. men var i sverige bor du ? bohuslän kan nog gå. fördelen med den är att man får den ganska billigt eftersom nästan ingen vet vad det är, jag brukar betala 20 kr kg. men den är smakmässigt i klass med sjötunga !!

0

Valkött...

Salasias

29 dec 2006 kl. 23:36

..är alldeles förfärligt äckligt…. Jag har inte smakat rökt, men uppväxt i västra Värmland på 50-talet var det kutym att åka över gränsen och köpa valkött.  Norge jagade ju val för fulla segel på den tiden…Huvvaligen så hemskt!
Och i dessa dagar, när valjakt är en känslig sak skulle jag aldrig varken köpa eller äta val.

Men meddela gärna hur rökt valkött smakar…. Det hade vi inte på 50-talet.

0

Valkött...

Göran H

29 dec 2006 kl. 23:40

Med tanke på omdömena, är det inte valfläsk ni pratar om?

0

Totte Gbg

29 dec 2006 kl. 23:44

Knytkalas ska vi ha, våra gäster tar med förrätten där jag vet att sikrom ska ingå, min man ska göra något med en fin fin bit hel oxfile, färsk grön sparris till sedan går han o funderar på hasselbackspotatis eller gratäng på potatis palsternacka och jordärtskocka, till detta en fräch sallad på ruccola, spenatblad, sockerärtor o coctailtomater och så naturligtvis en sås på svarttrumpetsvamp.

Det är jag själv som ska stå för efterrätten, funderar på att göra Tirami-su med moccasås eller Mangosurpris…har inte bestämt mig än…jag har vinbär krusbär o blåbär och flädersaft i frysen men vet inte riktigt vad jag ska göra med detta….några förslag???

Kan bli en spännande nyår för vänninnan ska ha barn vilken dag som helst…:)

0

Lena Strömstad

29 dec 2006 kl. 23:51

Till förrätt blir det trattkantarellsoppa, därefter helstekt fläskfilé med kantareller (eller rödgul trumpetsvamp) och hasselbackspotatis. Till dessert hemlagad glass med björnbär.

Val har jag ätit en gång för himla länge sedan. Minns inte vad det smakade. Det säljs då och då i affärerna här.

S:t Pers fisk har jag aldrig sett. Min hummerfiskande och givmilde :-) gubbe tror att vi kallar den för “dörrfesk” men han har heller aldrig sett den.

0

Nyårsmenyn? fräck fisk

Totte Gbg

29 dec 2006 kl. 23:58

0

Nyårsmenyn? fräck fisk

Gula

30 dec 2006 kl. 00:08

Oj, det var en rolig fisk! Har aldrig hört talas om den förr. Månne den kunde hittas i Hötorgshallen i Stockholm? Dom har ju allt möjligt konstigt (och dyrt!!) men inte får man den till Pers pris tror jag. Hur till reder du den Per? (missade kanske tidigare..)

Här lutar det åt kräfthållet; lagar kanske en ostpaj till att börja med…
  Tack Susanne, den lägger vi bakom örat….;-D

0

Nyårsmenyn?lena m

per d

30 dec 2006 kl. 00:10

dårrifisk står det längre fram i texten i min länk. så ganska nära.
“Samt “Dårrifisk” i Kungshamn, Bohuslän, av engelska Dory. Fiskens engelska namn John Dory kommer troligen från franskans “jaune d´orée”, betyder guldgul, vilket syftar på fiskens ibland guldskimrande kropp. Namnet kan också ha anknytning till italienska “janitor” (dörrvakt) vilket stämmer bra med Sankte Per.”
lena m, med en så givmild gubbe så kanske han kan skicka över lite av överskottet på sitt hummerfiske till mig då jag skanar rörligheten att ta mig ut på havet…..........ss, så har han ju levt upp till bo reyers ånskan om tingens tillstånd…...ss

0

Nyårsmenyn? fräck fisk

per d

30 dec 2006 kl. 00:13

gula, på sommaren grillar jag den hel, endast urtagen. på söndag blir den filead, man gör precis som med en flatfisk även om detta inte är en flatfisk, men ser ut som en sådan men har ett öga på var sida. steker så filéerna varsamt i smör.

0

Nyårsmenyn?

Susanne E

30 dec 2006 kl. 00:19

Javisst, verkligen fräck fisk! Intressant att den har så många namn. Tack per för all info. Tyvärr är det nog inte någonting jag kan få tag på här i inlandet :-(, men cickis recept på torsken verkar ju också fina fisken om man vill ha fisk på menyn till nyår.

Vad beträffa valköttet Salasasis,  så är det jättegott i den tillagning som jag har. Lättrökt och med ett peppartäcke (marinerat?).

Härligt många nyårsmenyer som redan är klara :-)

0

Nyårsmenyn? fräck fisk

Gula

30 dec 2006 kl. 00:20

Usch mums vad det låter gott, jag får nog gå på jakt nästa vecka, jag tror att Hötorgshandlarna kan ta hem om dom inte har den. Jag menar, deras fiskar kommer ju inte precis från Stockholms skärgård…Brukar du använda nån speciell krydda till den?

0

Nyårsmenyn?

Susanne E

30 dec 2006 kl. 00:21

Ursäkta, Salasias, skulle det vara. (rätt ska vara rätt..)

0

Nyårsmenyn? fräck fisk

per d

30 dec 2006 kl. 00:26

bara salt och peppar nör jag steker den. grillas den hel ute på sommaren så brukar det bli lite pressad citron ich färsk rosmarin i snitten som man gör i skinnet på den. har sett den tillagas så runt medelhavet där den är betydligt vanligare än här. faktiskt så är det i takt med klimatförändringen som den blivit lite mer vanlig här uppe i norr. gränsen för större bestånd går tydligen vid engelska kanalen.

0

Nyårsmenyn? fräck fisk

Gula

30 dec 2006 kl. 00:30

Va bra Per, då kanske den simmar här om några år!!!
Tack för tipset, måste absolut prova!

0

Nyårsmenyn?lena m

Lena Strömstad

30 dec 2006 kl. 00:31

Sticker inom fiskaffären i morgon för att kolla efter “dörrfesken”. Ska ju ändå till stan i morgon :-).
Årets hummer är uppäten och “bortgedd” vilket torde framgå av vår nyårsmeny. Hör av dig “per d” strax efter 3:e måndagen i september nästa år så får vi se vad som händer. Enligt gubben så var årets hummerfiske det sista (vilket det varit de senaste 10-12 åren), men den som lever får se ;-).

0

Gula

30 dec 2006 kl. 00:39

Susanne, om du ska laga cickis “tuttifrutti” så kan jag VARMT rekommendera Fazers vita lime-choko!! Den är så pass god att jag aldrig hinner få med den i någon rätt..!! Fast det kanske du redan upptäckt ;)

0

Nyårsmenyn?lena m

per d

30 dec 2006 kl. 00:40

tack lena ! men inte konstigt att din gubbe säger så eftersom man i danmark lagligt fångar hummer året om som bifångst vid annat fiske, men det kanske man gör i sverige också, eller ? ?
men förresten danska fiskare borde ju inte vara något hot mot svenska fiskare så länge de håller sig på danskt vatten då jag läst att hummern är ganska så stationär av sig. lycka till med att finna st pers fisken, men pruta på priset !

0

Nyårsmenyn? fräck fisk

per d

30 dec 2006 kl. 00:42

gula, jo kanske, men då måste du nog ut och salta havet en aning först…..ss

0

Susanne E

30 dec 2006 kl. 00:45

Den har jag inte provat! Tack för tipset. Ska försöka få tag på den imorgon, och hinna göra en desert på den ;-)

Dersert (cickis tuttifrutti) och förrätt (valkött på toast) har jag tänkt ut hittills…få se vad det slutar med…

0

Gula

30 dec 2006 kl. 00:50

Det brukar (för min del) sluta med att man tar det som finns i affären, här är dom inte alltid så välförsedda och ofta är populära varor slut också. Många receptplaner har gått i stöpet pga det, så jag har lärt mig att om jag VERKLIGEN vill laga till nånting så får jag åka till Norrtälje nån dag i förväg för att vara säker!!

0

Ikväll....

Gula

30 dec 2006 kl. 15:09

ska jag pröva på Cickis recept på torsken! Dom hade (ovanligt nog) färsk torskfile i Konsum! Det blir spännande!! Det är ju ett riktigt latmans recept, så det passar mig utmärkt!

0

Ikväll....

cicki T Belgien

30 dec 2006 kl. 15:19

Kul att ni testar mina recept, är jättenyfiken på resultatet. Var försiktig med tutti fruttin så chokladen inte börjar brinna under grillen (talar av egen erfarenhet!). Man kan även byta ut den färska torsken mot djupfryst i block fast det blir ju inte lika gott förstås! Lycka till!

0

Ikväll....

Gula

30 dec 2006 kl. 21:14

Nu har vi ätit torsk a la Cicki. Jo visst blev det gott! Fast jag kunde ha kryddat lite mer, osten rann inte så mycket. Gubben gillade; han påmindes om Island där det serveras torsk i alla olika former…men torsken är allt fortfarande inte min favoritfisk. Men om man gillar den så är det helt klart ett mycket bra recept!!  Tack Cicki!!

0

Ikväll....

cicki T Belgien

30 dec 2006 kl. 22:29

roligt att det blev bra, prova med annan fisk nästa gång om du inte tycker om torsk.

0

Ikväll....

Susanne E

30 dec 2006 kl. 22:31

Jag har lyckats hitta lime chokladen, så det blir tuttifrutti ala cicki imorgon med Gula- choklad. Spännande, ska försöka att inte bränna den.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone