Som en fortsättning på mitt tidigare inlägg som beskrev sillkremlor kommer här en färsk bild på nyplockade eksillkremlor. De är plockade i torsdags i parkmiljö i Stockholm, och det är verkligen en fascinerande färgvariation som de uppvisar.
Eksillkremlor i olika färgnyanser
Ja, det har varit gott om olika sillkremlor här i stockholmstrakten i år, men de är ju inte alltid så lätta att artbestämma.
Fruktkropparna på bilden jag bifogade tolkar jag som Russula graveolens allihop.
Jag läste i Jordstjärnan 2/2004 att Ursula Eberhardt på SLU i Uppsala som forskar i kremlornas släktskap hittills har undvikit det “taxonomiska getingbo” som sillkremlekomplexet utgör. Det känns skönt att veta att man inte är ensam om att tycka att sillkremlor är besvärliga ;-)
Ändå är ju sillkremlor som grupp en av de lättaste att få grepp om, tack vare alla de typiska karaktärerna som är enkla att lära sig, så det är synd att inte passa på att få mer klarhet om hur många arter det egentligen är.
Taxonomin (vilken art som ska heta vad) skulle ju kunna få bli en senare fråga, alternativt ett separat projekt för någon annan än Ursula.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.