0 254 visningar

21 svar

Siktar på en dubbel

Göran H

30 dec 2006 kl. 21:30

Plockade riktigt fina Trattkantareller på julafton som blev till en smaklig stuvning.
I morgon skall jag ut och försöka få ihop nå´t liknande. Om det lyckas är det för mig första gången som jag äter nyplockad svamp både på julafton och nyårsafton.

0

Göran H

31 dec 2006 kl. 20:29

Det gick, med nöd och näppe.
Tog nästan hela den ljusa tiden av dagen att få ihop till ett par mackor. Inta alls som Tina´s fina skörd, men jag är nöjd ändå. Käka nyplockad svamp på nyårsafton, i mina trakter, är ju nästan overkligt. Så det är bara att stänga svampåret 2006 och konstatera att det blev riktigt bra trots den sorgliga julimånaden.

Nyårsafton 2006

0

Gula

31 dec 2006 kl. 22:24

Grattis till dubbeln, Göran! Otroligt!  Och Gott Nytt År!

0

Irene A

1 jan 2007 kl. 00:23

Ser ut att vara bra skick på svamparna fortfarande - i så fall
kanske det blir hat trick till trettonhelgen?
Men Gott Nytt År så länge!

0

Göran H

2 jan 2007 kl. 19:00

Tack, Gula.
Irene, jag skall i alla fall göra ett försök.
God fortsättning alla.

0

Siktar på en dubbel- Göran

Lena M

5 jan 2007 kl. 11:49

jag vet inte var du bor, men dessa tog jag med mig hem på f.m , den 5 jan. Och jag rumsterar i skogarna i Gästrikland.
P.s den lilla ljusa skivlingen längst ut till hö. har jag sett ofta den sista tiden, vad är det, den har fria vita skivor ?

0

Siktar på en dubbel- Lena

Kristina i Lund

5 jan 2007 kl. 14:59

Trattkantarellerna ser ju väldigt fräscha ut, dessutom! Grattis!

0

Hans Myhre

5 jan 2007 kl. 19:27

På bildet til Gøran ser jeg to svamper med hvit/blek fot, Disse kan vel ikke være traktkantarell? Eller ser jeg helt feil?
Den lyse lille til Lena kan være en Mycena?

0

Irene A

5 jan 2007 kl. 19:41

Jag såg också ett par svampar som inte var trattkantareller, men ville inte orsaka någon oro, eftersom Göran redan hade smörjt kråset med dem. Längst upp i bilden är väl en frostvaxing, men den andra vet jag inte…?

0

Gula

5 jan 2007 kl. 19:49

Dom där svamparna var ju orensade så vi får hoppas Göran har rensat bort alla ??? Han skrev ju inlägg i gårkväll på forumet i alla fall…

0

Salasias

5 jan 2007 kl. 19:49

De inringade är väl ändå också frostvaxingar, med inrullad kant.???

0

Irene A

5 jan 2007 kl. 19:56

Skivorna ser bruna och urnupna ut, men det kanske bara är jag som tycker det?

0

Lena M

5 jan 2007 kl. 20:23

Är det ingen som vet vad den lilla ljusa skivlingen heter, som jag sett nu hela dec, och idag ?
Se, höger sida på brickan

0

Irene A

5 jan 2007 kl. 20:34

Lena, jag tror att den lilla skivlingen är en grankotteskivling. Det är inte ovanligt att hattarna blir så där urblekta

http://micologia.net/g3/Strobilurus-esculentus/Strobilurus_esculentus_001

0

..esculentus...

Salasias

5 jan 2007 kl. 20:51

...betyder ju ätlig.
Är den det?

Fast hur många ska man plocka för en stuvning på den tro?

0

..esculentus...

Irene A

5 jan 2007 kl. 21:50

Ätlig, det stämmer - och om man kan jaga vinterskivlingar som matsvamp, varför inte kotteskivlingar?

0

..esculentus...

Tina Nordberg

5 jan 2007 kl. 22:24

Då vill det till att hitta många.

0

..esculentus...

Gula

5 jan 2007 kl. 22:58

Det var den mest gullepluttiga lilla sötnos till svamp som jag sett!! Den till vänster alltså! Gu va söt!! Men ska man ha den i pannan får man nog plocka några miljoner av den .... ;D

0

..esculentus...

Tina Nordberg

5 jan 2007 kl. 23:39

Till midsommarmenyn borde man hinna.

0

Siktar på en dubbel - nej, TRIPPEL!

Lars Klasén

7 jan 2007 kl. 01:20

Inte dubbel utan trippel! Det blev ju trattisar inte bara på julafton och nyårsafton utan även på trettondagsafton! Säsongen tar ju aldrig slut ... (Och jag tycks inte vara ensam, att döma av rapporterna från trettonhelgen).

0

Tina Nordberg

7 jan 2007 kl. 19:05

Grattis till din trippel.
Samma här en trippel. Plockade 2½ liter Trattkantareller idag.

0

Bo E

8 jan 2007 kl. 16:02

Här i örebrotrakten verkar det mesta ha frusit bort i mina marker, men i länet finns det. Har sett bilder och noteringar i lokalpressen om både tratt- och vanlig kantarell (som naturligtvis presenterades som “gula”! aldrig ger dom sig med detta oskick!).

Lite osäkert med fyndplatserna men en var Klockhammar vill jag minnas? Är det i Örebro län?
Sen var det två anonyma med bilder oxå. Så helt kört är det inte!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone