Anna Tulldahl
11 okt 2004 kl. 22:15
När timman blivit sen har jag några gånger prövat att slänga in svamparna i micron i stället för att låta dem stå och släppa ifrån sitt vatten i en stekpanna eller kastrull.
Resultatet ser i alla fall ut precis som när jag förkokat svampar i stekpannan.
Fördelarna är att det går snabbare, mindre eller enklare disk och mindre arbete om man vill hålla isär olika sorter.
Har någon annan erfarenhet av att använda micron för detta?
Kanske finns det nackdelar som jag inte är varse?
:-)
Ja, tänk! Det är ju faktiskt inte länge sen micron var nåt helt nytt och okänt.
Och nu använder man den jämt.
Hoppas att nån annan har använt den till just detta och kan delge oss sina erfarenheter.
Hur är det tex med bakterier och andra microorganismer?
Kanske spelar det ingen roll om bakterierna dör vid förkokningen om jag ändå fryser allt direkt?
Bakterierna dör ju av hettan. Det spelar nog ingen roll om hettan kommer från en spisplatta eller från mikrovågor. Dessutom är det väl främst av utrymmesskäl och för att hindra frysskador som man förväller svampen.
Så jag kan inte se att det skulle kunna vara något fel på att använda mikron. Själv tycker jag att det går snabbt med kokplattan på 6:an och några teskedar vatten i botten av kastrullen för att undvika fastbränning.
Vill också passa på att tacka alla forumdeltagare för alla intressanta inlägg och fina bilder under hösten!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.