0 109 visningar

2 svar

Ta upp hela foten?

Klas L

11 okt 2004 kl. 19:30

Jag har hört att man ska ta upp hela foten av svampen, för annars kan det till kommande år gå röta i svampens mycel. Stämmer detta, och kan någon isåfall utveckla detta?

0

Jörgen

12 okt 2004 kl. 09:03

Hej, jag är ingen svampexpert, men jag tycker att det låter märkligt av flera anledningar.
Växtplatsen, oftast marken, innehåller ju redan en massa förmultnande material.
Många svampar lever i stort sett endast på sådant som är dött, d v s de fungerar som nedbrytare. Alltså vore det konstigt om den skulle ruttna bort p g a en liten fot. Den skulle väl snarare fungera som näring åt svampen.
Dessutom är det föga troligt att svampens “fortplantningsorgan” skulle orsaka dess undergång. Man tycker ju att svampen borde ha “löst” detta på ett bra sätt.
Jag läste tidigare ett påpekande om att vi ju faktiskt inte lyckas plocka alla svampar. Så vad händer då när dessa oplockade svampkroppar ruttnar?
Jag tror nästan man klarar sig utan experthjälp i detta ärende, men om någon är av annan åsikt är jag också intresserad.
/Jörgen

0

per dunhoff

14 okt 2004 kl. 01:06

och jag hjar hørt dem som sæger att man inte skall ta upp hela foten då det i så fall inte kommer någon svamp dær mer. detta ær givetvis helt FEL.men hær i danmark ser man ofta att kantareller ær avskurna vid foten, men danskarna ær ju inte så proffsiga vad gæller svampplockning som svenskar ær.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone