0 1166 visningar

17 svar

Svampknivar

Gunhild

30 dec 2006 kl. 13:24

0

Lena M

2 jan 2007 kl. 08:01

Ja, det var en rejäl svampkniv.Jag köpte en ny häromdagen ” Karl-Johan ” heter den och kostade 177:- och tillverkas av ett företag i Mora.
Kanske man skall ut och testa den, det är plus, minus noll grader och uppehåll.

0

Gunhild

2 jan 2007 kl. 14:06

Den var fin den! En sån dyr kniv skulle jag inte våga ta med ut i skogen med risk att tappa den. Jag har en billig men bra som kostar 35 kronor på ICA därför kan jag ha en instucken i varje korg.

0

Kaljohan...

Salasias

2 jan 2007 kl. 15:42

...har jag en som jag aldrig använder. En orange. Den passar inte min “plockteknik” eller mina händer. Det går inte att “skära av roten mot tummen” om ni förstår vad jag menar..
Någon som vill köpa den för en hundring, så hör av er.
Vad jag menar är, tänk er för och testa den på något sätt innan ni köper den.

Min favorit är den här:

En utmärkt svampkniv..som jag inte minns var jag köpt…

0

Kaljohan...

Lena M

2 jan 2007 kl. 17:03

Salasias, nu lurade du ut mig i skogen efter lite svamp så att jag fick testa kniven. jag tyckte den var behändig att använda, bara att skära och vrida lite på handen och borsta. Enda nackdelen är väl att den är svart så jag får väl måla skaftet i någon häftig färg.

0

Kaljohan...

Salasias

2 jan 2007 kl. 17:20

Hi hi hi… Vad hittade du att träna på?

0

Kaljohan...

Lena M

2 jan 2007 kl. 17:24

Ja det blev ett gäng rökslöjskivlingar, som nu bor i min mage, smörstekta.

0

klas Jaederfeldt

2 jan 2007 kl. 19:40

nu sticker jag nog fran hakan igen, varför skall det vara en borste på kniven, en vanlig kniv går att skära bort det dåliga med, och skräpet går att skölja bort under rinnande vatten, VA, då säger flera nu, då försvinner ju smaken! men snälla, svamparna står ju ute i regnet

0

Lena M

2 jan 2007 kl. 19:43

Nej då Klas, ingen fara, jag brukar spola av svampen om den är svårrensad eller om det är mängder och jag inser att jag bara inte orkar.

0

Svampkniv med borste ..

Gunhild

2 jan 2007 kl. 19:47

Ibland vill man grovrensa ute i skogen speciellt tidigt på hösten då är det bra med borste och det går lika bra med en kapad brödpensel (alltså klipp av borsten på mitten den blir fastare då ) En svampkniv med borste är jättebra att få bort barr och smådjur från trattkantarellerna med. Salasias orangefärgade finns på ICA för en liten penning.

0

Svampkniven Karl-Johan billigt

Eva i Piteå

25 feb 2007 kl. 20:09

Jag har letat runt lite bland svampknivar som säljs på nätet och hittade då en sida som rear svampkniven Karl-Johan för 90 Kronor. Jag har mailat till dom och totalpriset med porto blir 101 kr, som betalas mot faktura.
OBS - den här har rött skaft, så man hittar den lättare om man lägger ifrån sig den, eller tappar den på marken.

Det är den svampkniven som jag använder och jag tycker den är mycket bra, passade därför på att beställa en åt min gubbe också.

Här kommer ett rim om man ska ge bort en svampkniv till någon.

.......kan i timmar gå
för att skogens guld i korgen få,
skräp med ena änden sopas bort,
med den andra gör du foten kort.

0

Glömde skicka med adressen

Eva i Piteå

25 feb 2007 kl. 20:12

Här kan du beställa svampkniven Karl-Johan för 90 kronor, eller totalpriset 101 kronor med frakt.

http://www.avanzakayak.com/Kokvattenforvaring.htm

0

Kaljohan...

Grethe F

25 feb 2007 kl. 23:01

Var köpte du den jag har sögt den i många år nu min borste är helt upsliten

0

Grethe F

Eva i Piteå

26 feb 2007 kl. 07:28

Hej Grethe.

http://www.avanzakayak.com/Kokvattenforvaring.htm

Klicka på länken och längre ner på sidan hittar du kniven, sen är det bara att maila in din beställning till info@avanzakayak.com

Lycka till /Eva

0

Grethe F

Grethe F

26 feb 2007 kl. 11:02

Tack så myckett, jag ska göra det senera i dag

0

Bo E

26 feb 2007 kl. 16:59

Svar till klas:

Jag använder inte borste heller för det funkar bra att torka av i mossa, som det ju ofta finns gott om i skogen!

Kniv har jag däremot en gammal fin fällkniv som är ett arv efter min far.
Den funkar för alla arter och tillfällen tycker jag!

0

Grethe F

Bo E

26 feb 2007 kl. 17:02

Apropå efterrensning hemmavid så brukar det bli total nedsänkning i välfylld diskho för blomkålsvampen.
Den får ligga i blöt en stund för att driva ut ev. kryp som gömt sig.

0

Bo Reyer

27 feb 2007 kl. 10:47

Den bästa svampkniven fixar du själv! Ta en liten vass kökskniv och fäst på denna “i motsatta änden av knivbladet” en liten pensel av samma typ som du penslar bullarna med. Billigare än så kommer du inte undan. Dessutom är denna fattigmans-svampkniv helt överlägsen de betydligt dyrare som du köper i butik.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone