0 496 visningar

14 svar

Kan någon Mossor & Lavar?

Micke

2 jan 2007 kl. 18:49

Här kommer några bilder, ej svampar. Jag hoppas att någon vet vad det är.

Tack

0

Kan någon Mossor

Gunhild

2 jan 2007 kl. 20:13

Kan inte men tycker om att titta på dem. Kan den sista vara Guldlockmossa? Du kanske också har nån sköldmossa på bild och nån spiklav eller nållav. kanske också filtlav?
Vet du om det finns någon kurs nånstans om lavar och mossor?

0

Kan någon Mossor

Micke

2 jan 2007 kl. 20:35

Jag sitter med ett verk av nationalnyckeln om bladmossor/sköldmossor/blåmossor sen även Signalarter från skogsstyrelsen, men det är inte lätt, försöker identifiera ända in på individ nivå. Sen finns ju artdatabanken, men man kan ju inte söka om man bara har en bild.

Vet inte om det finns någon kurs tyvärr. Den sista tror jag är en lav av nått slag? Jag bifogar en bättre bild.

Micke

0

Kan någon Mossor

Helena A

2 jan 2007 kl. 20:43

Jag bläddrade igenom Mossor av
Hallingbäck Holmåsen.
Hittade inget som riktigt stämde.
Bild 2 ser ut att vara nån levermossa men längre än så kom jag inte tyvärr.

0

Micke

Birgitta F

2 jan 2007 kl. 20:47

hej ! Längre ner på denna sida har du ett kanongalleri vad gäller lavar , väldigt vacka bilder och snabbnavigerat

http://www.stridvall.se/la/galleries.php

0

Kan någon Mossor

Birgitta F

2 jan 2007 kl. 20:57

Lite gissningar…
3. Luddlav , Nephroma resupinatum
4. Sköldfiltlav , Peltigera horizontalis

nr 4 hade jag på mitt “gott nytt års-kort” här på forumet

0

Tack Birgitta ..

Gunhild

2 jan 2007 kl. 21:12

för Stridvall-länken, på den sidan kan man fastna länge.

0

Tack

Micke

2 jan 2007 kl. 22:05

Tack för förslagen, förhoppningsvis så ska jag få mitt mackro objektiv på söndag så jag kan ta lite bättre bilder då de mesta är en anigen oskarpt.

Tack för stridvall, jag ska studera denne noga.

0

Kan någon Mossor

Micke

2 jan 2007 kl. 22:21

Här e 2 bilder till om nån vill gissa.

0

Slemsvamp

Hans v E

3 jan 2007 kl. 10:19

1:an tror jag är en myxomycet, en slemsvamp.

0

Slemsvamp

Gunhild

3 jan 2007 kl. 10:42

Det där bruna färggranna i mitten är inte det ett skinn? (Tips från en kompis) Andra omgången bilder,
bild 1: En Cladonia, bild 2: en Peltigera

0

Kan någon Mossor

Irene A

3 jan 2007 kl. 11:31

Vågar mig inte på mossorna och inte lavarna heller, men nr 3 är väl sälgplätt, Cytidia salicina?

0

Kan någon Mossor

Micke

3 jan 2007 kl. 12:59

Har kollat upp sälgplätt och jämfört med bilder på nätet. Mitt exemplar saknar dendär geleiga texturen. Förslaget skinn får gärna preciseras, angående Cladonia och Peltigera kan det nog stämma, har dock inte funnit någon Cladonia som överensstämmer med mitt ex.

Men vad jag är mest frustrerad över är nr 2 i första serien bilder som ser ut som en liten blomma men har kapselskaft/hals och urna som en mossa, har tittat igenom hundratals bilder utan resultat.

0

Kan någon Mossor

Lars G

3 jan 2007 kl. 13:16

Kontakta Artdatabanken på Lantbruksuniversitetet i Uppsala så kan du nog få hjälp med artbestämning av både lavar och mossor. Hallingbäck kan mossor och Thor kan lavar.

Titta i länken så ser du hur du når dem.

http://www.artdata.slu.se/personal.asp

0

Kan någon Mossor

Micke

3 jan 2007 kl. 13:53

Jag ska prova det, Tack

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone