Hej, jag är ingen svampexpert, men jag tycker att det låter märkligt av flera anledningar.
Växtplatsen, oftast marken, innehåller ju redan en massa förmultnande material.
Många svampar lever i stort sett endast på sådant som är dött, d v s de fungerar som nedbrytare. Alltså vore det konstigt om den skulle ruttna bort p g a en liten fot. Den skulle väl snarare fungera som näring åt svampen.
Dessutom är det föga troligt att svampens “fortplantningsorgan” skulle orsaka dess undergång. Man tycker ju att svampen borde ha “löst” detta på ett bra sätt.
Jag läste tidigare ett påpekande om att vi ju faktiskt inte lyckas plocka alla svampar. Så vad händer då när dessa oplockade svampkroppar ruttnar?
Jag tror nästan man klarar sig utan experthjälp i detta ärende, men om någon är av annan åsikt är jag också intresserad.
/Jörgen
och jag hjar hørt dem som sæger att man inte skall ta upp hela foten då det i så fall inte kommer någon svamp dær mer. detta ær givetvis helt FEL.men hær i danmark ser man ofta att kantareller ær avskurna vid foten, men danskarna ær ju inte så proffsiga vad gæller svampplockning som svenskar ær.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.