0 664 visningar

21 svar

inte behöver svampen vara slut

klas jaederfeldt

30 dec 2006 kl. 12:58

gå ut och plocka hare eller älg, rådjur spillning, frys den, lägg de3n sedan på fuktigt husållspapper och följ vad som händer, först mögel sedan en mängd svamp som lever på skit

0

Susanne E

30 dec 2006 kl. 13:00

Riktigt SÅ desperat är i alla fall inte jag…

Men gott nytt år på dig Klas, och alla andra entusiaster!

0

Gunhild

30 dec 2006 kl. 13:13

Spännande klas kanske ska jag prova med rådjursspillning och kanske jag får till nåt sånt här citrinliknande

0

Lena M

30 dec 2006 kl. 13:19

Jag tycker också att det låter intressant och spillning finns ju i närheten.
Och jag slutade svampsäsongen med att idag inhandla en ny svampkniv på macken, en sådan med borste.
Gott nytt år Klas !

0

Lena m

30 dec 2006 kl. 13:21

Gunhild, vad är det i burken ?

0

Svampknivar

Gunhild

30 dec 2006 kl. 13:23

Lena M gav mig iden till en ny svamptråd om olika verktyg, hur är ni rustade när ni går på svampjakt kanske med ett sånt verktyg som på bilden, specialframtaget för plockning av goliatmusseron.

0

Svampknivar

Lena M

30 dec 2006 kl. 13:35

Vad är det i burken Gunhild ???
Min hemmagjorda svampkniv i höstas bestod av en avklippt brödpensel ( borsten alltså ) och en liten kniv som jag teijpat ihop. Men även den lyckades jag tappa, få se hur länge jag har den här kvar.
Förresten var det någon som tipsade om tandborste och den var riktig bra att rensa med, tack för det !

0

Handlar det om skit eller knivar?

Salasias

30 dec 2006 kl. 14:29

Nåja, det är inte den första tråd som spårat ur…. Och Gunhilds inlägg, som hon tycket hamnade fel hamnade ju rätt, dvs för sig själv….

Men OK:
Idag 2 liter rökslöjskivlingar, 5 st trattisar..och bild på min underbara svampkniv….
Någon rådjursskit fotade jag inte.

Alltså: Det är ännu inte slut på svamp i skogarna…

0

I burken

Irene A

30 dec 2006 kl. 14:40

växer en variant av ostronmussling, som kallas Pleurotus citrinopileatus.
Här finns den och några andra odlade arter, bl.a. lackticka, shiitake och en almskivlingsvariant:

http://www.mushmush.nl/?page=begin%5Cgallery%5Cedibles

0

Lena M

30 dec 2006 kl. 15:05

Vilka häftiga bilder på odlad svamp, men de ser onekligen konstgjorda ut. (det fanns en champinjonodling här i närheten där jag varit och tittat, nedlagd sedan ett par år p.g.a konkurans ifrån Polen, tror jag det var )
Och apropå Klas inlägg , så skrev Gunhild och jag samtidigt, därför blev det en tråd av två. Sorry

0

cicki T Belgien

30 dec 2006 kl. 15:30

Vad jag alltid har med mig på mina hund/svamppromenader är bajspåse ifall att vovvarna väljer fel ställe. Men den har mest använts till svamp jag inte trodde jag skulle hitta! Fast efter Klas’ tips kan den ju komma till riktig användning :)))))

0

klas jaederfeldt

30 dec 2006 kl. 15:41

först kommer det olika sorters mögel, riktigt vackert om man har en lupp att titta med, sedan div, små håriga skålsvampar (lupp) och mot slutet efter ca 40 dagar bläcksvampar, man kan sätta ett rlas över odlingen så luktar det inte så mycket

0

Lena M

30 dec 2006 kl. 16:02

Klas, om jag förstått dig rätt så skall spillning vara fryst, men sedan då, i rumstemperatur ?

0

Grethe F

30 dec 2006 kl. 16:46

Hej Salasias hvar har du köbt din kniv jag har sögt den samma i flera år hadde en som blev aldeles upsliten Grethe

0

klas jaederfeldt

30 dec 2006 kl. 20:02

ja skiten skall frysas några dagar, kanske ännu hellre frysas tina och frysa igen, detta för att det inte skall bli för mycket mögel på den, ja sedan skall det vara rumstemperatur

0

Brethe..kniven

Salasias

31 dec 2006 kl. 00:45

... minns jag inte var den är köpt men om jag hittar den igen så kommer jag att köpa flera stycken. Jag känner många som provat den och tycker den är toppen.
Ska tänka på dig också.

0

Grethe..

salasias

31 dec 2006 kl. 01:13

..ska det vara förstås. Sorry…

0

Grethe..

Grethe F

31 dec 2006 kl. 09:22

Jag tyckar det är den beste kniv jag har haft i alla år tack så mycket för ditt svar jag tror inte jag kommer att skriva her när det börjar att kosta pengar mitt prinsip ärr att inte betale for mina tjenster online men tack i alla fald. Godt Nyt År Grethe

0

Grethe.. "kosta pengar"?

Salasias

31 dec 2006 kl. 10:45

Hur menar du Grethe???
“.....jag tror inte jag kommer att skriva her när det börjar att kosta pengar”....???
Ska det kosta pengar att vara med på Svampguiden, eller???

0

Grethe.. kosta pengar?

Grethe F

31 dec 2006 kl. 12:10

Jag tyckte dom pratede om det för en tid sedan Grethe

0

Grethe.. kosta pengar?

Irene A

31 dec 2006 kl. 14:22

Jo, diskussionen var uppe i den här tråden:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=18492&fnr=1&sok=Svampguiden&Start=50&Offset=50&20

Det som kostar (förutom all tid som Micke har lagt ner på sajten förstås) är serverutrymme, och det som tar mest plats är väl de bifogade bilderna?

Att behöva betala för att få delta i forumet kan knappast bli aktuellt. Det som gäller nu, kan läsas här (andra stycket):
http://svampguiden.com/information.asp

0

Grethe.. kosta pengar?

Grethe F

1 jan 2007 kl. 12:27

Tack for informationen jag måste ha missforstått det hela .. kom ni godt in i det nya året det gjorde jag har presis kommit hem indan stormen sätter in her i Skåne Grethe

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone