Plockade riktigt fina Trattkantareller på julafton som blev till en smaklig stuvning.
I morgon skall jag ut och försöka få ihop nå´t liknande. Om det lyckas är det för mig första gången som jag äter nyplockad svamp både på julafton och nyårsafton.
Det gick, med nöd och näppe.
Tog nästan hela den ljusa tiden av dagen att få ihop till ett par mackor. Inta alls som Tina´s fina skörd, men jag är nöjd ändå. Käka nyplockad svamp på nyårsafton, i mina trakter, är ju nästan overkligt. Så det är bara att stänga svampåret 2006 och konstatera att det blev riktigt bra trots den sorgliga julimånaden.
Nyårsafton 2006
Lena, jag tror att den lilla skivlingen är en grankotteskivling. Det är inte ovanligt att hattarna blir så där urblekta
http://micologia.net/g3/Strobilurus-esculentus/Strobilurus_esculentus_001
Här i örebrotrakten verkar det mesta ha frusit bort i mina marker, men i länet finns det. Har sett bilder och noteringar i lokalpressen om både tratt- och vanlig kantarell (som naturligtvis presenterades som “gula”! aldrig ger dom sig med detta oskick!).
Lite osäkert med fyndplatserna men en var Klockhammar vill jag minnas? Är det i Örebro län?
Sen var det två anonyma med bilder oxå. Så helt kört är det inte!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.