0 236 visningar

15 svar

Vad gör just DU...

Bengt Sandh

4 jan 2007 kl. 13:23

...för att påverka klimatförändrigen till det bättre?

Ju färre svar desto dystrare.

För egen del kommer jag inte på så mycket mer än att av familjens två bilar är den ena försedd med sommardäck och den andra med dubbdäck. Vi väljer bil efter väglag och det har varit ytterst få mil som vi har kört med dubbdäck denna rekordvarma vinter. Det gör ont i mig att konstatera att c:a 90% procent kör med dubbdäck med allt vad det innebär i form av ökad bensinförbrukning och slitage på vägarna.

0

Helena A

4 jan 2007 kl. 13:48

Sopsorterar allt!
Har faktiskt året runtdäck på bilen, vilket är värdelöst när
små grusvägar blir hala.
Använder lågenergilampor.
Handlar mycket KRAVmärkt och närproducerat.

0

Åsa

4 jan 2007 kl. 14:48

Har precis bytt till miljödiesel, med 50 mil i veckan gör det väl alltid något.

0

Salasias

4 jan 2007 kl. 15:15

Den 12 dec bytte jag min Mitsubishi Space Wagon, mot en Peugeot 107. Tyvärr fick jag Perugeoten med dubdäck fast jag sagt att jag inte ville ha det, men orkar inte bråka. Försäljaren är på jullov i USA….
Peugeoten drar 0, 4 l/mil och räknas som miljöbil, och kommer troligen att slippa den snart återinförda trängselskatten i Sthlm…
Alltid något.
+ att jag aldrig kan tänka mig att köpa t ex buteljerat vatten från Frankrike t ex.

0

Grethe F

4 jan 2007 kl. 16:18

Källsortering är myckett viktigt för mig. Ör noga med att inte slänga PLAST , burkar och allt annat i skogen jag har sett hur djuren bitar i plast .min gamla Volvo är inte så bra ur miljöhänsyn 91 års model, men har inte råd att byta.kör med vanliga vinterdäck lagen säger så inga dubbar Grethe

0

cicki T Belgien

4 jan 2007 kl. 16:24

källsortering, har bytt samtliga glödlampor till lågenergi, försöker vedelda så mycket som möjligt och har sänkt temperaturen inomhus, man kan faktiskt ta på sig en tröja.

0

Maya K. I. Hörnefors

4 jan 2007 kl. 18:23

Källsorterar, lågenergilampor, sänkt tempen, i sovrummet speciellt, köpt en sprillans ny bil, som drar 0, 6 per mil fastän det är en kombi. Vi är 5 pers. som samåker till jobbet 6 mil per dag, och bara det gör ju en hel del. Har varit i kontakt med Länstrafiken flera ggr och försökt få dom att köra förbi Volvo i Umeå, men dom skyller på allt möjligt. Vi är nämligen jättemånga, som bor några mil s. om Umeå, så bussen skulle säkert bli proppfull. Ska lova mej själv nu, att jag ska frosta av frysen oftare. Har alltid en karaff med vatten i kylen istället för att köpa på flaska.

0

Nina A

4 jan 2007 kl. 18:37

*sopsorterar papper och glas, tyvärr har inte vi fått bättre möjligheter till sopsortering än

*åker kollektivt

*undviker att köpa grönsaker som rest från långväga destinationer.
Äter mindre kött och försöker att köpa så mycket ekologiska produkter som plånboken tillåter

0

Lena M

4 jan 2007 kl. 18:43

Ja, det är väl i stort sett vad de andra skriver, men också att jag släcker lampor i de rum jag inte vistas i.
Sedan är det väl bra att fylla tvätt- och diskmaskinen innan de körs, men min sistnämda maskin är tvåbent och energisnål.
Ja, det finns säkert många små poster som i slutändan kan ge ett bra slutresultat.

0

per d

4 jan 2007 kl. 19:17

ja du bengt, det verkar ju som om du gör minst av alla här för att begränsa klimatförändringen.
för egen del har jag endast lågenergielampor.
har valt bort att ha bil, går eller åker buss istället.
har inte köpt platt tv som tydligen drar en massa extra el.
klipper aldrig gräs med motorgräsklippare.

0

Kristina i Lund

4 jan 2007 kl. 19:24

Lågenergilampor och en del sopsortering. Vi väntar sedan länge (flera år faktiskt) på att få flerfackssoptunnor till varje hushåll i vårt område. Än så länge kör vi iväg med papper, glas, kartong och hårdplast. Cyklar mycket och fyller disk- och tvättmaskin. Använder inte sköljmedel. En fylld diskmaskin sägs dra mindre än handdisk! (Har man ingen diskmaskin blir det ju svårt att välja, förståss).

0

Bo Johnsson

5 jan 2007 kl. 18:55

har bytat ut till lågenergilampor, köpt värmepump, hänger tvätten på torkställning

0

Totte Gbg

6 jan 2007 kl. 20:13

Vi har slängt ut vattensängen o köpt en vanlig säng som inte drar någon ström. Släcker i rum man inte är i, frostar av frysen ofta, går eller cyklar i stan men tar bilen ut ur stan till skog o hav, föreningen vi bor i har satsat på källsortering o lågenergilampor i trapphusen, mm mm

0

Gula

6 jan 2007 kl. 21:39

Ja jag gör ju det mesta av vad alla andra gör——dessutom lagar jag väldigt SÄLLAN ärtsoppa….

0

Bengt Sandh

7 jan 2007 kl. 15:04

Gula, har du testat ärtsoppa innan du går på bio? Det har jag gjort och fick mycket beröm för mina biogaser.

0

Gula

7 jan 2007 kl. 15:17

Hahaha, nej Bengt det har jag inte prövat men man kan ha nytta av ärtsoppa ibland, om man ska ut och trängas med en massa människor t.ex., man får liksom mer LUFT omkring sig…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone