0 650 visningar

8 svar

Vad heter numera...

Salasias

1 jan 2007 kl. 15:11

...den svamp som förr hette “föränderlig tofsskivling”???
Förra svampattacken jag hade var längesedan, på 70-talet, och då  vågade jag ibland plocka “föränderlig tofsskivling”. Nu hittar jag (på WWW alltså..) föränderlig stubbskivling. Är de samma svamp?

0

Gula

1 jan 2007 kl. 17:00

Rimskivling heter den numera.

0

Helena A

1 jan 2007 kl. 17:37

Rimskivling hette tidigare Rynkad tofsskivling.
Tror att föränderlig tofsskivling bytt namn till föränderlig stubbskivling.

0

FEL!!

Gula

1 jan 2007 kl. 17:37

Fel, fel och fel!! Tänkte på något helt annat! Den heter nog föränderlig tofsskivling allt fortfarande!

0

FEL!!

Gula

1 jan 2007 kl. 17:38

Och tydligen FEL igen! Jag ska nog inte uttala mig så här dagen efter…

0

Pholiota mutabilis

Tony S

1 jan 2007 kl. 18:07

Den heter fortfarande föränderlig tofsskivling enligt artdatabanken.

http://www-umea.slu.se/miljodata/webrod/ekkatsv/svvisa.asp?nr=2572

0

Skrämmande lik....

Salasias

1 jan 2007 kl. 19:10

..rökslöjskivling… men det kanske inte spelar någon roll. För jag antar att föränderlig tofsskivling också är ätlig, eller???

http://images.google.com/images?hl=sv&q=Pholiota+mutabilis&btnG=Sök+bilder

Och väd är då detta, som finns på en finsk sida.
http://sienet.luontonetti.com/se/sivut/kuehneromyces_mutabilis.htm
...Föränderligt stubbskivling,

(Aha, det står där under “syn. Pholiota mutabilis”..)

0

Skrämmande lik....

Helena A

1 jan 2007 kl. 19:16

Föränderlig tofsskivling är jättegod!!!!
Den där föränderliga stubbskivlingen ser då precis ut som ovan nämnda tofsskivling

0

Utredning

Hans v E

2 jan 2007 kl. 10:38

Rynkad tofsskivling ska nu heta rimskivling och är inte samma svamp som föränderlig tofsskivling. Den håller nu dessutom på att flyttas till spindelskivlingarnas stora skara. Den bytte namn för att den ej längre ansågs vara en tofsskivling, d.v.s höra till släktet Pholiota. Den fick en egen släkttillhörighet i släktet Rozites (efter en svampforskare vid namn Roze) och bytte svenskt namn till rimskivling (syftar på hattens rimfrostliknande yta). Men nu skall den således bli en spindelskivling – släktet Cortinarius.

Tofsskivligar är ett namn som skapades för brunsporiga fjälliga skivlingar. Namnet fjällskivlingar fanns ju för vitsporiga fjälliga skivlingar. På “latin” heter släktet Pholiota.

Vad beträffar föränderliga tofsskivlingen, bytte den – på samma sätt som rynkade tofsskivlingen - namn till Kuehneromyces (efter mykologen Kuehner) när den ej längre ansågs vara en Pholiota. Den fick då namnet föränderlig stubbskivling. Men den har återgått till Pholiota och får därmed heta tofsskivling igen!
På 70talet upptäcktes att den hade en giftig dubbelgångare, dadelbrun hjälmskivling, vilken senare fick namnet gifthätting.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone