0 992 visningar

40 svar

39, 90 för 100 g

Lena Strömstad

29 dec 2006 kl. 22:41

På Konsum här i stan fanns idag torkad rödgul för 39, 90 kr för ett hekto.
16 st i ett paket!!!!
Har ju aldrig hittat några och vill gärna smaka, men tyckte att priset var hutlöst.
Är de verkligen så goda???

0

Röd gul trumpetsvamp

Lena Strömstad

29 dec 2006 kl. 22:44

ska det vara. Sorry.
Synd att man inte kan redigera i inlägget :-(

0

Röd gul trumpetsvamp

per d

29 dec 2006 kl. 22:47

har aldrig provat , men 39, 90 hektot för torkat var då vrålbilligt svarar ju till ca 40 kr kg för färsk.det är bara att köpa allt dom har….....

0

Röd gul trumpetsvamp

Salasias

29 dec 2006 kl. 22:58

Verkar jättebilligt! Är du säker på att de är torkade?  (???).
Jag har sett torkade trattisar för 72:- för 50 gram…

0

Röd gul trumpetsvamp

Lena Strömstad

29 dec 2006 kl. 23:05

Jättebilligt???
Ja, det var torkade.
Snittet låg på 16 st per paket.

Torkade trattisar för 72:- för 50 gram. Herrejösses jag är rik.
Jag gav bort ca 350 kr igår. Jag är alltså inte bara rik utan väldigt generös oxå ;-).

Jag får väl ta en tur till affären i morgon eftersom ni säger att det är billigt. Rödgul trumpetsvamp till nyår låter lyxigt :-)

0

Röd gul trumpetsvamp

Bengt Sandh

29 dec 2006 kl. 23:08

Hej Lena!

Det heter inte röd gul trumpetsvamp om man inte tycker att särskrivning är häftigt. Det heter rödgul trumpetsvamp.

Gott Nytt År önskar

0

Röd gul trumpetsvamp

Gunhild

29 dec 2006 kl. 23:10

Köp hela lagret. Jättebilligt!

0

Rödgul trumpetsvamp

Lena Strömstad

29 dec 2006 kl. 23:11

Nä, särskrivning är inte häftigt ;-). Tack för påpekandet.
Gott Nytt År till dig med :-)

0

Lena

Göran H

29 dec 2006 kl. 23:14

Kolla ursprungslandet. Känns lite som Tjernobylvarning.

Bengt, tänk om den ändå hetat Svartgul trumpetsvamp.

0

Lena

Lena Strömstad

29 dec 2006 kl. 23:18

Jag får hänga på låset till Konsum imorgon. Kommer inte ihåg om det stod något om ursprungsland.
Även Skee IF, där största delen av min fotbollskarriär utspelade sig, är svartgula så det hade varit helt Ok för mig det med :-)

0

Röd gul trumpetsvamp

Bo Reyer

29 dec 2006 kl. 23:22

Jag har aldrig någonsin sålt en enda svamp, vare sig färsk eller torkad. Min bestämda åsikt är att om man har någotsånär rörelsefrihet så ska man skänka bort en del av överskottet. Det kan vara både handikappade samt äldre människor som inte längre tar sig ut för egen maskin.har man friska ben så ska man dela med sig!!! till sina medmänniskor.

0

Rödgul trumpetsvamp

Lena Strömstad

29 dec 2006 kl. 23:27

Det är beundransvärt det du gör Bo R! Hatten av för dig.
Tyvärr har inte Konsum samma filosofi ;-)

0

Rödgul trumpetsvamp

Gunhild

29 dec 2006 kl. 23:30

Inget fel att sälja svamp! Jag ser det som ett bidrag till bensinpengar och till elkostnad för Evermaten (svamptorken). Nån förtjänst blir det inte. Dom som köper av mig har råd, och ids inte själva springa i skogen dom kanske har andra intressen. Italienarna som kommer hit på höstarna för att jaga fågel, har minsann råd att betala för svampen. Jag kör ganska många mil på höstarna för att plocka svamp.

0

Röd gul trumpetsvamp

per d

29 dec 2006 kl. 23:37

min bussbiljett t o r till skogen kosar 100 dkr oavsett om jag finner någon svamp eller ej, har säkert åkt buss för närmare 2000 dkr och jag ser ingen anledning att jag skall skänka bort svamp varje vecka till grannar, 1 gång om året får räcka. så säljer jag till en restaurang och en torghandlare, och de tar ju i sin tur betalt.
synd bo r att du inte är hummer eller kräftfiskare, men då hade kanske filosofien varit lite annorlunda skulle man kanske kunna gissa ??

0

Röd gul trumpetsvamp

Bo Reyer

30 dec 2006 kl. 00:43

per d . jag kan bara konstatera att du återigen har skitit i det blå skåpet!! Jag fiskar färska fina signalkräftor varannat år. En stor del av fångsten kommer goda vänner tillgodo. Har du någonsin skänkt bort en enda kantarell????jag kan tänka mig att du inte är lika snål med den vita flugsvampen!!

0

Röd gul trumpetsvamp

per d

30 dec 2006 kl. 00:49

bo r, hur många kilo vit flugsvamp behöver du ? tror fortfarande jag har några kg kvar i frysen som jag kan skicka till dig. hade du sedan läst mitt tidigare inlägg ordentligt så hade du aldrig behövt fråga om jag någonsin gett bort en enda kantarell. och du bo, jag tänker inte tigga några kräftor av dig !!

0

per d och Bo

Gunhild

30 dec 2006 kl. 09:52

Det ena behöver inte förta det andra. man kan väl vara givmild och ge bort till vänner och bekanta, en korg färska eller fint paketerade torkade svampar istället för en blomma trots att man säljer också ex till restauranger eller affärer. Stora kramar till er bägge och Gott Nytt År.

0

Lena Strömstad

Kristina i Lund

30 dec 2006 kl. 11:45

Är du säker på att det var 100 g? Skulle snarare gissa på 10!
Har aldrig smakat den, men alla verka tycka att den är jättegod, så köp och prova, vet ja´!

0

Lena Strömstad

Anitha i Umeå

30 dec 2006 kl. 14:34

Undertecknad håller med Gunhild´s inlägg. Jag både säljer och ger bort. Att plocka svamp medför kostnader. Det är klart om jag vore Reinfeldt eller Kamprad så hade jag råd att ge bort allt jag ville.

GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA,
BÅDE POSITIVA OCH NEGATIVA

0

Lena Strömstad

per d

30 dec 2006 kl. 14:54

reinfeldt var väl ett sällsynt dåligt exempel ! skulle tro att godsägare persson är mer besutten !

0

Lena Strömstad

Gula

30 dec 2006 kl. 14:58

.... eller utrikesminister Bildt…

0

Gunhild

30 dec 2006 kl. 17:28

Jag kollade på ICA Kvantum i dag. Dom tog 39.50 för 10g torkade trattkantareller, karljohan var billigare men den var slut. Träffade en bekant som beställde tre burkar svamp av mig.
Det fanns också annan svamp jag fotade med min julklappsmobil.

0

Helena A

30 dec 2006 kl. 18:28

Jag både ger bort och säljer svamp.
Men när jag säljer så tar jag 30 kr för en påse med ca 20-25 g torkad t ex rödgul trumpet.

0

Helena A

Birgitta D

31 dec 2006 kl. 09:29

Har ju sagt det förut att du är alldelens för billig.
Hur gör du föresten när du torkar vitlök?

0

Helena A

Helena A

31 dec 2006 kl. 10:05

Jag måste nog se över priserna ja…...
Du har fått mail om torkning av vitlök.

0

Helena A

per d

31 dec 2006 kl. 11:04

helena a, dina priser är knappast för låga, de svarar till ett kg pris på 1200-1500 kr kg och ligger därmed väl i nivå med priset för färsk som skall vara ca 10 proc av priset för torkad och och till och med något över butikspris på torkad svamp i danmark. och glöm ej heller att efter ett rekordsvampår som i år så sjunker priserna snarare än stiger på torkad svamp.

0

Helena A

Gunilla

31 dec 2006 kl. 11:17

Men att sälja torkad svamp kräver mer arbete och förpackningsmaterial än färsk, och bör väl vara dyrare eller hur per? Är inte livsmedelspriserna generellt lägre i Danmark dessutom?

0

Birgitta F

31 dec 2006 kl. 11:21

nyfiken på hur det gick för lena strömstad , 16 st torkade rödgul trumpetsvamp kan väl knappast väga 100 gram ??

0

Helena A

per d

31 dec 2006 kl. 11:38

gunilla ! vad kosat en galsburk eller en cellofan påse ?
givetvis är det så att den färska varan är dyrast ! den finns att tillgå under en mycket begränsad period och färskt betraktas väl alltid som finare än torkat eller fryst ?
som trattkantarellplockare har du kanske max 3-4 dagar på att avsätta din skörd. givetvis dumpar du inte priset hur som helst bra för att bli av med dem när du vet att du kan torka dem med minimal arbetsinsats och sen ha åtskilliga år på dig att sälja dem till priser som ligger bra nära priset för färska utan dumpat pris.
och att livsmedelspriserna generellt skulle ligga lägre i danmark än i sverige tror jag näppeligen går ut över en så marginell vara som svamp.
för din info kan jag nämna att färskt reninnalår från sverige kunde köpas för 600 skr kilot på finaste varuhuset i stan för 2 dagar sedan. men det är lika lite som svamppriset en indikation på prisnivån för livsmedel generellt i danmark, eller hur ?

0

per d

Birgitta D

31 dec 2006 kl. 11:45

Jag jämför Helenas priser med butikspriser och andra grossister.

0

per d

per d

31 dec 2006 kl. 11:51

birgitta d, och vad ligger de priserna på för tex trattkantarell och rödgul trumpetsvamp ?

0

Helena A

Gunilla

31 dec 2006 kl. 12:06

Burkar kostar ca 3 kronor styck och cellofanpåsar ca 1 kr, men du ska packa, väga, etikettera ( och etiketter är inte gratis heller). Dessutom transporter för inköp av förpackningarna ( alt betala frakt).Och tyvärr- förädlade produkter är ofta dyrare än färska ( som du som regel inte heller får tag på hela året). Håller dock med om att färskt oftast smakar bättre! Och med generellt lägre priser menade jag just generellt- inte enstaka varor ( och framförallt inte importvaror av lyxkaraktär).
Själv tar jag 40 kr för 25 gram torkad svampoch har inga problem att sälja så jag ser ingen orsak att dumpa priser på torkat heller!

0

gunilla

per d

31 dec 2006 kl. 12:27

gunilla, jag har inte sagt att du skall dumpa några priser 1000 kr kg verkar ju ok och inte på långa vägar i närheten av de upp till 1500 kr kg som någon tog här.
men gunilla att förädlade produkter ofta är dyrare än färska håller jag knappast inte med dig om. se tex på konserverad sparris och dito champinjoner. nog är dessa bra mycket billigare än de färska, men bägge borde bojkottas i konserverad form då de inte har något mer ursprunget att göra.
men du kanske menade att pommes frites är dyrare än potatis, men det är ju en helt annan sak !

0

Gunilla

Irene A

31 dec 2006 kl. 12:37

Om man ser det ur handlarens perspektiv måste det vara rimligt att lägga betydligt större marginaler på motsvarande mängd färsk svamp än på torkad svamp som kan lagras hur länge som helst och säljas ända till sista grammet. På färsk svamp blir svinnet stort (dels på grund av intorkning, dels kvalitetsförsämring).

Efter en dag på torget har vikten på den färska svampen minskat, säkert till hälften eller ännu mindre, och den som då köper till kilopris, kan göra ett riktigt klipp..!

0

gunilla

Gunilla

31 dec 2006 kl. 12:38

Ofta betyder inte samma sak som alltid!

0

Irene

Gunilla

31 dec 2006 kl. 12:43

Visst har du rätt-och det gör de åxå-men jag ser det ur mitt perspektiv som leverantör och direktförsäljare!

0

Irene

Irene A

31 dec 2006 kl. 13:05

Som leverantör skulle jag självklart göra som du - torka svampen och slippa stressen att försöka få avsättning för den färska - som dessutom ger mindre utbyte för plockaren.

0

Irene

Helena A

31 dec 2006 kl. 13:31

Jag säljer en del konserverat också. Men mest torkat.
Fast visst under säsong så säljs en hel del färskt. För att inte tala om alla färsk svamp som jag ger bort. Min svårt ms sjuke hyresvärd för t ex sitt årsbehov av mej.
Men vad det gäller sälja torkat och konserverat så har man ju omkostnader för förpackningar också.

0

helena a

per d

31 dec 2006 kl. 13:51

men du har ju avdragsrätt för dina kostnader om du säljer för mer än 12 500 kr om året !
“-    Gränsen för skattefria inkomster från icke yrkesmässig plockning av bär, svamp och kottar höjs från 5 000 kr till 12 500 kr.”
källa skatteverket.
men denna skatt borde alla fullständigt strunta i. skulle nog tro att den skatten ger mindre för stat och kommun än vad det kostar att administrera den !!

0

helena a

Helena A

31 dec 2006 kl. 14:18

Jag tror faktiskt inte att det är nån som bryr sej om den skatten….
Dessutom krävs det mycket svamp för att komma upp i 12 500.
Lär inte beröra mej

0

Tillgång och efterfrågan

Gunhild

1 jan 2007 kl. 11:51

Visst har det väl betydelse för priset var i landet vi bor? Söder om Dalälven och tydligen Danmark inräknat har ju haft en fantastisk säsong där alla kunnat förse sig med övernog av svamp och följaktligen är väl efterfrågan inte så stor. Här uppe hos oss däremot hade trattkantarellerna just börjat komma upp(sent pga torkan)när snön lade sig tjock över alltihop redan i mitten av oktober. Det kom liksom av sig. Jag har snart slut på hela mitt förråd av torkad svamp vilket är ovanligt den här tiden på året, har sparat några godingar för egen del, lite trattkantareller, sandsopp, karljohan, goliat och rimskivling. Efterfrågan har alltså varit stor.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone