hej! har för första gången hittat flera liter svamp och det visade sig vara rödgul trumpetsvamp. trodde först att det var trattkantareller och dom ljuvligt goda.. men är det någon större smak skillnad på trattisar och rödgul trumpetsvamp. har läst att de skall vara lika goda men är det någon skillnad på smaken?
Konstig fråga! Hur bedömer man “lika goda”? Om du hittar trattkantareller är det väl bara för dig att jämföra smakerna, eller hur? Bara din egen uppfattning gäller. Alla tycker inte att havregrynsgröt är gott. Samma gäller våra matsvampar. Alltså kan du lugnt låta din egen värdering vara avgörande.
Lycka till i svampskogen, Jenny!
Min filosofi utifrån arternas respektive lukt o smak är att bägge arterna är goda och har riklig egen smak. Trattisar med såväl “skoglig” smak o doft använder jag främst till kött medan den fruktigt söta rödgulda trumpeten hamnar i och brevid fiskanrättningar av alla de slag. Med fördel medelfylligt röda viner till trattisar. En lagom rumsvarm chardonnay till trumpeterna. Men - val av vin styrs mera av syra och sötman i själva såsen och kryddningen.
jag tackar så mycket för tipsen, allt är en smak sak.. jag har ialla fall nu hittat trattisar nu också och smakat, som smörstekt på en macka föredrog nog jag trumpet svampen. men båda var jätte goda och jag kan nog tänka mig som Annika sa vilken som passar best till kött resp fisk
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.