...har jag en som jag aldrig använder. En orange. Den passar inte min “plockteknik” eller mina händer. Det går inte att “skära av roten mot tummen” om ni förstår vad jag menar..
Någon som vill köpa den för en hundring, så hör av er.
Vad jag menar är, tänk er för och testa den på något sätt innan ni köper den.
Min favorit är den här:
En utmärkt svampkniv..som jag inte minns var jag köpt…
Salasias, nu lurade du ut mig i skogen efter lite svamp så att jag fick testa kniven. jag tyckte den var behändig att använda, bara att skära och vrida lite på handen och borsta. Enda nackdelen är väl att den är svart så jag får väl måla skaftet i någon häftig färg.
nu sticker jag nog fran hakan igen, varför skall det vara en borste på kniven, en vanlig kniv går att skära bort det dåliga med, och skräpet går att skölja bort under rinnande vatten, VA, då säger flera nu, då försvinner ju smaken! men snälla, svamparna står ju ute i regnet
Ibland vill man grovrensa ute i skogen speciellt tidigt på hösten då är det bra med borste och det går lika bra med en kapad brödpensel (alltså klipp av borsten på mitten den blir fastare då ) En svampkniv med borste är jättebra att få bort barr och smådjur från trattkantarellerna med. Salasias orangefärgade finns på ICA för en liten penning.
Jag har letat runt lite bland svampknivar som säljs på nätet och hittade då en sida som rear svampkniven Karl-Johan för 90 Kronor. Jag har mailat till dom och totalpriset med porto blir 101 kr, som betalas mot faktura.
OBS - den här har rött skaft, så man hittar den lättare om man lägger ifrån sig den, eller tappar den på marken.
Det är den svampkniven som jag använder och jag tycker den är mycket bra, passade därför på att beställa en åt min gubbe också.
Här kommer ett rim om man ska ge bort en svampkniv till någon.
.......kan i timmar gå
för att skogens guld i korgen få,
skräp med ena änden sopas bort,
med den andra gör du foten kort.
Här kan du beställa svampkniven Karl-Johan för 90 kronor, eller totalpriset 101 kronor med frakt.
http://www.avanzakayak.com/Kokvattenforvaring.htm
Hej Grethe.
http://www.avanzakayak.com/Kokvattenforvaring.htm
Klicka på länken och längre ner på sidan hittar du kniven, sen är det bara att maila in din beställning till info@avanzakayak.com
Lycka till /Eva
Den bästa svampkniven fixar du själv! Ta en liten vass kökskniv och fäst på denna “i motsatta änden av knivbladet” en liten pensel av samma typ som du penslar bullarna med. Billigare än så kommer du inte undan. Dessutom är denna fattigmans-svampkniv helt överlägsen de betydligt dyrare som du köper i butik.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.