Jättebilligt???
Ja, det var torkade.
Snittet låg på 16 st per paket.
Torkade trattisar för 72:- för 50 gram. Herrejösses jag är rik.
Jag gav bort ca 350 kr igår. Jag är alltså inte bara rik utan väldigt generös oxå ;-).
Jag får väl ta en tur till affären i morgon eftersom ni säger att det är billigt. Rödgul trumpetsvamp till nyår låter lyxigt :-)
Jag har aldrig någonsin sålt en enda svamp, vare sig färsk eller torkad. Min bestämda åsikt är att om man har någotsånär rörelsefrihet så ska man skänka bort en del av överskottet. Det kan vara både handikappade samt äldre människor som inte längre tar sig ut för egen maskin.har man friska ben så ska man dela med sig!!! till sina medmänniskor.
Inget fel att sälja svamp! Jag ser det som ett bidrag till bensinpengar och till elkostnad för Evermaten (svamptorken). Nån förtjänst blir det inte. Dom som köper av mig har råd, och ids inte själva springa i skogen dom kanske har andra intressen. Italienarna som kommer hit på höstarna för att jaga fågel, har minsann råd att betala för svampen. Jag kör ganska många mil på höstarna för att plocka svamp.
min bussbiljett t o r till skogen kosar 100 dkr oavsett om jag finner någon svamp eller ej, har säkert åkt buss för närmare 2000 dkr och jag ser ingen anledning att jag skall skänka bort svamp varje vecka till grannar, 1 gång om året får räcka. så säljer jag till en restaurang och en torghandlare, och de tar ju i sin tur betalt.
synd bo r att du inte är hummer eller kräftfiskare, men då hade kanske filosofien varit lite annorlunda skulle man kanske kunna gissa ??
per d . jag kan bara konstatera att du återigen har skitit i det blå skåpet!! Jag fiskar färska fina signalkräftor varannat år. En stor del av fångsten kommer goda vänner tillgodo. Har du någonsin skänkt bort en enda kantarell????jag kan tänka mig att du inte är lika snål med den vita flugsvampen!!
bo r, hur många kilo vit flugsvamp behöver du ? tror fortfarande jag har några kg kvar i frysen som jag kan skicka till dig. hade du sedan läst mitt tidigare inlägg ordentligt så hade du aldrig behövt fråga om jag någonsin gett bort en enda kantarell. och du bo, jag tänker inte tigga några kräftor av dig !!
Det ena behöver inte förta det andra. man kan väl vara givmild och ge bort till vänner och bekanta, en korg färska eller fint paketerade torkade svampar istället för en blomma trots att man säljer också ex till restauranger eller affärer. Stora kramar till er bägge och Gott Nytt År.
Undertecknad håller med Gunhild´s inlägg. Jag både säljer och ger bort. Att plocka svamp medför kostnader. Det är klart om jag vore Reinfeldt eller Kamprad så hade jag råd att ge bort allt jag ville.
GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA,
BÅDE POSITIVA OCH NEGATIVA
helena a, dina priser är knappast för låga, de svarar till ett kg pris på 1200-1500 kr kg och ligger därmed väl i nivå med priset för färsk som skall vara ca 10 proc av priset för torkad och och till och med något över butikspris på torkad svamp i danmark. och glöm ej heller att efter ett rekordsvampår som i år så sjunker priserna snarare än stiger på torkad svamp.
gunilla ! vad kosat en galsburk eller en cellofan påse ?
givetvis är det så att den färska varan är dyrast ! den finns att tillgå under en mycket begränsad period och färskt betraktas väl alltid som finare än torkat eller fryst ?
som trattkantarellplockare har du kanske max 3-4 dagar på att avsätta din skörd. givetvis dumpar du inte priset hur som helst bra för att bli av med dem när du vet att du kan torka dem med minimal arbetsinsats och sen ha åtskilliga år på dig att sälja dem till priser som ligger bra nära priset för färska utan dumpat pris.
och att livsmedelspriserna generellt skulle ligga lägre i danmark än i sverige tror jag näppeligen går ut över en så marginell vara som svamp.
för din info kan jag nämna att färskt reninnalår från sverige kunde köpas för 600 skr kilot på finaste varuhuset i stan för 2 dagar sedan. men det är lika lite som svamppriset en indikation på prisnivån för livsmedel generellt i danmark, eller hur ?
Burkar kostar ca 3 kronor styck och cellofanpåsar ca 1 kr, men du ska packa, väga, etikettera ( och etiketter är inte gratis heller). Dessutom transporter för inköp av förpackningarna ( alt betala frakt).Och tyvärr- förädlade produkter är ofta dyrare än färska ( som du som regel inte heller får tag på hela året). Håller dock med om att färskt oftast smakar bättre! Och med generellt lägre priser menade jag just generellt- inte enstaka varor ( och framförallt inte importvaror av lyxkaraktär).
Själv tar jag 40 kr för 25 gram torkad svampoch har inga problem att sälja så jag ser ingen orsak att dumpa priser på torkat heller!
gunilla, jag har inte sagt att du skall dumpa några priser 1000 kr kg verkar ju ok och inte på långa vägar i närheten av de upp till 1500 kr kg som någon tog här.
men gunilla att förädlade produkter ofta är dyrare än färska håller jag knappast inte med dig om. se tex på konserverad sparris och dito champinjoner. nog är dessa bra mycket billigare än de färska, men bägge borde bojkottas i konserverad form då de inte har något mer ursprunget att göra.
men du kanske menade att pommes frites är dyrare än potatis, men det är ju en helt annan sak !
Om man ser det ur handlarens perspektiv måste det vara rimligt att lägga betydligt större marginaler på motsvarande mängd färsk svamp än på torkad svamp som kan lagras hur länge som helst och säljas ända till sista grammet. På färsk svamp blir svinnet stort (dels på grund av intorkning, dels kvalitetsförsämring).
Efter en dag på torget har vikten på den färska svampen minskat, säkert till hälften eller ännu mindre, och den som då köper till kilopris, kan göra ett riktigt klipp..!
Jag säljer en del konserverat också. Men mest torkat.
Fast visst under säsong så säljs en hel del färskt. För att inte tala om alla färsk svamp som jag ger bort. Min svårt ms sjuke hyresvärd för t ex sitt årsbehov av mej.
Men vad det gäller sälja torkat och konserverat så har man ju omkostnader för förpackningar också.
men du har ju avdragsrätt för dina kostnader om du säljer för mer än 12 500 kr om året !
“- Gränsen för skattefria inkomster från icke yrkesmässig plockning av bär, svamp och kottar höjs från 5 000 kr till 12 500 kr.”
källa skatteverket.
men denna skatt borde alla fullständigt strunta i. skulle nog tro att den skatten ger mindre för stat och kommun än vad det kostar att administrera den !!
Visst har det väl betydelse för priset var i landet vi bor? Söder om Dalälven och tydligen Danmark inräknat har ju haft en fantastisk säsong där alla kunnat förse sig med övernog av svamp och följaktligen är väl efterfrågan inte så stor. Här uppe hos oss däremot hade trattkantarellerna just börjat komma upp(sent pga torkan)när snön lade sig tjock över alltihop redan i mitten av oktober. Det kom liksom av sig. Jag har snart slut på hela mitt förråd av torkad svamp vilket är ovanligt den här tiden på året, har sparat några godingar för egen del, lite trattkantareller, sandsopp, karljohan, goliat och rimskivling. Efterfrågan har alltså varit stor.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.